Hyundai Santa Fe plug-in hybrid – má všetko čo rodina potrebuje
Hyundai Santa Fe prichádza v piatej generácii s výrazným dizajnovým obratom. Okrem robustného, hranatého vzhľadu a luxusnejšie pôsobiaceho interiéru zaujme aj moderným pohonom – medzi najvýraznejšie novinky patrí plug-in hybridná verzia, ktorá kombinuje benzínový motor s elektromotorom pre úspornú, no stále dostatočne dynamickú jazdu. V recenzii sa pozrieme na to, ako sa Santa Fe vyrovnáva s konkurenciou a či dokáže zaujať nielen vzhľadom, ale aj tým, čo ponúka pod kapotou.
Nový dizajn exteriéru
Hyundai Santa Fe je najväčším a zároveň najdlhšie predávaným SUV značky na európskom trhu. V aktuálnej, piatej generácii sa radí do kategórie stredne veľkých SUV, no rozmermi aj priestrannosťou výrazne prerastá svoje zaradenie. Nový Santa Fe zaujme na prvý pohľad hranatým, sebavedomým dizajnom, ktorý však nejde na úkor aerodynamiky – práve naopak. Vďaka aktívnym vzduchovým klapkám v prednom nárazníku, ktoré sa automaticky otvárajú a zatvárajú podľa jazdných podmienok, a ostatným aerodynamickým prvkom, sa podarilo zlepšiť koeficient odporu vzduchu oproti predchodcovi. Tento hranatý tvar zároveň umožňuje efektívnejšie využitie vnútorného priestoru, najmä v oblasti batožinového priestoru a zadných sedadiel.
Predná časť vozidla budí silný prvý dojem – najmä vďaka vysokej kapote a svetlometom v tvare písmena H, ktoré spolu s výrazne modelovanými blatníkmi dotvárajú robustný vzhľad. Dôležitou novinkou je aj predĺžený rázvor náprav, ktorý umožnil vytvoriť až 7-miestnu konfiguráciu a zlepšiť komfort na zadných sedadlách.
Praktickosť exteriéru je premyslená do detailov. Napríklad prekrytie prahov dverí zabezpečuje, že si pri vystupovaní nezašpiníte nohavice – drobnosť, ktorú oceníte najmä v zimnom období. Vzadu nájdeme veľký a široko otvárateľný batožinový priestor, pričom výšku a rýchlosť otvárania dverí možno pohodlne nastaviť cez centrálny displej, čo je praktické najmä v garáži s nižším stropom. Zadné svetlá v tvare písmena H dizajnovo ladia s prednou časťou a vytvárajú ucelený vizuálny podpis vozidla. Zaujímavým riešením je aj skrytie zadného stierača do strešného spojlera.
Model testovaného vozidla jazdil na 20-palcových diskoch s rozmerom pneumatík 255/45 R20, ktoré vizuálne dotvárajú jeho mohutný vzhľad.
Prvotriedny interiér
Interiér nového Hyundai Santa Fe patrí bez pochýb k jeho najsilnejším stránkam – pôsobí luxusne, moderne a premyslene do posledného detailu. Testovaný model zaujal elegantným bielo-tmavým prevedením, ktorému dominujú kvalitné materiály s príjemným dotykom. Koža s prešívaním zdobí nielen palubnú dosku, ale aj výplne dverí, čo ešte viac umocňuje prémiový dojem. Stropnica je čalúnená jemným, takmer zamatovým materiálom, ktorý pridáva interiéru na exkluzivite. Pozornosť púta aj nezvyčajná farebná kombinácia hnedozelenej na časti prístrojovky a dverách, ktorá pôsobí osviežujúco a netradične. Biely kožený volant ladí s celkovým vizuálom kabíny a prispieva k pocitu elegancie.
Z technológií zaujme najmä panoramatický zakrivený displej – ide o dvojicu 12,3-palcových obrazoviek, ktoré plynule spájajú digitálny prístrojový panel a infotainment. Oba displeje sa vyznačujú vysokým rozlíšením, rýchlou odozvou a podporou Apple CarPlay a Android Auto (bezdrátovo). Ambientné osvetlenie je decentne zakomponované do palubnej dosky aj dverí vrátane zadných, čím vytvára príjemnú atmosféru počas nočnej jazdy.
