Piaggio Vespa GTS 310 Super Sport – módny hit opäť o trochu výkonnejší
Naše letné testy rozširujeme o ikonický mestský skúter Piaggio Vespa GTS 310 Super Sport v najsilnejšej dostupnej motorizácii. Ako jazdí táto najrýchlejšia Vespa, čo ponúka a či sa ju oplatí si zaobstarať, sa dozviete v článku nižšie. Prajeme príjemné čítanie!
Tradičný dizajn so športovými motívmi
Dizajn mopedov Piaggio Vespa netreba asi nikomu bližšie pripomínať. Za ich už takmer osemdesiatročnú tradíciu sa skoro nezmenil, čo však ani nie je treba. Stále sa jedná o štýlový mestský skúter ponúkajúci výborný pomer odkladacích priestorov a miesta na sedenie ku zachovanej kompaktnosti a agilnosti.
Nami testovaná Vespa vo výbave Super Sport bola lakovaná do tmavosivej matnej farby a obsahovala hŕstku športovo ladených oranžovo-čiernych polepov. Táto farba kapotáže je vynikajúca na údržbu, nakoľko na skútri toľko nevidno špinu a mikroškrabance.
Úžitkovosť a výbava
Vespa ponúka množstvo užitočných vymožeností. Začal by som bezkľúčovým odomykaním a štartovaním, vďaka ktorému je odblokovanie riadidiel ako aj otváranie odkladacieho priestoru a sedla hračkou. Pod riadidlami sa nachádza široký kastlík určený na odloženie mobilu, dokladov a kľúčov, ktoré ostanú počas jazdy v bezpečí. Čo obzvlášť poteší, je možnosť dobíjania si mobilu vďaka integrovanej zásuvke USB-A, a zísť sa môže aj tiahlo na núdzové otvorenie sedáku, ktoré sa inak otvára tlačidlom na riadidlách. Toto tlačidlo je vynikajúce, pretože umožní otvoriť sedlo aj pri naštartovanom motore, čo nie je pravidlom pri iných skútroch.
Pod sedlom, ktoré ponúka primeranú tvrdosť a podarený protišmykový a rýchloschnúci poťah, sa nachádza odkladací priestor a hrdlo palivovej nádrže. Pozor, výrobca sľúbuje možnosť odložiť si sem prilbu, ale integrálnu alebo takú s väčším plexisklom sem žiaľ zmestiť nemožno. Čo môže pri otváraní sedáku prekážať je chýbajúca vzpera, a balenie do skútra je pri silnejšom vetre alebo v jemnom kopci dosť výzva. Našťastie si však nemožno vymknúť kľúč vďaka už spomenutému keyless-u.
Jedným zo zásadných rozdielov oproti športovým skútrom je priestor pre nohy, v ktorom je iba minimálny tunel a je sem preto možné napríklad uložiť tašku s nákupom a zaistiť ju vstavaným háčikom.
Samotné riadidlá a prístrojový štít ponúkajú základné ovládacie prvky, ručičkový tachometer a monochromatický displej s palubným počítačom. Ten zobrazuje potrebné informácie o množstve paliva, dojazde a spotrebe, napätí batérie a samozrejme aj o stave asistenčných systémov ABS, ASR a samotného stroja. Dojazd Vespa ráta pomerne presne a v jednotkách kilometrov, avšak pri dojazde 50 a menej kilometrov šokujúco vypíše už iba pomlčky a je sa preto treba bezodkladne poobzerať po čerpacej stanici. Absenciu moderného farebného displeja do istej miery kompenzuje možnosť prepojiť si Vespu s mobilným telefónom, teda hudbu, navigáciu a telefonovanie je možné ovládať tlačidlami na riadidlách.
Jazdné vlastnosti
Názov Vespa, v preklade z taliančiny „osa“, výborne vystihuje tento skúter, nakoľko sa naozaj jedná o „žihadlo“. Vďaka malým 12-palcovým kolesám rozmeru 120- a 130/70 v kombinácii s krátkym rázvorom je veľmi obratný, a keďže je obutý pneumatikami M+S je ho možné využívať celoročne. V takom prípade je však vhodné si dokúpiť doplnky ako termovak alebo plexisklo, nakoľko Vespa bez doplnkov ponúka iba minimálnu ochranu proti vetru a dažďu. Ruky sú však chránené výborne aj bez štítu alebo rukavíc.
Motor vo Vespe sa oproti nášmu poslednému testu opäť o trochu zväčšil a tentokrát dosahuje objem 310 cm³, výkon 18,4 kW (25 k) a krútiaci moment 28,9 Nm. Do rýchlosti 100 km/h je naozaj veľmi svižný a s pekným nerušivým zvukom. Do svojej maximálnej papierovej rýchlosti 127 km/h sa už až tak veľmi nehrnie a treba počítať, ako už bolo vyššie spomenuté, aj so silným aerodynamickým odporom.
Skúter je aj napriek menšiemu priemeru kolies stabilný, veľmi dobre filtruje výtlky a nie je s ním problém jazdiť ani na diaľnici. Motor je dobre odhlučnený, avšak čo mu nemôžem nevytknúť sú silné vibrácie pri voľnobehu. Z tohoto dôvodu by som uvítal systém štart-stop, ktorý by možno ešte trochu prispel k už beztak prijateľnej spotrebe skútra, ktorá sa v našom teste pohybovala okolo 3 l/100 km. S nádržou o objeme 8,5 litra je preto možné počítať s dojazdom okolo 280-300 kilometrov, samozrejme v závislosti od jazdného štýlu, zaťaženia a.i.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Honda ADV350 [2022] – agilný mestský šprintér
Zhrnutie Piaggio Vespa GTS 310 Super Sport
Piaggio Vespa GTS 310 vo výbave Super Sport nesklamala a potvrdila svoju povesť módnej ikony a mestského žihadla. Bez príplatkových doplnkov, ako napríklad plexisklo a zadný kufor, však ponúka iba malý objem odkladacích priestorov a na dlhšie trasy mimo mesta preto nie je úplne vhodná. Čo do výbavy ponúka Full LED svetlomety, bezkľúčové odomykanie a bezpečnostné systémy ABS a ASR, a pre časté brázdenie mestských uličiek je priam stvorená. Dôležitým aspektom pri kúpe Vespy v nami testovanej výbave však je jej cena 7.799€, ktorá je vyššia ako pri konkurenčných (a lepšie vybavených) skútroch alebo dokonca aj motocykloch, a dá sa preto povedať, že človek si viac pripláca za ikonický dizajn ako za funkčnosť.
Technické údaje a konkurencia
| Piaggio Vespa GTS 310 Super Sport 2025 | Yamaha XMAX 300 2024 | Honda ADV350 2025 | |
| Motor | Kvapalinou chladený, štvortaktný 1-valec, 4V | Kvapalinou chladený, štvortaktný 1-valec, 4V | Kvapalinou chladený, štvortaktný 1-valec, 4V |
| Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 310/1 | 292/1 | 330/1 |
| Výkon motora (kW/k) | 18,4/25,0 pri 6 500 ot. | 20,6/28,1 pri 7 250 ot. | 21,5/29,3 pri 7 500 ot. |
| Max. krútiaci moment (Nm) | 28,9 pri 5 250 ot. | 29,0 pri 5 750 ot. | 31,5 pri 5 250 ot. |
| Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 3,0/3,2 | -/3,0 | -/3,4 |
| Prevodovka | CVT | CVT | CVT |
| Výška sedadla mm | 790 | 795 | 795 |
| Suchá/prevádzková hmotnosť (kg) | 163/340 | 183/? | 186/366 |
| Objem palivovej nádrže (l) | 8,5 | 13,2 | 11,7 |
| Brzdy vpredu | Jeden 220 mm kotúč | Jeden 267 mm kotúč | Jeden 256 mm kotúč |
| Brzdy vzadu | Jeden 220 mm kotúč | Jeden 245 mm kotúč | Jeden 240 mm kotúč |
| Cena verzie od (€) | 7 799 | 6 390 | 6 870 |





















