TEST: Kia XCeed facelift – dotiahnutá do detailov
Predstavte si auto, ktoré spája štýlový dizajn hatchbacku s praktickosťou crossovera – to je Kia XCeed. Po facelifte sa tento model pýši modernizovaným dizajnom a technológiou, pričom si zachováva pôvodné charakteristické črty, ktoré ho robia výnimočným. Poďme si bližšie predstaviť tento atraktívny kríženec.
Elegancia spojená s funkčnosťou
Kia XCeed po facelifte získala decentné, no efektívne zmeny. Predné svetlomety sú teraz integrované s hmlovkami, čo dáva prednej časti vozidla čistejší vzhľad. Aerodynamické prieduchy nahrádzajúce bývalé hmlovky a nová predná maska vo verzii GT-Line dodáva exteriéru dynamický nádych. Veľmi sa mi páči funkcia automatických diaľkových svetiel, ktorá funguje doslova perfektne a ani raz som neoslepil protiidúcich vodičov. Zadná časť je tiež prepracovaná s novou grafikou LED svetiel, ktorú preberá od svojho súrodenca – modelu Ceed. Samozrejme, nechýbajú ani prémiové dynamické smerovky, ktoré len umocňujú celkový vzhľad. Zaujímavým doplnkom sú 18-palcové disky a možnosť výberu novej farby Celadon Spirit Green, ktorá dodáva vozidlu osobitý charakter.
Klasika
Interiér XCeedu si aj po facelifte zachováva svoju klasickú a užívateľsky prívetivú podobu. S 12,3-palcovým digitálnym prístrojovým štítom a 10,25-palcovým multimediálnym systémom s prepracovanou grafikou má interiér moderný a technologický nádych. Displej infotainmentu má výborné grafické spracovanie s funkciou Apple CarPlay len prostredníctvom kábla. Čo sa týka materiálového spracovania, bol som veľmi prekvapený. Materiály sú veľmi dobre spracované, na palube nič nevŕzgalo a aj na dotyk pôsobili kvalitným dojmom. Veď predsa, Kia vie interiéry robiť presvedčivo dobre, čoho dôkazom je aj najväčšie Sorento.
Sedadlá sú navrhnuté s dôrazom na komfort, a zároveň sú dostatočne športové. Majú skvelé bočné vedenie, sú plne elektrické a vyhrievané. Počas celého týždňa som nepocítil diskomfort, čiže na každodenné používanie ale aj na dlhé trasy sú priam ideálnou voľbou.
Motor
Model Kia XCeed bol vybavený motorizáciou 1.5 T-GDI. Skúsenosti som mal len s benzínovou 1.6-tkou či už v XCeede alebo v dynamicky strihnutom ProCeede. Preto som bol veľmi zvedavý, nie len ako si bude rozumieť so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DCT, ale aj aký bude z hľadiska spotreby a dynamiky. Dosahuje výkon 118 kW (160 koní) a poháňa výhradne prednú nápravu. Do XCeedu si môžete zvoliť aj 1-litrový trojvalec alebo už spomínanú 1.6 T-GDI, ktorá výkonom 150 kW (204 k) tvorí vrchol ponuky.
Motor si dokonalo rozumie so 7-stupňovým automatom. Pri štandardnej jazde radí prevodovka ukážkovo, zbytočne nepodtáča motor a drží ho v optimálnych otáčkach. Celkovo je o dosť lepšie naladená ako 7-stupňové DSG od konkurencie, ktorá výrazne podtáča motor až vibrácie od motora prenikajú do kabíny. V rámci tejto kategórie je prevodovka DCT jednou z najlepších možností. Pri svižnejšej jazde vie sem-tam zaváhať, čo sa prejaví dlhšou odozvou. Najviac váha pri prudkých zrýchleniach, najmä, ak idem predbiehať predchádzajú vozidlo. Pri kick-downe podradí, vyletia otáčky a dostupný výkon sa objaví až so sekundovým oneskorením. Benzínová 1.5-ka má dostatok šťavy. Vládze akcelerovať aj pri vyšších tempách, dokonca jej nerobí najmenší problém ani plne obsadená posádka. Na každodenné používanie hovorím jednoznačné áno.
