Neue Klasse ako revolúcia v dizajne BMW
Koncom marca sme mali vďaka BMW Slovensko možnosť zúčastniť sa v našich končinách celkom nevídaného predstavenia dvoch dizajnových konceptov, ktoré BMW nazýva „Neue Klasse“. Že ide o dôležité momenty pre značku naznačila prítomnosť až piatich pôvodných BMW „Art Cars“ (vrátane legendárnej „Warlohovej“ M1) ako aj prítomnosť Sebastiana Kroesa, šéfa interiérového dizajnu kompaktnej triedy, s ktorým sme sa pozhovárali o histórií a budúcnosti dizajnu BMW.
Pojem „Neue Klasse“ nie je nový
Neue Klasse v skutočnosti nie je nový pojem. Na začiatku 60. rokov BMW produkovalo len zopár modelov a medzi luxusnou limuzínou BMW 501/502 zvaným „Barokengel“ a miniautom „BMW 700“ bola nevyplnená medzera. Navyše, tieto dva úplne rozdielne modely nemali po dizajnovej stránke veľa spoločného. V roku 1962 predstavilo BMW stredne veľký sedan „1500“ a označilo ho za „Neue Klasse“, alebo novú triedu. Nasledovali viaceré motorizácie a verzie, ako aj aj úplne nové modely ako kupé E9 a väčší sedan E3. Od tohto momentu môžeme hovoriť o položení základov dizajnového jazyka BMW naprieč celou modelovou líniou. Čo naposledy začalo „Neue Klass-ou“ skončilo v 90. rokoch a predstavovalo to najoslavovanejšie obdobie dizajnu BMW.
Preto keď BMW znova používa tento historický pojem pri predstavení nových konceptov, mali by sme tomu rozhodne venovať pozornosť. Evidentne pôjde o veľkú zmenu. Ako Sebastian Kroes viackrát zopakoval vo Viedni, Neue Klasse nie je jedno auto. Sú to všetky autá a úplne nový prístup k dizajnu BMW. Mohli sme vidieť už niekoľko konceptov, ktoré pracujú s touto filozofiou, no Vision X, má najbližšie k sériovej podobe.
Úplne nový prístup k dizajnu BMW
Produkčný model bude predstavený vo Frankfurte a očakáva sa, že už na jeseň tohto roku ho uvidíme v predajniach. Ide o úplne nový model, ktorý nenahradí žiadny existujúci model. Aj keď veľkostne má najbližšie k BMW X3, bude popri X3 existovať podobne ako iX popri X5. Čo je ale dôležité, je úplná zmena a revitalizácia dizajnu BMW, ktorú tento model predstavuje.
Človek potrebuje trochu predstavivosti, otvorenosti a akéhosi citu pre umenie, aby mohol diskutovať o dizajnových konceptoch v prítomnosti jeho autora. Máme tendenciu hodnotiť kľučku, masku, tvar. Ale koncept nie je o tom, ako auto vyzerá. Koncept nám skôr napovedá prečo tak vyzerá, čo ho k tomu viedlo, a čo tým chceme dosiahnuť. Ide o cvičenie, smer, koncept. Nejde o presný návod, ako bude každé nové BMW vyzerať. Ani po detailnom oboznámení sa s týmto konceptom naozaj nevieme povedať, ako bude vyzerať ďalšia 3-ková alebo 5-ková rada. Tento smer sa evidentne vyvíja, a je možné pozorovať zmeny medzi kompaktom i Vision Dee, sedanom Vision a SAV Vision X.
Vrátenie sa k DNA automobilky
Sebastiana Kroesa sme sa pýtali, čo BMW sleduje s Neue Klasse a aké je spojenie s historickým významom tohto pojmu. Rovnako ako v 60. rokoch má ísť o znovuzrodenie dizajnu BMW. Akokoľvek futuristicky a šialene môžu takéto koncepty pôsobiť (najmä pri BMW E21 Roya Lichtensteina), to čo ich autori sledujú je vrátenie sa k DNA automobilky. Keď počujete dizajnéra vysvetľovať, prečo má Vision X podobnú architektúru „skleníka“ ako BMW E21 zo 70. rokov, dáva vám to zmysel a vidíte to tam. Veríte tomu, že na pozadí týchto konceptov je úprimná snaha o zmenu. Zadanie však bolo pozerať sa do budúcnosti, nie opakovať minulosť. O to viac cením, že na týchto konceptoch nájdete odkazy na minulosť bez toho, aby to pôsobilo ako rušivé retro.
