Golf GTI Clubsport 45 – výkonnejšie a tuhšie GTI [užívateľský test]
Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 je špeciálna edícia na počesť 45 ročného jubilea legendárneho modelu GTI a predstavuje najvyššiu a najostrejšiu možnú verziu v ponuke. Čím sa odlišuje od štandardného GTI a je to najrýchlejšie GTI všetkých čias?
Dravý vzhľad
Golf GTI Clubsport dostal nový zadný spojler, známy z R-ka, ktorý sa stará o poriadny prítlak. Azda najobľúbenejšou časťou vozidla boli pre mňa špecifické Clubsport 45 Edition kované 19 palcové disky v čiernej lesklej farbe s červeným lemom.
V kombinácií s vetranými kotúčmi a červeno nalakovanými brzdovými strmeňmi vzbudzujú rešpekt a napovedajú o potenciáli ostrého Golf GTI Clubsport. V interiéri ma potešili vetrané kožené sedačky s integrovanými opierkami hlavy. Na bokoch vozidla si môžete všimnúť dekoratívnu fóliu v čiernej farbe a špecifickým Clubsport prvkom je aj lakovaná čierna strecha.
300 koní na prednú nápravu
Oproti bežnému 245 koňovému GTI dostal Golf GTI Clubsport väčšie turbo, vďaka ktorému sa výkon zvýšil na 221 kW (300 koní). Určite si priplaťte za CUP 2 pneumatiky inak 1ka a 2ka veľmi kĺže. Z 0 na 100 km/h zrýchlite za 5,6 sekundy a maximálnu rýchlosť atakuje na hranici 280 km/h (tachometrových). Bol som užasnutý z toho, ako rýchlo dosiahnete maximálnu rýchlosť a aj pri 280 km/h vozidlo bolo stále stabilné. Golf GTI Clubsport S predošlej generácie síce mal o 10 koní viac a nemal zadné sedadlá, ale nový Clubsport je z 0 na 100 km/h o 0,2 sekundy rýchlejší a maximálnu rýchlosť dosahuje vyššiu ako predošlá generácia. Či však nový GTI Clubsport pokorí rekordný čas Clubsportu S na Nordschleife 7:49 je stále otázne.
Famózne rýchla je aj optimalizovaná DSG prevodovka, ktorá bleskovo radí. Súčasťou verzie 45 Clubsport sú aj Akrapoviče, ktoré vás po ubratí plynu odmenia praskaním a streľbou z výfukov. Naschvál budete pridávať a uberať plyn, aby ste to mohli počuť. Pri bežnej jazde som dosiahol spotrebu 8,5 l na 100 km/h, čo je slušná hodnota na daný výkon.
Predvídateľný podvozok a brzdy
Podvozok Golfu GTI Clubsport je ešte viac znížený, dosť tuhý a celkovo prepracovaný tak aby zvládal poriadnu dávku športovej jazdy. Pri ostrej jazde pociťujete veľkú stabilitu, nájazdová rýchlosť sa zvýšila a dostávate feedback čo sa práve s vozidlom deje. Pri náhlom ubratí plynu pri vjazde do zákruty si môžete zadok hodiť do šmyku a vozidlo je naďalej predvídateľné. Brzdy sú ostré a dobre dávkovateľné.
➡️ NEPREHLIADNITE: Test Audi S3
Režim Special pre Nuerburgring
Pre Golf GTI Clubsport je špeciálne vyvinutý režim, ktorý je ušitý priamo na legendárnu trať Nuerburgring. Podvozok je mäkší, takže máte lepšiu priľnavosť na nerovnostiach a odozva na plyn je ešte športovejšia. Tento režim je priam ušitý na naše slovenské rozbité cesty a vlnité okresky.