➡️ NEPREHLIADNITE: Hyundai IONIQ 9: Veľké elektrické SUV prichádza na Slovensko
Prémiový audiosystém Bose s 12 výkonnými reproduktormi a subwooferom ponúka krištáľovo čistý zvuk, ktorý uspokojí aj náročnejších poslucháčov. Menšou nevýhodou je však snímač pozornosti vodiča, ktorý niekedy neprimerane často pípne – napríklad aj pri podopretí brady. Zaujímavou vychytávkou je vnútorné spätné zrkadlo s možnosťou preklopenia na digitálny displej, ktoré zlepšuje výhľad, najmä v noci, a zvyšuje celkovú bezpečnosť. V stredovom tuneli nájdeme množstvo praktických riešení – odkladacie priestory, 12V zásuvku, dva USB-C porty a dve indukčné nabíjacie plochy, ktoré umožňujú pohodlné nabíjanie dvoch zariadení súčasne. Predné sedadlá ponúkajú vyhrievanie aj ventiláciu, čo oceníte v každom ročnom období.
Druhá rada sedadiel prináša vysoký komfort – okrem slnečných roletiek a vyhrievania sedadiel poteší možnosť posúvania sedákov aj nastavovania sklonu operadiel. USB-C porty a výduchy klimatizácie na B-stĺpikoch prispievajú k pohodliu pasažierov. Mimoriadne praktickým detailom je stredový odkladací box, ktorý možno otvoriť zpredu aj zozadu.
Aj tretí rad sedadiel je prekvapivo komfortný – operadlá sú nastaviteľné, a hoci dospelý pasažier bude mať kolená dosť pokrčené, pre deti ide o plnohodnotný priestor. Vstup je síce o niečo náročnejší, no Hyundai sa ho snaží kompenzovať výduchmi klimatizácie na oboch stranách, držiakmi na nápoje, USB-C portom, 12V aj 220V zásuvkou. Santa Fe ponúka možnosť konfigurácie s 5, 6 alebo 7 sedadlami. V šesťmiestnej verzii nájdete v druhom rade pohodlné kapitánske kreslá s elektrickým relaxačným režimom. Miesta na nohy aj hlavu je v druhej a tretej rade viac než dosť, pričom operadlá v treťom rade sú tiež sklápateľné, čo zvyšuje variabilitu priestoru.
Pohon
Štvorvalcový motor v plug-in hybridnom Santa Fe pôsobí kultivovanejšie ako hlučný trojvalec v konkurenčných značkách, čo oceníte najmä pri pokojných jazdách v meste aj na diaľnici. V prípade vybitého akumulátora sa kombinovaná spotreba pohybuje okolo 6-7 litrov na 100 km, čo je stále prijateľná hodnota vzhľadom na veľkosť a hmotnosť vozidla – Santa Fe totiž váži 2165 kilogramov.
Na jedno nabitie prejde 54 km podľa WLTP normy, čo je síce približne o polovicu menej než ponúka konkurencia, no na bežné denné dochádzanie to úplne postačuje. Aj keď vozidlo nepodporuje rýchle nabíjanie, batéria sa bez problémov dobije počas noci doma alebo počas pracovného dňa v zamestnaní, čo z neho robí praktického spoločníka na každodenné dochádzanie. Prechod medzi elektrickým pohonom a zapnutím spaľovacieho motora je plynulý – dokonca si môžete požadovaný režim zvoliť manuálne pomocou tlačidla.
Plug-in hybrid vs. klasický hybrid
Plug-in hybrid je o 13 300 € drahší než klasický hybrid, čo predstavuje výrazne vyššiu vstupnú investíciu. Na druhej strane však treba zdôrazniť, že plug-in hybrid je k dispozícii už vo vyššej výbave Premium. Ak by sme klasický hybrid dovybavili na úroveň tejto výbavy, cenový rozdiel sa zníži na približne 4 800 €.
Z hľadiska výkonu treba dodať, že výkonnejšia verzia s výkonom 253 koní bola pri plnom zaťažení dostatočne dynamická. Klasický hybrid ponúka 215 koní, čo už nemusí každému postačovať – najmä pri častejšej jazde s plným obsadením alebo v kopcovitom teréne. Aj keď v čisto elektrickom režime ponúka plug-in hybrid len 98 koní a 304 Nm krútiaceho momentu, na bežné jazdy to tomuto veľkému SUV postačuje. Navyše, pohon všetkých štyroch kolies je dostupný ako pre plug-in hybrid, tak aj pre klasickú hybridnú verziu.
Jazda
Hyundai Santa Fe ponúka mimoriadne lahodnú a komfortnú jazdu, ktorá okamžite navodí pocit pohody za volantom. Podvozok je naladený predovšetkým na pohodlie, no prekvapí aj svojou obratnosťou – aj na technicky náročnejších úsekoch pôsobí auto stabilne. Vzhľadom na svoju veľkosť a dĺžku má Santa Fe až nečakane dobré jazdné vlastnosti.
