Toyota GR Yaris – 261 dôvodov na radosť
Nový GR Yaris ma šokoval hneď niekoľkokrát. Prvýkrát hneď pri jeho oficiálnom predstavení a to faktom, že ho poháňa najvýkonnejší trojvalcový motor sveta. Hneď v zápätí prišla informácia, že GR Yaris nevznikol len tak pre nič za nič, ale ide o homologizačný špeciál určený pre další vývoj pretekárskeho rely auta na WRC. Potom nasledovalo ,,slintanie” nad zahraničnými videami z prvých jázd. No a potom prišlo na rad moje dlho očakávané osobné stretnutie s Yarisom, ktoré moje nadšenie len a len potvrdilo. Takže sa pohodlne usaďte a prečítajte si pár riadkov plných dojmov a pocitov z budúcej, no i už súčasnej automobilovej legendy menom Toyota GR Yaris.
Japonské Kamikaze
Nie. Toto nie je ten štýlový Yaris vašej ženy určený na každodenné použitie, ktorý hodiny času strávi brázdením podzemných parkovísk nákupných centier. Toto je auto, ktoré má s bežným civilným Yarisom spoločné tak akurát meno, konštrukciu a pár dalších drobností. Hranatý predný nárazník dodáva autu brutálnu agresivitu, no najmä dodáva čerstvý vzduch komponentom, ktoré ho potrebujú najviac. Za mriežkou predného nárazníku sa skrýva rozmerný chladič, ktorý ju takmer úplne celú vyplňuje. Predsalen značná dynamika potrebuje aj značné chladenie. Po bokoch mriežky chladiča nie sú žiadne slepé otvory, ale reálne nasávače, ktoré by svojou veľkosťou dokázali poňať snáď aj mačku. Prosto každý jeden detail, každá jedna hrana a prelis nárazníku má svoje funkčné opodstatnenie. Celý look predku zaklincovali podlhovasté LED svetlomety s peknou grafikou denného svietenia.
Pohľad na GR-ko z profilu pekne ukáže jeho učupený, rozkročený postoj, ktorý podčiarkujú 18-palcové kované disky BBS naznačujúce svojimi 10-timi lúčmi prítomnosť príplatkového paketu Sport, ktorý okrem spomínaných diskov so sebou prináša závodné tlmiče kolies, no najmä samosvorný diferenciál Torsen na prednej a zadnej náprave. Okrem vyššie spomínaného balíku Sport je na výber aj balík VIP obsahujúci napríklad JBL reproduktory, ambientné osvetlenie alebo aj head-up displej, no pri jeho zvolení sa pripravíte o Torsen samosvory a všetky vychytávky balíku Sport, pretože tieto balíky sa vzájomne nedajú kombinovať. Ale povedzme si otvorene. Kto by v tomto aute chcel ambientné osvetlenie a JBL reproduktory? Ja osobne určite nie. Toto je hardcore rely auto, ktoré nejakým zázrakom dostalo ŠPZtky a nie pojazdná diskotéka. GR Yaris si kúpite iba ak ste zarytý petrolhead a v takom prípade chcete počúvať odfukujúce turbo, zvuk motora a plieskajúci obmedzovač skratka všetko, čo vám GR Yaris ponúka ako na tanieri.
Široký a bystrozraký
Nehovorím o rozprávke. Hovorím o zadku GR Yarisu. I keď ten je akoby z rozprávky. Z rozprávky o dokonalosti, ktorú Toyota pretavila do reality. Nafúknuté zadné blatníky ukrývajú nápravu s dvojitými lichobežníkmi, ktorej rozchod kolies je rovných 156 centimetrov. Áno, kedysi E46 M3 mala rozchod kolies 152.5 centimetra. M3! A nie maličký hothatch. Už chápete prečo je to auto jazdecky tak dokonalé? Prečo keď s ním vletíte do zákruty máte pocit, že ste na koľajniciach a nie na asfalte?
Aby som ozrejmil, prečo je zadok Yarisu bystrozraký. Pretože sa na vás doslova pozerá jeho dvoma rozmernými koncovkami výfukového systému zasadenými do difúzoru. Nevychádza z nich síce praskanie a trieskanie, no aj to zlomyseľné syčanie má niečo doseba.
Zaujímavým detailom je strecha, ktorá pôsobí svojim vzhľadom, že je vyrobená z karbónu. Je to však len ochranný film, pod ktorým sa skrýva síce aj uhlíkové vlákno, no zmiešané s plastom. Takzvané CFRP.
Generátor radosti
Alebo inak povedané 1.6 litrový trojvalec ukrytý pod prednou kapotou generuje úctyhodných 261 konských síl a 360 Nm krútiaceho momentu, čo ho radí na prvú výkonnostnú priečku aktuálne vyrábaných trojvalcových motorov. Sila motora je posielaná na všetky štyri kolesá prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky s presnými dráhami a tuhým chodom.
Rely ako sa patrí
To, čo robí z Yarisu výnimočné auto je pohon všetkých štyroch kolies GR-FOUR. V režime Normal posiela systém krútiaci moment v pomere 60:40 v prospech prednej nápravy. Toto je režim, ktorý som mal zvolený väčšinou len v meste, kde Yaris tiež nebol stratený. Podvozok je síce tuhý, no nie prehnane tvrdý, takže z vás nevytrasie dušu. Otočením otočného voliča pohonu smerom doprava zvolíte režim Track. Vtedy ide 50 % krútiaceho momentu dopredu a 50 % dozadu. Ideálny režim v prípade, že si chcete zajazdiť v čistej stope a s veľkou dávkou istoty. Tento režim eliminuje nedotáčavosť aj pretáčavosť, takze umožňuje vodičovi dovoliť si viac.
Najväčšia zábava a vlastne aj celá podstata GR Yarisu prichádza so zvolením režimu Sport. Rozdelenie krútiaceho momentu v pomere 70:30 v prospech zadnej nápravy hovorí samo za seba. Tento režim si vyslovene pýta vypnúť trakciu a stabilizáciu. Až vtedy odhalí svoju pravú tvár. Tvár rely auta. Určite ste videli nejaké onboard videá z WRC, kde jazdci v ostrých zákrutách ťahajú hydraulickú ručnú brzdu a pohon prednej nápravy ich doslova vytiahne preč zo zákruty. V GR Yarise je to úplne to isté. Hydraulická ručná brzda, ktorá v momente zatiahnutia odpojí pohon zadku, hodí auto do šmyku a pomocou prednej nápravy sa ženie preč zo zákruty. Dokonalé. A vďaka rozmerom a úžasnej ovládateľnosti auta si môžte takéto radosti dopriať aj na miestach, kde by ste na to s inými autami ani len nepomysleli. Úžas.
Každá jedna jazda na GR Yarise bola pre mňa zážitkom. Z toho auta je cítiť to, čo v dnešných autách chýba. Mechanickosť. Auto si doslova oblečiete a ste s ním úzko spätý. Počujete ako v prevodovke dôjde k zmene prevodu, počujete ako vám pri pustení plynu odfúkne turbo. Podradíte, kopnete medziplyn dáte podlahu a zhruba do 4-tisíc otáčok máte v rámci možnosti civilný Yaris. Prekonáte magickú hranicu štyroch tisícov otáčok za minútu a ocitnete sa na palube rely špeciálu, ktorý vás na stovku katapultuje za 5,5 sekundy a ťah sa ukľudní až pri 230 km/h. Spotreba je zhruba toľko, koľko je potreba. V tomto aute je vám údaj o spotrebe ukradnutý, nechcete z neho vystúpiť a ak ho máte doma v garáži nedá vám spať.
Iba to najpotrebnejšie
Skvelý volant s hrubým vencom, dokonale presná radiaca páka, sedadlá s výrazným bočným vedením a výhrevom, analógové ukazovatele, medzi ktorými si našiel miesto malý displej informujúci vodiča o všetkých potrebných údajoch, plniacich tlakoch a teplotách, displej infotainmentu s možnosťou Apple CarPlay. 5 vecí, ktoré v interiéri potrebujete k životu. Nič viac, nič menej. Takto by to v pravých puristických autách malo vyzerať.
Čo dodať?
Asi iba toľko, že vyberte všetky úspory, predajte obličku, jedzte wifonky a kupujte kým sa dá. GR Yaris je vyhynutý druh, ktorý nejakým zázrakom na chvíľu ožil.
Technická špecifikácia
GR YARIS | |
Motor/palivo | 1.6/benzín |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1618/3 |
Výkon motora (kW/k) | 192/261 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 360 |
Prevodovka | Manuálna 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8.2/9.8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1280 |
Objem batožinového priestoru (L) | 207 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 230 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5.5 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 33 200/38 380 |
Foto/text: Samuel Zaťko