TEST: Audi SQ8 TFSI – športovec s osemvalcovým soundtrackom
Áno, čítate správne už žiadna nafta, ale benzín. Audi reaguje na zvýšený dopyt po benzínových a výkonných SUV. Rozumiem tomu, je to predsa posledná možnosť ako si zaobstarať geniálnu benzínovú V8-ku. Tá rozbuší vaše srdce, prebudí emócie a nechá vás vychutnať prenikavý zvuk z výfukov.
Elegantný a športový dizajn
Myslím si, že Audi Q8 patrí k najelegantnejším SUV-Coupé na trhu. Dizajnu Q8 sme sa podrobnejšie venovali už v predošlom teste hybridnej 462 koňovej verzii Q8 60 TFSIe, preto sa teraz zameriam na špecifické prvky pre S-modely. Na začiatok treba spomenúť, že sa jedná o vozidlo našej reprezentantky Petry Vlhovej, preto ten nosič na streche a žlté fólie, ktoré symbolizujú zlaté medaily. Je to živý dôkaz, že aj strešný nosič môže vyzerať fakt dobre a Q8 celkom sekne.
SQ8 sa od bežnej Q8 odlišuje najmä pozmeneným difúzorom a štvoricou koncoviek výfukov, ktoré sú naštastie reálne a vydávajú nádherný mohutný zvuk osemvalca. Z prednej časti upúta pozornosť maska chladiča s vertikálnymi dvojitými lamelami v našej konfigurácii v čiernom prevedení. Pozmenené sú aj mriežky bočných otvorov pre prívod chladiaceho vzduchu.
Z bočnej strany sa SQ8 líši špecifickými bočnými prahmi a sériovo dodávanými až 21-palcovými diskami. Nami testovaná SQ8 obsahovala príplatkové až 22-palcové disky na zimných pneumatikách. Veľmi sa mi páči, že v športovom režime DYNAMIC sa prostredníctvom vzduchového podvozku zníži SQ8 do najnižšej polohy a ostane naozaj len minimálny priestor medzi blatníkmi a pneumatikami. Vyzerá to dobre a zvýrazňuje sa tým športový charakter vozidla.
Honosný lounge
Celokožený interiér vrátane vrchnej časti palubovky sa po zotmení premení na luxusný lounge s farebným ambientným osvetlením. S-line sedadlá v alcantare s koženými krajmi sú pohodlné aj pri dlhšej jazde. Spracované sú pekne aj po vizuálnej stránke, alcantara má zaujímavú štuktúru, koža na krajoch má kontrastné obšívanie a pod opierkou hlavy sa nachádza logo S. Napriek coupé karosérii s klesajúcou strechou je na zadných sedadlách dostatok miesta aj pre dvoch dospelých chlapov.
Športovosť interiéru SQ8 zvýrazňujú karbónové obklady a špecifické zobrazenie otáčkomeru pre S/RS modely. Pri vystupovaní vás upútajú sériové osvetlené prahy dverí s hliníkovými aplikáciami a efektná LED projekcia za príplatok osvetľuje zem. Sériová výbava zahŕňa pedále a opierku chodidla z ušľachtilej ocele, ako aj trojramenný kožou čalúnený volant s multifunkčným ovládaním plus.
Každé zošliapnutie plynového pedálu je návykové
S-modely sú obľúbenou voľbou pre ľudí, ktorí hľadajú športovú dávku výkonu bez toho, aby zaplatili za top verziu RSQ8. SQ8 poháňa mohutná benzínová twin turbo V8, ktorú nájdete v RSQ8, v Cayenne Turbo alebo v Uruse. Verzia SQ8 začína od 102 000 € a RSQ8 od 132 000 €. 30 000 € je už celkom slušný rozdiel na to, že zrýchľujú veľmi podobne.