V porovnaní s SUV vybavenými vzduchovým, výškovo nastaviteľným, podvozkom prichádza o časť offroadových schopností, najmä pri prejazde náročnejším terénom. Napriek tomu je však na ľahší terén dobre pripravené – k dispozícii sú špeciálne jazdné režimy Snow, Mud a Sand, ktoré pomáhajú prispôsobiť trakciu rôznym podmienkam.
Interiér je výborne odhlučnený, takže aj pri vyšších rýchlostiach zostáva v kabíne príjemné ticho. Na rozbitých cestách si podvozok poradí s ostrými nerovnosťami bez toho, aby ich nepríjemne prenášal do interiéru. Brzdy sú veľmi dobre dávkovateľné a sú presné, čo prispieva k celkovému pocitu istoty pri jazde. Adaptívny tempomat s funkciou udržiavania v jazdnom pruhu funguje spoľahlivo, aj keď v ostrejších zákrutách občas prestane reagovať. Na druhej strane, dokáže pomocou smerovky sám zmeniť jazdný pruh, čo zvyšuje pohodlie najmä na diaľnici.
Záver Hyundai Santa Fe plug-in hybrid
Hyundai Santa Fe v piatej generácii ukazuje, že SUV nemusí byť len praktické, ale môže byť aj štýlové, technologicky vyspelé a komfortné. Nový hranatý dizajn mu dodáva sebavedomý charakter, a premyslený interiér s množstvom kvalitných detailov len podčiarkuje prémiové ambície modelu. Plug-in hybridný pohon síce neohúri dojazdom ani rýchlym nabíjaním, no v praxi ponúka dostatočný výkon a reálnu úspornosť pri každodennom využití.
Santa Fe je ideálnym riešením pre tých, ktorí hľadajú rodinné SUV s nadštandardným komfortom, možnosťou 7-miestneho usporiadania a modernými technológiami. V konkurencii síce nie je najlacnejší ani najúspornejší, no v celkovom vyvážení dizajnu, výbavy, priestoru a jazdných vlastností ponúka hodnotu, ktorá osloví najmä náročnejších zákazníkov. Vďaka praktickým riešeniam, tichej jazde a všestrannému využitiu si svoje miesto na trhu rozhodne obháji.
Technické údaje a konkurencia
Santa Fe je dostupné výhradne ako HEV alebo PHEV len v kombinácii s benzínovým motorom. V tomto má koncernový súrodenec Kia Sorento navrch a ponúka okrem zdieľaných benzínových a hybridných modelov aj úsporné naftové agregáty. VW Tayron je dostupný síce iba s predným pohonom, no je cenovo podstatne atraktívnejší a ponúka lepšie zrýchlenie ako aj rýchle DC nabíjanie.
Hyundai Santa Fe plug-in | VW Tayron eHybrid | Kia Sorento PHEV | |
Pohon nápravy | 4WD | 2WD predný | 4WD |
Typ pohonu | benzínovy plug-in hybrid | benzínovy plug-in hybrid | benzínovy plug-in hybrid |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598/4 | 1 498 / 4 | 1598/4 |
Kombinovaný výkon motora (kW/k) | 186/253 | 200/272 | 186/253 |
Max. systémový krútiaci moment (Nm) | 367 | neudávané | 367 |
Elektrický motor – výkon (kW/k) | 72/98 | 55/75 | 67/91 |
Elektrický motor – Nm | 304 | neudávané | 304 |
Kapacita batérie (kWh) | 13,8 | 19,7 | 14 |
Elektrický dojazd (km) | 54 | 119 | 55 |
Maximálny nabíjací výkon (kW) | 3,3 | 40 | 3,3 |
Nabíjací čas (0-80 %) | 3 h | 26 min | 3 h |
Spotreba podľa WLTP | 1,7 | 0,4 | 1,6 |
Prevodovka | Automatická 6 st. | Automatická DSG 6 st. | Automatická 6 st. |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2035-2145 | 1 971 | 1990-2153 |
Objem batožinového priestoru (L) | 621/1942 alebo 704/2025 | 705/1915 | 693-898/2077 alebo 604-809/1988 |
Počet sedadiel | 5, 6 alebo 7 | 5 | 5 alebo 7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 215 | 183 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,3 | 7,3 | 8,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 60 590 | 51 990 | 60 790 |
Foto: Michal
Sledujte recenziu extrémne športového IONIQ 5 N: