Cupra Born VZ – štýlový elektrický hot-hatch
Cupra Born VZ predstavuje vrchol ponuky modelu Born. S výkonom 326 koní a športovým charakterom sa snaží osloviť vodičov hľadajúcich dynamiku bez kompromisov v oblasti elektromobility. Ako sa tento model osvedčil v praxi? Patrí mu označenie hot-hatch právom?
Dizajn
Exteriér Born VZ zaujme agresívnymi líniami a športovými prvkami, pretože dizajnéri Cupry si dali záležať na tom, aby odlíšili túto vrcholnú verziu od bežných elektromobilov. VZ verzia prichádza s ostrejšími detailmi a exkluzívnymi prvkami, ktoré zvýrazňujú jej dynamický charakter. Predná maska dostala uzavretú štruktúru s medenými akcentmi – typickými pre značku Cupra – a agresívne tvarovanými LED svetlometmi, ktoré dodávajú vozidlu dravý pohľad. Zadnej časti dominuje LED svetelná lišta prechádzajúca naprieč celou šírkou auta, čím opticky rozširuje karosériu. Nechýba decentný strešný spojler a výrazný difúzor. Jedným z najsilnejších vizuálnych prvkov Cupra Born VZ sú 20-palcové disky „Hurricane“, ktoré s asymetrickým dizajnom pôsobia mimoriadne pútavo.
Technické parametre a pohon
Medzi zadnými kolesami sa nachádza elektromotor s výkonom 240 kW (326 k) a krútiacim momentom 545 Nm. Poháňané sú teda výhradne zadné kolesá, čo dáva predpoklad k dobrým a najmä zábavným jazdným vlastnostiam. Batéria s kapacitou 84 kWh (79 kWh využiteľných) umožňuje dojazd podľa WLTP až 570 km. Nabíjanie z 10 na 80 % trvá približne 26 minút pri výkone 170 kW. V realite pri využívaní dynamiky je dojazd na úrovni 400 kilometrov, čo je stále viac než dobrý výsledok. Pri jazde na spotrebu v meste a na okreskách nie je problém jazdiť so spotrebou na úrovni 16 kWh na sto kilometrov. Ak však budete častejšie využívať diaľnicu, alebo jazdiť dynamicky, treba skôr rátať s hodnotou približne 22 kWh na 100 kilometrov.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test MG4 XPower
Jazdné vlastnosti
So zadným pohonom, výkonom 240 kW (326 koní) a krútiacim momentom 545 Nm je reakcia na stlačenie akcelerátora okamžitá a návyková. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy radí Cupra Born VZ medzi tie rýchlejšie elektromobily v kompaktnom segmente, no v tomto prípade nejde len o šprinty, ale o jazdu ako takú. Vďaka adaptívnemu podvozku DCC a širšiemu rozchodu kolies ponúka auto precízne a sebavedomé vedenie stopy aj v ostrejších zákrutách. Ťažisko je nízko, batérie sú uložené v podlahe, a to sa prejavuje v stabilite, ktorú si Born drží aj pri vyšších rýchlostiach alebo rýchlej zmene smeru.
Oproti bežnej verzii je Cupra Born VZ tuhší, no stále zvláda jazdu po bežných cestách bez toho, aby pôsobil nepríjemne tvrdým dojmom. Jediným negatívom, ktoré som spozoroval pri ostrejšej jazde je dávkovanie brzdného účinku. Pedál má nepríjemne mäkkú odozvu a pri razantnejšom brzdení ho častokrát stláčate až na doraz. Auto brzdí aj pri ostrejšej jazde dobre len naladenie posilovača bŕzd a celkový feeling z brzdenia mi pri takto športovo ladenom aute nebol vôbec pochuti.
Najviac som bol však zvedavý na jazdné vlastnosti v režime ESP–Sport, keďže úplné vypnutie ESP by ste tu hľadali márne. Na mokrej ceste sa dá auto ľahko odtrhnúť aj plynom, no ak chcete auto aspoň chvíľu udržať v pretáčavom šmyku, nemôžte dať kontru. Vtedy sa viete zľahka pošmýkať aj na okreskách. Akýkoľvek väčší uhol je v momente skrotený elektronikou. Ak sa ale začnete hrať s hmotnosťou auta, tak dokážete Born dostať do situácie, kedy sa zapotí aj elektronika a viete dať auto v šmyku aj do väčších uhlov, len vtedy už potrebujete mať rýchle ruky.
Pár ľudí obhajovalo nemožnosť úplne vypnúť ESP tým, že predsa Born má krátky rázvor kolies, čo na ,,drift” vie byť zradné, ale ak sa pozrieme na čísla tak Cupra Born VZ má rázvor kolies 2766 milimetrov. M3 e46, ktorá je označovaná ako perfektná na drift má rázvor kolies 2720 milimetrov.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia Hyundai IONIQ 5 N vs. Kia EV6 GT – porovnanie jazdných vlastností
Interiér
V interiéri dominujú škrupinové sedadlá Sabelt CUP Bucket, ktoré poskytujú výbornú oporu a špeciálny poťah s pogumovanými segmentmi zabezpečuje výbornú fixáciu aj v ostých zákrutách. Infotainment systém novej generácie s 12,9-palcovým displejom je rýchly a intuitívny. Žiadne sekanie alebo dlhé načítavanie som nepostrehol.
Záver
Cupra Born VZ je dôkazom, že elektromobil môže byť zároveň výkonný a štýlový. Svojím dizajnom, technológiami a jazdnými vlastnosťami osloví najmä mladších vodičov hľadajúcich dynamiku a občasnú zábavu za volantom. Aj keď cena konkrétneho kusu je 47 021 €, ponúkané vlastnosti a výbava robia Born VZ atraktívnou voľbou v segmente elektrických hot-hatchov.
Technická špecifikácia
Cupra Born VZ | MG4 XPower | Tesla model 3 Long Range 4×4 | |
Kapacita batérie (kWh) | 84 | 64 | 75 |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 26 | 26 | 30 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 185 | 140 | 250 |
Dojazd výrobca (km) | 570 | 385 | 629 |
Výkon motora (kW/k) | 240 / 326 | 320 / 435 | 324 / 440 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 545 | 600 | – |
Spotreba výrobca (WLTP) | 16,2 | – | – |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 999 | 1 878 | 1 824 |
Objem batožinového priestoru (L) | 385 | 363 | 682 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 200 | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,6 | 3,8 | 4,4 |
Cena verzie od (€) | 44 420 | 44 420 | 48 000 |