TEST: Kia eNiro – elektromobil, pri ktorom sa nemusíte obmedzovať
Po elektrickom Mini sa mi dostal na test do rúk elektromobil, ktorý mi ukázal, že ekologická jazda nemusí byť automaticky spojená so stresom z rýchlo klesajúceho dojazdu. eNiro tak za týždeň používania predviedlo, že je plnohodnotným autom so všetkým, čo k tomu patrí. Poďme si ho teda predstaviť podrobnejšie.
Dizajn
Dizajn exteriéru je v podstate až na pár detailov zhodný s klasickou spaľovacou verziou. V prednej časti eNiro rozlíšite podľa prednej masky, ktorá neobsahuje otvory a je tvarovaná tak, aby bolo obtekanie auta vzduchom čo najefektívnejšie a s minimálnym odporom. Ďalej tu nájdeme aj pár modrých prvkov napovedajúcich elektrický pohon.
eNiro je mestský crossover, takže pohľad z profilu odhalí mierne vyšší podvozok, vďaka ktorému sa nemusíte báť rozbitejších či nespevnených ciest. Ku zvýšenému komfortu jazdy prispievajú aj 17-palcové disky kolies, ktoré sú dizajnované s dôrazom na aerodynamické vlastnosti.
V zadnej časti nájdeme LED koncové svetlomety so zaujímavým svetelným podpisom, plaketku odkazujúcu na elektro pohon a rovnako ako vpredu, pár na modro lakovaných plastových častí.
Pohon
Pod kapotou elektrického Nira sa ukrýval elektromotor s výkonom 204 konských síl a 395 Nm. Výkon motoru putoval výhradne na prednú nápravu prostredníctvom jednostupňovej prevodovky. Akcelerácia bola vďaka okamžitému nástupu krútiaceho momentu vcelku pôsobivá. V reči čísel zabralo zrýchlenie z 0-100 km/h 7.8 sekundy, čo je na rodinný crossover vážiaci takmer 1800 kg zaujímavá hodnota.
Jazda
eNiro bol konečne prvý elektromobil, ku ktorému som mohol pristupovať ako k bežnému autu. Samozrejme. Dlhšiu trasu si musíte naplánovať tak, aby obsahovala aj nabíjacie stanice. Ja som počas testovania zvolil trasu Bratislava-Brezová pod Bradlom-Piešťany-Bratislava. Z Bratislavy som odchádzal s batériou nabitou na cca 95% a v režime Eco bol dojazd 431 km. Tentokrát som vyskúšal ísť presne ako s autom so spaľovacím motorom, takže na diaľnici žiadne šetrenie, ale adaptívny tempomat (ktorého funkčnosť vrátane udržiavania v pruhu musím pochváliť, pretože fungovali bez zaváhania) nastavený na 130 km/h a taktiež zapnutá klimatizácia. Pri jazde po okreskách na Záhorí som nadobudol pár poznatkov:
- podvozok veľmi dobre filtruje priečne nerovnosti a neprenáša rázy do interiéru
- pri svižnejších prejazdoch zákrut bolo Niro nedotáčavé len minimálne vzhľadom na svoju váhu a poháňanú nápravu
- prijal by som komunikatívnejšie a menej preposilované riadenie
- výjazdy zo zákrut sú vďaka takmer 400 Nm zaujímavým spestrením jazdy (kolesá dokázali prešmyknúť na suchom asfalte aj pri rýchlosti 60 km/h)
- vďaka trojstupňovej rekuperácií nastaviteľnej pádlami pod volantom dokážete auto pre zákrutou dostatočne spomaliť aj bez použitia konvenčných bŕzd
Celá trasa mala dĺžku 219 kilometrov. Po návrate do Bratislavy ukazoval dojazd ešte 210 kilometrov, čo znamená, že na 219 kilometrov dlhej trase klesol dojazd o 221 kilometrov. Klobúk dole, pretože toto je prvý elektromobil, pri ktorom som sa nemusel nijak obmedzovať a aj napriek tomu klesal dojazd takmer priamoúmerne s prejdenou vzdialenosťou.
Pár údajov o batérií
- kapacita 64 kWh
- nabíjanie 0-80% cca 45 minút
- na 50 kWh rýchlonabíjačke dokáže prijať 49 kWh
Interiér
Interiér na mňa pôsobil vcelku moderným dojmom. Namiesto klasickej radiacej páky automatickej prevodovky tu nájdeme otočný volič. Pred vodičom si svoje miesto našiel digitálny prístrojový panel s prehľadnou grafikou zobrazujúcou okrem iného aj aktuálne využitie elektromotoru, stav nabitia batérie či aktuálne zvolený jazdný režim. Displej infotainmentu prostredníctvom navigácie zobrazoval aktuálny rádius dojazdu, môže slúžiť na nastavenie plánovaného nabíjania alebo si viete naň napríklad zrkadliť smartfón cez Apple CarPlay.
Záver
Ak sa vám pozdávajú elektromobily, no vždy vás od kúpy odradil dojazd a všetko s ním spojené, tak verte, že eNiro je elektromobil, ktorý svojim dojazdom a technológiami splní vaše požiadavky nad mieru.
Technická špecifikácia
Motor/palivo | elektromotor |
---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 0/0 |
Výkon motora (kW/k) | 150/204 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 395 |
Prevodovka | automatická jednostupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 15,9/15,2 kWh |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 791 |
Objem batožinového priestoru (L) | 451 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 167 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,8 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 36 490/47 780 |
Foto: Samuel Zaťko