MG4 XPower – sleeper so 435 k a 600 Nm!
MG4 XPower predstavuje to najlepšie, čo modelový rad MG4 ponúka. Zhodou okolností ide o druhý najvýkonnejší model značky po modeli Cyberster. V rámci daných výkonnostných parametrov ide o elektromobil s najlepším pomerom výkon/cena. Aký teda XPower je?
Sleeper
Zovňajšok MG4 XPower spoznáte hlavne vďaka oranžovým brzdovým strmeňom, ktoré sa starajú o brzdný účinok väčších brzdových kotúčov. Paleta exteriérových farieb je rovnaká pre všetky verzie modelu MG4. Až na jednu výnimku. Tou je príplatková farba Racing Green, ktorú sme mali mimochodom aj my s matnou štruktúrou. Vyzerá výborne a minimalizuje viditeľnosť znečistenia karosérie. Na druhú stranu, matné laky karosérie sú náročnejšie na údržbu. Preto si môžete zvoliť z ďalších 7 rôznych farieb v lesklom prevedení.
O svetelnú techniku sa stará plne LED-ková technika vpredu s funkciou automatických diaľkových svetiel, ktorých funkcionalita je príkladná a ich svetelný výkon je dostatočný a široký v stretávacom režime. Diaľkový režim je užší a centrovaný na stred vozovky. V tomto prípade mierne zaostávajú s funkcionalitou, keďže konkurencia ponúka aj funkciu vyrezávania so širokým svetelným lúčom diaľkových svetiel.
Pár zmien v interiéri
To, že sedíte v najvýkonnejšej verzii XPower ani nespoznáte. Oproti štandardnej MG4 má naviac čalúnenie sedadiel v kombinácii syntetickej kože a alcantary. Alcantara je použitá aj vo výplniach dverí. Keď už sme pri sedadlách, tvarovo sa nezmenili. Sú pohodlné aj na dlhých cestách s veľmi dobrým tvarovaním. Avšak na výkon cez 400 koní by sa doslova pýtali športové sedadlá s výraznejším bočným vedením, ako napr. v prípade Cupry Born VZ, ktorá ponúka škrupinové sedadlá Sabelt.
Celkovo však ostal kameň na kameni. Najväčšou dominantou je práve dvojica displejov, ktoré úplne eliminovali hardvérové tlačidlá. Okrem predvolieb pod displejom a automatickej ručnej brzdy sa tu nenachádza ani jeden hardvérový ovládač, pretože všetky nastavenia sa konajú prostredníctvom infotainmentu. Infotainment je veľmi jednoduchý a zároveň intuitívny, čiže aj zložitejšie nastavenia je možné navoliť pár klikmi.
MG ponúka aj jednoduché predvoľby z volantu, po ktorom sa vám na displeji zobrazí nastavenie klimatizácie a joystickom na volante si ho jednoducho a bez pozornosti zmeníte. Takže aj napriek eliminácii tlačidiel je tu stále riešenie, ktoré nebude zdĺhavé a nebude vás pri jazde rušiť.
➡️ NEPREHLIADNITE: Škoda Kodiaq Sportline iV – oplatí sa plug-in hybrid viac než diesel?
Výbava
Ako som spomínal, keďže ide o to najlepšie, čo v prípade rodiny MG4 dostanete, patrí do toho aj výbava. Sedadlo vodiča je plne elektrické s vyhrievaním, samozrejmosťou je bezkľúčové odomykanie, bezdrôtové nabíjanie telefónu, 360-stupňová kamera, Apple CarPlay, celá plejáda asistenčných systémov a mnoho iného. Priplatiť si môžete jedine farbu exteriéru.