➡️ NEPREHLIADNITE: Naša jazda na Nuerburgringu
Priestor na zlepšenie
Aj napriek tomu, že sa jedná o Golf GTI Clubsport vo výročnej edícii, v interiéri moc rozdielov oproti bežnému GTI nenájdete. Pádla pod volantom sú takisto malé a dokonca chýba i tlačidlo na volante, pomocou ktorého sa dajú rýchlo meniť jazdné režimy, ako to poznáme z nových R-modelov. Pre puristov chýba v ponuke model s manuálnou prevodovkou a Golf GTI Clubsport je dodávaný výlučne so sedem stupňovou DSG prevodovkou, ktorá radí fakt rýchlo. Vytknúť jej musím samočinné radenie o stupeň vyššie pri dosiahnutí maximálnych otáčiek. Je to škoda, že aj pri tak ostrej verzií sa to nepodarilo upraviť. Cena testovaného modelu je 58 tisíc eur.
R-ko alebo GTI Clubsport
Ako prvý rozdiel som si všimol, že predný nárazník Clubsportu pôsobí dravšie a zozadu dostalo R-ko až štyri koncovky výfukov. Golf GTI Clubsport začína od 40 450 eur a R-ko od 49 400 čo je 9-tisícový rozdiel, pričom v Golfe R máte navyše náhon na všetky štyri kolesá. Ak by ste však chceli porovnateľnú výbavu v R-ku ako má nami testovaný Clubsport 45 tak R-ko v konfigurátore vychádza na 62 000 eur a nami testovaný Golf GTI Clubsport na 58 000 eur čo je iba 4-tisícový rozdiel.
Motor nového R-ka je poladený na 320 koní a 420 Nm čo je o 20 koní a 20 Nm viac ako pri Clubsporte, avšak Clubsport je ľahší o 90 kg. Osobne by som bral R-ko, ktoré má navyše náhon všetkých kolies a z 0 na 100 km/h zrýchľuje takmer o 1 sekundu rýchlejšie a zábavu si užijete aj cez zimu.
Konkurencia pre Golf GTI Clubsport?
Hyundai i30N, Honda Civic Type R, Mini GP a Megane R.S. Trophy sú vozidlá, ktoré Clubsportu konkurujú. Počas testu som presadol do Mini JCW GP, ktorý má oproti Clubsportu výrazne tuhší podvozok, ako aj riadenie. Taktiež samosvorný diferenciál funguje lepšie práve v Mini JCW GP.
Golf GTI Clubsportu chvíľku potrvá, kým sa začne kúsať dovnútra zákruty hlavne pri nižších rýchlostiach. V Clubsporte sa ukrýva elektronicky riadený samosvorný diferenciál VAQ, ktorý funguje dobre, ale ako som spomínal mohol by byť nastavený ešte o čosi agresívnejšie.
Technická špecifikácia
Hyundai i30N prekvapil najrýchlejším zrýchlením z 0 na 100 km/h a taktiež má najnižšiu cenu oproti Golf GTI Clubsportu a Megane R.S. Trophy.
Golf GTI Clubsport 45 | Megane R.S. Trophy | Hyundai i30N | |
Motor/palivo | 2,0 /benzín | 2,0 /benzín | 2,0/benzín |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1984/4 | 1798/4 | 1998/4 |
Výkon motora (kW/k) | 221/300 | 221/300 | 206/280 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 420 | 392 |
Prevodovka | Aut. DSG 7 st. | Aut. EDC 6 st. | Aut. 8st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,4/8,5 | 8,5 | 8,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1461 | 1447 | 1455 |
Objem batožinového priestoru (L) | 374 | 384 | 381 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 280 | 255 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 5,6 | 5,7 | 5,4 |
Cena verzie od/edícia 45/testovaného modelu (€) | 40 450/47 245/58 000
|
40 490 | 34 390 |
Záver
Golf GTI Clubsport je ultimátny hothatch, na ktorom sa dokážete „vyjašiť“ a zároveň ho využívať ako “daily”. Má geniálny podvozok, ktorý nie je zbytočne veľmi tvrdý a v zákrutách je tak stabilný, že ostanete prekvapení. 58 000 eur (testovaný model) rozhodne ľudová cena nie je, no na druhej strane sa Clubsport bude na ringu cítiť ako doma a po nemeckých diaľniciach si to môžete páliť vyše 280 km/h.
Foto: Samuel Zaťko
Text: Podlahar
1 Response
[…] ➡️ NEPREHLIADNITE: Otestovali sme Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 […]