Spotreba
Počas celého testu sa nám spotreba ustálila na 7,2 l / 100 km. Hovoríte si veľa? Ak vezmem do úvahy, že 80 % jazdy tvorili diaľnice a že motor nemá akúkoľvek elektrickú pomoc, ide o dobrú spotrebu. Okresné cesty zvláda s prehľadom za 5,5 – 6,5 l / 100 km a v meste 8-9 l / 100 km. Čo sa týka diaľnic, predpísanou 130-tkou si odpije z nádrže 7 litrov, plne naložená Kia na tempomatových 140 km/h po R1 z Bratislavy do Banskej a naspäť ľahko pod 8 litrov.
Výborný podvozok
Rovnako ako v prípade predfaceliftu musím spomenúť podvozok. Áno, je tuhšie naladený, no osobne to mám radšej, ako keby mal plávať a nakláňať sa. Práve preto mi jazda s XCeedom jednoducho chutila, či už na okresných cestách alebo aj na diaľnici. Tuhšie ladený podvozok čo najviac eliminuje náklony karosérie a pekne si drží stopu aj pri ostrejších tempách. V mestskej prevádzke na rozbitých cestách si podvozok poradil aj s 18-palcovými diskami kolies. Ak sa náhodou pýtate, či voliť 17-tky alebo 18-tky, osobne by som volil 18-tky, pretože o dosť krajšie na aute vyzerajú a oproti menším diskom kolies sa citeľne neznižuje komfort na palube.
Vyššia svetlosť podvozka zlepšuje aj jeho schopnosť zvládať nerovnosti a terénne podmienky, zatiaľ čo presné riadenie a stabilný podvozok zabezpečujú pohodlie a kontrolu pri akomkoľvek type ciest.
Dostupná kvalita
Kia XCeed je cenovo dostupná voľba v rámci segmentu crossoverov, ponúkajúc skvelý pomer ceny a výkonu. Počiatočná cenovka začína na úrovni 19 590 eur, čo vôbec nie je zlé. Ak by ste chceli benzínovú 1.5-ku, tá začína od 21 690 eur a s automatom od 23 490 eur. Nami testovaný kúsok vo verzii GT-Line sa vyšplhal na 31 090 eur. Ak sa pozrieme na konkurenciu a na to, čo za danú sumu dostanete v prípade Kie, ide o skvelý pomer dostupnosti a výbavy.
Aká teda je?
Celkovo, Kia XCeed je atraktívna, praktická a moderná. S kombináciou štýlového dizajnu, pohodlného interiéru, dostatočného výkonu a dostupnej ceny určite stojí za pozornosť. Kia XCeed predstavuje ideálnu voľbu pre tých, ktorí hľadajú auto vhodné pre každodenné použitie aj víkendové dobrodružstvá.
Technická špecifikácia
Kia XCeed | Cupra Formentor 1.5 TSI | Volkswagen Taigo 1.5 TSI | |
Motor/palivo | 1.5 T-GDI / benzín | 1.5 TSI / benzín | 1.5 TSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1482 / 4 | 1498 / 4 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 118 / 160 | 110 / 150 | 110 / 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 253 | 250 | 250 |
Prevodovka | 7-stupňová DCT | 7-stupňová DSG | 7-stupňová DSG |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,4 / 7,2 | 6,7 | 5,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 400 | 1 489 | 1 337 |
Objem batožinového priestoru (L) | 426 | 450 | 440 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 208 | 203 | 212 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,2 | 8,9 | 8,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 23 490 / 31 090 |
34 350
|
25 390 |
Foto: Samuel Zaťko