4.0 l benzínový motor je vyladený na 507 koní a 770 Nm a výkon má na rozdávanie. Vďaka stálemu pohonu quattro vás z 0 na 100 km/h katapultuje len za 4,1 s a extrémne zrýchľuje aj vo vyšších rýchlostiach. Máte pocit, že motor ťahá do nekonečna a jeho celý potenciál sa dá využiť až na nemeckých diaľniciach. 8-st. automatická prevodovka v našportovejšom režime krásne kopne pri preradení a hneď viete, že sedíte vo výnimočnom aute. Každé preradenie si s chuťou užijete a v kombinácii so zvukovým prejavom mohutnej V8-čky zanechá vo vás silné emócie.
Ďaň za silné emócie je priemerná spotreba na úrovni 12,5 litra na 100 km (WLTP). Na testovacom okruhu z BA do Malaciek po diaľnici som dosiahol priemernú spotrebu 14,3 l pri maximálnej povolenej rýchlosti. Po odbočení na okresné cesty sa spotreba znížila na 12,5 litra. Pri športovej jazde spotreba presahovala hranicu 20 litrov.
➡️ NEPREHLIADNITE: Porovnanie výkonnostne podobných Audi Q8 60 TFSI e a SQ8
SQ8 láme predsudky veľkého SUV
Aj napriek značnej hmotnosti a veľkosti SQ8 máte miestami pocit, že sedíte v oveľa menšom aute. Môže za to sériovo dodávané natáčanie zadných kolies, ktoré zlepšuje manévrovanie v meste ako aj na okresných kľukatých cestách. Súčasťou sériovej výbavy je aj vzduchový podvozok, ktorý vaše cestovanie dokáže premeniť na komfortnú a plavnú jazdu po ktorej nebudete unavený. Stabilizácia náklonu je síce za príplatok, avšak odporúčam ju každému športovo zameranejšiemu vodičovi. Vďaka tejto stabilizácii budete môcť prechádzať zákruty podstatne rýchlejšie bez toho, aby sa SQ8 výrazne náklaňala.
Slalomár alebo kráľ drag race?
V kategórii drag race so zrýchlením len 4,1 s z 0 na 100 km/h je istým kráľom. Zrýchlenie je fenomálne aj nad 100 km/h a máte pocit, že SQ8 nikdy nestratí dych. Škoda, že chýbala funkcia launch control, ktorá by mohla tento čas o kúsok ešte zlepšiť. Launch control je zatiaľ výsadou top modelu RSQ8.
Čo sa týka zákrut sa SQ8 správa neutrálne a na snehu si užijete pretáčavé šmyky. V kombinácii so zvukom benzínového osemvalca je to veľký zážitok. Na suchej vozovke ma prekvapilo dosť skorý zásah do obmedzenia výkonu pri otočení volantu v prudších zákrutách a to aj v režime ESC sport a ESC off. Mal som pocit, že bezpečnostné systémy neboli kompletne vypnuté.
Záver
Audi SQ8 je športové a elegantné SUV, ktoré napriek klesajúcej streche poskytuje dostatočne veľa miesta pre zadných pasažierov. Benzínová V8 je fenomenálna, mohutný ťah a symfónia z výfukov vo vás prebudí športového jazdca. Je to vynikajúci mix extrémneho výkonu, komfortu a príťažlivého dizajnu.
Technická špecifikácia a konkurencia
Audi SQ8 | BMW X6 M50i | MB-AMG GLE 63 Coupé | |
Motor/palivo | 4.0 V8 / benzín | 4.4 V8/ benzín | 4.0 V8/ benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 3 996 / 8 | 4395 / 8 | 3982/ 8 |
Výkon motora (kW/k) | 373 / 507 | 390 / 530 | 420 / 571 + 16/22 EQ Boost |
Max. krútiaci moment (Nm) | 770 | 750 | 750 |
Prevodovka | 8-st. aut. | 8-st. aut. | 9-st. aut. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 12,5 / 13,6 | 12,1 | 12,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 345 | 2 315 | 2 415 |
Objem batožinového priestoru (L) | 605 | 580 | 630 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,1 | 4,3 | 4,0 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 101 910 / 132 382 | 101 660 | 128 609 |
Foto: Samuel Zaťko
1 Response
[…] ➡️ NEPREHLIADNITE: TEST Audi SQ8 TFSI – športovec s osemvalcovým soundtrackom […]