Pohon
Keďže MG4 XPower je jediné MG4 s pohonom oboch náprav, o prenos výkonu sa stará dvojica elektromotorov. Predný elektromotor dosahuje výkon 150 kW (204 k) a zadný elektromotor 170 kW (231 k) aj s elektronickou uzávierkou diferenciálu. Ich kombinovaný výkon je na úrovni 320 kW (435 k) a až 600 Nm krútiaceho momentu. Vďaka tomu pokorí 100 km/h len za 3,8 sekundy.
Batéria uložená v podlahe má kapacitu 64 kWh, ktorú viete dobiť za 26 minút výkonom 140 kW. Sľubovaný dojazd v kombinovanom režime je na úrovni 385 kilometrov, v meste až 536 kilometrov. Aká je realita?
Dojazd a nabíjanie
Počas celého týždňa sa teploty pohybovali v okolí nuly, čo značí, že do hry sa zapájalo aj tepelné čerpadlo, ktoré má verzia XPower taktiež v základe. S ľahkou nohou na okresných cestách viete jazdiť okolo 17-18 kWh/100 km, čo predstavuje zhruba 350 km na plné nabitie. V prázdnom meste sa v zimných podmienkach spotreba ustálila na 15 kWh/100 km, čo znamená dojazd okolo 400 km. Pri diaľničnej 130-tke spotreba ľahko podliezala 28 kWh, vďaka čomu by bol výsledný dojazd ľahko nad 200 kilometrov.
Bez akéhokoľvek obmedzovania sa spotreba počas celého týždňa ustálila na 25 kWh/100 km, takže v kombinovaných podmienkach v zime prejdete 250 kilometrov.
Sľubovaný nabíjací výkon 140 kW som dosiahol za studena, po diaľničných presunoch či pri akomkoľvek počasí, ktoré ma zastihlo počas týždňa. Dĺžka nabíjania na 80 % do pól hodiny je preto skvelou hodnotou. So vstavanou 11 kW palubnou nabíjačkou bude trvať pomalé AC nabíjanie z 0 na 100% ľahko nad 6 hodín.
Výkonu má na rozdávanie
Pre mňa najdôležitejším bodom je práve to, ako verzia XPower jazdí, keďže sa bavíme o výkone viac než 400 koní, čo štandardom pre daný segment rozhodne nie je. Pri bežnej premávke a režime Eco alebo Normal je výkon veľmi dobre kontrolovateľný. To znamená, že plynový pedál je vláčnejší a výkon si viete veľmi dobre dávkovať tak, aby bol XPower príjemný na každodenné využitie.
Bez akýchkoľvek pochýb je na pohon oboch náprav a hmotnosť 1,8 tony výkon 435 koní dostatočný. Vlastne je to až za hranou. Ak si vypnete trakčnú kontrolu a zvolíte režim Sport, na zimných pneumatikách dochádza pri plnej akcelerácii do 40 km/h k permanentnému preklzu kolies aj na suchom podklade. To len aby ste si vedeli predstaviť tú silu, ktorú má.
Následne pneumatiky chytia priľnavosť a krásne plynulo naberá rýchlosť. Samozrejme dostatočne svižne. Výkonu je dostatok pri akejkoľvek rýchlosti, aj keď najsilnejší záťah má práve v nižších tempách.
Naladenie prenosu sily na jednotlivé kolesá je špecifické. V zákrutách pôsobí viac nedotáčavým dojmom, aj keď po ubratí plynu v zákrute je zadná časť veľmi hravá. No akonáhle dosiahnete pretáčavý šmyk, systém doslova obmedzí výkon. Po viacnásobnom prešľapnutí akcelerátora je výkon opäť k dispozícii, čo značí, že XPower nevie úplne vypnúť stabilizačný systém. Aj keď sa snažíte odtrhnúť zadnú časť pridaním plynu v zákrute, MG4-ka odľahčí prednú nápravu a objaví sa nedotáčavý charakter naladenia.
Podvozok a brzdy
Ak by som XPower využíval ako daily, s naladením podvozka by som bol viac než len spokojný. Hlavne kvôli jeho komfortnému naladeniu. Oproti štandardnej MG4 je podvozok o 25 % tuhší vpredu a o 10% vzadu, no aj napriek tomu je komfortný. Po našich rozbitých cestách krásne filtruje nerovnosti a aj po vlnitej vozovke pekne pláva a pracuje. Rovnako je to aj s odhlučnením podvozka, ktoré je na vysokej úrovni.
Avšak akonáhle som začal využívať výkonový potenciál elektromotorov pri ostrej jazde, podvozok bol poddajnejší a začal sa viac nakláňať kvôli mäkkému naladeniu. S náklonmi pracuje dobre, pretože vie pekne podržať stopu. Avšak pri rýchlej jazde nestíhal absorbovať nedokonalosti povrchu vozovky a vyslovene sa rozhúpal. Práve preto som strácal pocit stability pri ostrej jazde a tempo som musel zvoľniť.
XPower naberá tempo neskutočným spôsobom za každou jednou zákrutou. Preto aj brzdy majú čo robiť, aby zvládli skrotiť 1,8 tony a zároveň sa stihli ochladiť medzi jednotlivými zákrutami. Aj počas okreskovej jazdy, ktorá nebola “na krv“ som ich unavil, preto by som jednoznačne volil aftermarket brzdy z lepších materiálov.
Konkurencia
Ak sa pozrieme na konkurenciu, absolútnou špičkou je Hyundai Ioniq 5 N, ktorý je výkonom ešte viac ustrelený (478 kW / 650 k) a nabitý technológiami, ktoré len umocňujú zážitok z jazdy. To sa odzrkadľuje aj na cene 77 390 eur.
V rámci podobnej veľkosti je rozhodne najväčším konkurentom Cupra Born VZ s výkonom 240 kW (326 k) s pohonom výhradne zadnej nápravy, avšak s väčšou 84 kW batériou. S aktuálnym bonusom stojí 44 420 eur. Sesterská ID.3 GTX Performance začína až na 48 290 eurách.
Okrem Cupry Born, aby sme ostali v podobnej cenovej hladine sa črtá posledný konkurent Tesla model 3. Verzia Long Range dosahuje výkon 324 kW (440 k) so 75 kWh batériou. So zadným pohon začína na 43 400 eurách a s pohonom oboch náprav na 48 000 eurách.
Záver a cena
Test verzie XPower som vzal z ostra, pretože MG4 vstúpila do hot hatch kategórie a počítal som s tým, že pôjde o vyslovene ostrú verziu. Áno, MG4 XPower nemá vyšperkované prerozdeľovanie krútiaceho momentu v pomere pre prednú a zadnú nápravu, nemá vysokovýkonné brzdy a ani možnosť individualizácie jazdných režimov ako napr. Hyundai Ioniq 5 N, čo sa samozrejme odráža na cene 44 200 eur. No celkovo ide o rodinný a univerzálny kompakt, ktorý je komfortný, použiteľný na každý deň a stále s obrovskou výkonovou rezervou.
Technická špecifikácia
MG4 XPower | Cupra Born VZ | Tesla model 3 Long Range 4×4 | |
Kapacita batérie (kWh) | 64 | 84 | 75 |
Nabíjanie 0-80 % (min) | 26 | 26 | 30 |
Max. prijatelný výkon nabíjania (kW) | 140 | 185 | 250 |
Dojazd výrobca (km) | 385 | 508 | 629 |
Výkon motora (kW/k) | 320 / 435 | 240 / 326 | 324 / 440 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 600 | 545 | – |
Spotreba výrobca (WLTP) | – | 16,2 | – |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 878 | 1 999 | 1 824 |
Objem batožinového priestoru (L) | 363 | 385 | 682 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 | 200 | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 3,8 | 5,6 | 4,4 |
Cena verzie od (€) | 44 200 | 44 420 | 48 000 |
Foto: Samuel Z.