Volkswagen Golf GTI – daily ako sa patrí!
Volkswagen Golf GTI je tu s nami už celé desaťročia a v prípade 8. generácie dostal facelift. Má sviežejší vzhľad, lepšie technológie, viac výkonu a stále výborné jazdné vlastnosti.
Dizajnové zmeny
Azda na prvý pohľad je zrejmá zmena v prednej časti. Plne LED-kové svetlomety IQ. Light s matrixovou funkciou má verzia GTI už v základe, no v prípade faceliftovanej verzie dostali užší tvar, čím pôsobia ostrejším dojmom. Červená linka je už typickým znakom ostrého Golfu, no viete si s príplatkovým Black Style balíkom zatmaviť všetky prvky do čiernej farby, a teda aj špecifickú červenú linku.
➡️ NEPREHLIADNITE: BMW M135 xDrive – vymetač okresiek
Z bočného profilu vyniknú 19-palcové disky Queenstown, ktoré odkazujú na 5. generáciu GTI-čka. Za tie by som si priplatil len v kombinácii s adaptívnym pružením, keďže profil pneumatiky 35 je na naše rozbité cesty už hraničný. Zadná časť dostala upravenú grafiku svetlometov, no aj tak najviac vyniká dvojica koncoviek výfuku v chrómovanom prevedení.
Vylepšený hardvér
Začnem sedadlami. Tie sa od predfaceliftu nelíšia, no nevidím dôvod ich meniť. Športové sedadlá majú výrazné bočné vedenie a integrovanú hlavovú opierku, sú aj pri dlhej ceste naozaj pohodlné, a naopak v zákrutách výborne držia telo. Zásadnou zmenou je volant, resp. zmena dotykových plôch na hardvérové ovládače. Dotykové plochy nie vždy reagovali správne, preto inžinieri z Wolfsburgu zapracovali na zmene a integrovali hardvérové ovládače na ktoré nemôžem povedať krivé slovo.
Multimediálne rozhranie má sériovo 12,9-palcovú obrazovku a infotainment dostal skratky pre zjednodušenie ovládania. Za mňa najvýznamnejšou je práva skratka asistenčných systémov, kedy sa jediným klikom dostanete do menu a viete si ich podľa vášho uváženia povypínať. Celkovo je infotainment nie len väčší, no hlavne prehľadnejší a dostal aj podsvietenú lištu pod displejom pre zmenu hlasitosti audia či zmenu teploty.
Priamo pred vodičom sa nachádza digitálny prístrojový panel známy z koncernových súrodencov. Je plne konfigurovateľný, prehľadný a veľmi dobre graficky spracovaný. Čo je však v prípade Golfu GTI najpodstatnejšie je práve technika a jazdné vlastnosti. Poďme na to!
Stále poctivý motor, no viac výkonu
Pod kapotou pracuje 2.0 TSI o výkone 195 kW (265 k) a 370 Nm krútiaceho momentu. Po facelifte vypadáva z ponuky manuálna prevodovka, preto sa o pohon prednej nápravy stará 7-stupňová DSG prevodovka. Stovku pokorí za 5,9 sekundy s maximálnou rýchlosťou obmedzenou na 250 km/h.
Oproti predfaceliftu narástol výkon o 15 kW (20 k) a na 100 km/h je rýchlejší o 0,4 sekundy. Papierovo je krútiaci moment nezmenený, no využiteľný v širšom pásme otáčok.
Eco
Spojenie motora a prevodovky je výborné. Na výber sú 3 režimy pre nastavenie motora – Eco, Comfort a Sport. Na bežné “presúvanie“ som mal v individuálnom režime zvolený režim motora Eco, ktorý umožňuje doslova bravúrne spotreby. Motor drží v spodnom pásme otáčok a po uvoľnení plynového pedálu vie plachtiť, aby maximalizoval efektivitu. Tým pádom viete s ľahkou nohou jazdiť za 7 litrov. Zdravý priemer je okolo 9-10 l / 100 km, kedy si jazdu viete aj patrične užiť. Pri poctivých tempách nemá problém prekročiť 15-litrovú hranicu.
Sport
V spodnom pásme otáčok má dvojliter veľmi príjemný zvuk. Do interiéru preniká veľmi decentne a v strednom pásme otáčok po ubratí plynu praská do výfuku. Na to, že sa bavíme o základnom výfukovom systéme a OPF filtri je zvuk veľmi príjemný.
Po zvolení režimu Sport motor vyniká okamžitými reakciami na plyn. Od spodného pásma otáčok sa pekne zbiera vpred. Až v strednom pásme pocítite jeho silu a ťah, ktorá stále graduje. V okolí 5 000 ot./min. dosahuje maximálny výkon a motor ako keby nechcel strácať dych.
DCC stojí za to
Adaptívny podvozok DCC by som si rozhodne priplatil (+810 eur), ak by som volil 19-palcové obutie. Jeho škála nastavenia je až v 15 rôznych stupňoch tuhosti. V mojom prípade som mal vždy zvolený ten najmäkší režim. Nie je to klasické nastavenie adaptívneho podvozku, ktoré poznáme zo štandardných koncernových vozidiel typu Superb. Aj keď škála nastavení je rovnaká, Golf GTI je aj v tom najmäkšom nastavení výrazne tvrdší a v tvrdom nastavení doslova tvrdý. Superb naopak je aj v najtvrdšom režime stále komfortný.