Neue Klasse stále inkorporuje „Hoffmeisterovu slučku“ a úprimne povedané, ďaleko viac ako napríklad iné legendárne modely z 90. rokov, ako napríklad BMW E36. Proporcie a zadné partie Vision X tiež zachovávajú odkazy na prvé „SAV“ od BMW ako E83 (X3) a E53 (X5). Zadné lampy na všetkých Neue Klasse konceptoch sú výrazné, silné, ale nie veľké. Spýtajte sa, ktoré BMW mali najmenšie zadné lampy? Tie klasické. Obrovské ľadviny skončili. Sú menšie ako vtedy keď boli malé. Sú však zvislé, nie široké. Nevidíte tam odkaz na BMW 503, 327 a 3200? Celkovo tvary týchto konceptov definuje menej plôch, menej čiar, sú jednoduchšie. Masky sú menšie a predné svetlá tiež. Máme však viacej skla a svetla v interiéri. Rámy okien, stĺpiky a medzery medzi sklami budú menšie. Je evidentné, že dizajnérov niečo viedlo k „čisteniu“ nie len vonku ale aj vo vnútri. Vzhľadom na to, že celé auto neobsahuje ani bodku „chrómu“ je chrómové spätné zrkadlo v tvare toho z pôvodnej 1500ky krásnym dôkazom, že na minulosť Neue Klasse pozerá.
Najväčší odklon od filozofie interiérov BMW
Asi najviac kontroverzný bude na Neue Klasse nový typ displeja pod predným sklom. V kombinácii s veľkým stredovým displejom bude úplne nahrádzať a odstraňovať akékoľvek ukazovatele spred vodiča a volantu. Nie je jasné, či sa týmto smerom vyberú všetky modely. A tu vidím asi najväčší odklon od filozofie interiérov BMW. Dokonca aj dnes sú displeje ohnuté na vodiča. Interiér BMW vždy bol orientovaný na vodiča. Ešte donedávna boli palubné dosky zahnuté na vodiča, hoci sa časom vyrovnávali. Keď v tomto smere hovoria dizajnéri o „spoločnom priestore pre cestujúcich“ a možnosti spolujazdca ovládať stredný displej, je jasné, že interiér už nebude podriadený vodičovi. Pýtal som sa na to Sebastiana Kroesa a dostal som prekvapivú odpoveď. Ak by som ju mohol zjednodušiť a parafrázovať, znela by asi takto: Volant, infotainment a radosť s jazdy. Tam bude fokus na vodiča ďaleko lepší ako doteraz. Predstavme si napríklad to, že druhý displej pod oknom, bude ponúkať oveľa väčšiu voľnosť v prispôsobení toho, čo chce vodič zobrazovať. Bez toho, aby musel spúšťať oči z vozovky. A v skutočnosti v tomto smere sa Neue Klasse najviac pozerá do budúcnosti.
Klasické hodnoty
Po „kauze ľadviny“ a dvojitých svetlách a niektorých zámerne kontroverzných dizajnoch prichádza v dizajnovom jazyku BMW ku renesancii. Určite budeme mať rôzne názory na vzhľad konkrétnych modelov, ale na také súdy je ešte priskoro. Dôležité je, že úlohou nového dizajnu už nebude šokovať a kričať. Práve naopak, nový dizajn pôsobí kľudnejšie, a to bolo aj zámerom. V mnohých smeroch mám pocit, že Neue Klasse je aj reakciou na prosbu verejnosti, aby sme sa vrátili späť ku klasickým hodnotám. A to je tiež proklamovaný zámer Neue Klasse. Otázkou zostáva, či má človek schopnosť to vidieť alebo nie.
A čo majú s Neue Klasse spoločné legendárne BMW Art Cars ako M1 ručne pomaľovaná Andy Warholom alebo E21 od Roy Lichtensteina, ktorá skončila v Le Mans 1977 na celkovom deviatom mieste? Asi to, že dizajn je súčasťou moderného umenia. „Celý projekt BMW Art Car je o invencii, o predstavivosti, o posúvaní hraníc toho, čo je možné.”
Julie Mehretu, BMW Art Car #20, 2024
Celkovo vzniklo len 20 vozidiel patriacich do kolekcie BMW Art Cars. A dobrou správou je, že táto kolekcia prichádza v máji aj na Slovensko. V galérii Danubiana odštartuje celosvetové turné, a od utorka 27.5. do nedele 1.6. si budete môcť prezrieť ďalšie vozidlá z tejto kolekcie ale aj iné modely.
Autor: Zuzana B.