TEST: Škoda Karoq 1.5 TSI DSG – voľba ľudu
Karoq po facelifte sme už mali možnosť vyskúšať v úspornej naftovej verzii a v plnotučnom benzínovom dvojlitri. Aký je však najpredávanejší Karoq?
Exteriér
Po facelifte je nový Karoq ľahko rozpoznateľný vďaka niekoľkým dizajnovým zmenám. Vpredu zaujme prepracovaný nárazník, širšia šesťhranná maska chladiča a ostrejšie rezané LED svetlomety s novou grafikou denného svietenia. Výraznou technologickou inováciou sú dostupné Matrix-LED svetlomety, ktoré ponúkajú variabilný svetelný kužeľ s premenlivou dĺžkou aj tvarom. V zadnej časti vozidla sú užšie svetlá s pozmenenou grafikou, uvítacou funkciou a dynamickými smerovkami. Redizajnovaný nárazník a predĺžený strešný spojler s aerodynamickými krytmi a novým krytom podvozku vylepšujú celkovú aerodynamiku vozidla, čo sa prejavuje aj na zníženej spotrebe paliva.
Interiér
V kabíne Karoqu je najvýraznejším prvkom modernizovaný infotainment tretej generácie. Analógové „budíky“ ustúpili miesto 7-palcovému alebo vo vyšších úrovniach 10,25-palcovému digitálnemu kokpitu. Multimediálny systém disponuje 8- alebo 9,2-palcovou obrazovkou, pričom najvyššia výbava Amundsen zahŕňa aj navigáciu s možnosťou aktualizácií mapových podkladov na diaľku. Ovládanie infotainmentu je možné dotykom alebo hlasom, vďaka virtuálnej asistentke Laura.
V interiéri sú zachované aj hardvérové ovládače pre klimatizáciu a ďalšie systémy, vrátane tlačidla pre vypnutie systému štart-stop. Nový Karoq môže byť vybavený aj elektricky ovládaným sedadlom spolujazdca s pamäťou po prvýkrát.
Vnútorný priestor vozidla si zaslúži pochvalu vzhľadom na jeho praktickosť. Vpredu aj vzadu je dostatok miesta pre pohodlné sedenie cestujúcich. Kufor má veľkorysý objem 521 litrov, čo je v rámci segmentu priemerná hodnota.
S posuvnými sedadlami je možné tento objem ešte zväčšiť až na 588 litrov. Zaujímavým a praktickým prvkom sú aj zadné sedadlá s označením VarioFlex, ktoré ponúkajú viac než len možnosť posúvať ich. Tieto sedadlá môžu byť jednotlivo vybrané z vozidla, čím sa vytvára ešte väčší priestor pre prepravu nákladu. Ak sa zadné sedadlá ponechajú len dve krajné, cestujúci v nich budú mať oveľa väčší cestovný komfort.
Pohon
Nami testovaný variant je poháňaný benzínovým motorom 1.5 TSI s výkonom 150 koní, ktorý je kombinovaný s automatickou prevodovkou DSG. Jednou z výhod tohto motora je technológia aktívneho riadenia valcov (ACT), ktorá automaticky vypína dva valce pri nízkej záťaži. Táto technológia prispieva k výraznému znižovaniu spotreby paliva a tým aj k nižším emisiám. V praxi to znamená, že pri bežnej premávke alebo pokojnej jazde na diaľnici sa vypínajú dva valce, čo pomáha úspore paliva.
Čo sa týka spojenia motora a prevodovky, radenie prebieha veľmi jemne bez postrehnutia, že prevodovka preradila. Avšak pri celkovom softvérovom naladení motor dosť podtáča, kvôli znižovaniu spotreby, čo rozhodne nemá práve najlepší vplyv na jeho životnosť. Celkovo je motor veľmi pružný a pre Karoq je 150 konských síl tak akurát. Do mestskej a medzimestskej premávky sa 1.5-ka hodí najviac z celej palety motorov. Aj z hľadiska počiatočnej ceny a efektívnosti.
Jazda a spotreba
Podvozok Karoqu je dobre naladený na vyváženú jazdu. Vozidlo dobre absorbuje nerovnosti na cestách a poskytuje pohodlnú a stabilnú jazdu. Jeho vyššie položené ťažisko neovplyvňuje výrazne jeho stabilitu v zákrutách. Riadenie je presné a reaguje na vodičove pokyny s istotou. Ak využívate vyššiu svetlosť podvozka, najmä mimo spevnených ciest, určite by som volil pohon 4×4.
Celkovo sme dosiahli priemernú spotrebu 6,9 litra na 100 km kvôli väčšej porcii diaľničných kilometrov. Pri jazde po diaľnici s rýchlosťou 130 km/h sme zaznamenali spotrebu 7,7 litra na 100 km. Na okresných cestách sme však mohli bezproblémovo dosiahnuť spotrebu pod hranicou 6 litrov na 100 km. Tieto čísla jasne poukazujú na výhody technológie aktívneho riadenia valcov a jej prínos v oblasti úspory paliva.
Záver a cena
Škoda Karoq je príjemný spoločník na každodenné používanie. S motorom 1.5 TSI je efektívny, tichý a hlavne komfortný. Ak hľadáte vstupnú bránu do sveta SUV bez vysokých terénnych nárokov, Škoda Karoq je vhodnou alternatívou. Cenovka s 1-litrový trojvalcom štartuje na 25 520 eurách, 1.5-ku s manuálom dostanete za 27 360 eur a nami testovaný kúsok s automatom podliezol 30 000 eur.
Technická špecifikácia
Škoda Karoq | Seat Ateca | Volkswagen Tiguan | |
Motor/palivo | 1.5 TSI / benzín | 1.5 TSI / benzín | 1.5 TSI / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1498 / 4 | 1498 / 4 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 110 / 150 | 110 / 150 | 110 / 150 |
Prevodovka | 7-st- automatická | 7-st- automatická | 7-st- automatická |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,6 – 7,1 / 6,9 | 6,1 – 7,2 / 7 | 7,2 – 7,6 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1387 | 1408 | 1550 |
Objem batožinového priestoru (L) | 521 | 510 | 615 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 206 | 202 | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,0 | 9,1 | 9,2 |
Cena verzie od (€) | 29 540 | 31 500 | 34 590 |
Foto: Samuel Zaťko