V prípade GTI je aj v tom najmäkšom režime cítiť dostatočnú tuhosť a zároveň prirodzenú mäkkosť, ktorá zvláda filtrovať nerovnosti aj na najväčšom obutí. Na okreskách s nedokonalým asfaltom je mäkšie naladenie výborné, karoséria sa minimálne nakláňa a podvozok na druhú stranu tlmí nerovnosti. V prípade kvalitného asfaltu som využíval to najtvrdšie nastavenie. V tom cítite väčšie spojenie s vozovkou, doslova máte prehľad o všetkom, čo sa pod vami deje.
Vďaka adaptívnemu podvozku si viete nastaviť tuhosť karosérie podľa svojich preferencii a hlavne podľa typu vozovky, aby vám GTI ponúklo čo najlepší pocit za volantom a zároveň bolo použiteľné na každý deň. Aj na rozbitých cestách v meste je podvozok tuhý, no stále dostatočne komfortný.
VAQ = úsmev na tvári
Základom dobrých jazdných vlastností, teda okrem naladenia podvozku a motora, je samosvorný diferenciál. Nie je mechanický, ale elektronický. So strmým progresívnym riadením si akékoľvek okresky užijete. Nie je naladený ostro, že by vyslovene ťahal volant do zákruty. Ako by ste o ňom ani nevedeli, pritom si robí svoju prácu na jednotku. Spoznáte to až na limite, kedy výrazne prenáša výkon na vonkajšie koleso a čitateľne smeruje vozidlo podľa natočenia volantu. Tým pádom sú prejazdy zákrut výrazne rýchlejšie.
Skrz komunikatívne riadenie cítite, kedy pneumatiky strácajú trakciu. Na mokrej vozovke viete každú zákrutu prejsť na limite, pretože vždy viete, kde je tá pomyselná hrana. Pri uvoľnení plynového pedálu v zákrute je zadná náprava veľmi hravá a pretáčavým šmykom smeruje vozidlo do zákruty. Čiže nie len že Golf GTI zvláda ostré tempá čistou stopou. Viete sa hrať s plynom a s hmotnosťou tak, aby vám to vyčarilo úsmev na tvári.
GTI vs GTI Clubsport
Štandardné GTI je veľmi kultúrny hot-hatch na každodenné používanie, s ktorým si užijete aj ostrú jazdu. Avšak ide “len“ o vstupnú bránu do sveta GTI. Druhým stupňom je verzia Clubsport.
Okrem iného má zvýšený výkon na 221 kW (300 k) a disponuje možnosťou priplatiť si za balík GTI Performance. V tom prípade je obmedzovač rýchlosti odistený a o zvukový prejav sa stará výfuková sústava Akrapovič s titánovými koncovkami výfuku. Pribúda aj režim Special, ktorý bol odladený na Nuerburgringu.
Teda ak hľadáte ešte ostrejšie GTI aj na prípadný okruh, Clubsport je správnou voľbou. Na okreskové zvezenie bohato stačí štandardné GTI.
Konkurencia
Konkurencia už nie je taká, ako tomu bolo pár rokov naspäť. Z ponuky vypadáva i30 N, rovnako aj Megane RS. V ponuke nájdeme jedine Ford Focus ST s 2.3 EcoBoost a 280 konskými silami, ktorý je mimochodom dostupný aj s manuálnou prevodovkou (36 710 eur), Octavia RS (40 960 eur) s rovnakým koncernovým motorom alebo Mini Cooper JCW (39 770 eur).
Ak by som GTI porovnal s Octaviou RS, Octavia je praktickejšia a lepšia na každodenné používanie hlavne kvôli bezkonkurenčnému batožinovému priestoru a priestrannejšiemu interiéru. Avšak Golf GTI má navrch práve na okreskách, kedy je čitateľnejší, agilnejší a má svoj vlastný charakter.
V prípade verzie Clubsport (44 890 eur) sú konkurentami Cupra Leon VZ (42 380 eur) či Honda Civic Type R (61 790 eur).
Záver
Volkswagen Golf GTI je srdcová záležitosť. Treba si ho jednoducho vyskúšať, aby človek pochopil, čo tie tri písmená za označením modelu symbolizujú. Za 40 790 eur dostanete výborný kompromis medzi každodennou použiteľnosťou a skvelými jazdnými vlastnosťami. Konkurencia prišla a odišla, no Golf GTI je tu už desaťročia. A právom.
Technická špecifikácia
Volkswagen Golf GTI | Škoda Octavia RS | Ford Focus ST | |
Motor/palivo | 2,0 / benzín | 2,0 / benzín | 2,3 / benzín |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 984 / 4 | 1 984 / 4 | 2 261 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 180 / 245 | 180 / 245 | 206 / 280 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 370 | 370 | 420 |
Prevodovka | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. | Automatická 7 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,1 / 9 | 6,7 – 7,1 | 7,9 – 8,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 501 | 1 520 | 1 547 |
Objem batožinového priestoru (L) | 374 | 600 | 358 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,9 | 6,4 | 5,7 |
Cena verzie od (€) | 40 790 | 40 960 | 38 500 |
Foto: Samuel