TEST: Seat Tarraco FR – aký je najslabší naftový motor bez štvorkolky?
Seat Tarraco nám už cez redakčný test prešiel, dokonca vo svojej najvýkonnejšej 245-koňovej verzii so známou koncernovou technikou. Tentokrát sa na Seat Tarraco FR pozrieme z iného uhlu, pretože pod kapotou pracuje výkonovo najslabší naftový dvojliter bez prítomnosti pohonu oboch náprav. Potrebuje obľúbený Seat vôbec vyšší výkon a štvorkolku?
Verzia FR
Už tak zaujímavé exteriérové črty základnej verzie dopĺňa upravený predný a zadný nárazník s príťažlivejším tvarovaním zabalený do farby karosérie. V prednej časti vyniknú už typické Full Led svetlomety, ktoré do strán natiahla široká mriežka chladiča. Zadnú časť spája efektná svetelná linka. Unikátne FR prvky završuje zelená farba Dark Camouflage, ktorá v tieni pôsobí fádnym šedým dojmom, no na slnku sa ukáže a vyzdvihne auto ako celok.
Konzervatívny, no stále nadčasový
Tak by som ohodnotil práve interiér Tarraca. Vo vnútri dominuje kontrastné prešívanie červenou niťou, športový volant, úžasne tvarované sedadlá s integrovanou opierkou hlavy a kovové pedále. Jazda v FR sedadlách je naozaj príjemná. Sú nadpriemerne komfortné pri dlhších presunoch, no zároveň pri svižnejšej jazde vás bez problémov podržia v zákrutách. Použité materiály a ich spracovanie je na veľmi vysokej úrovni. Veď predsa sedadlá kombinujú Alcantaru a kožu.
Ak by sme sa pozreli na menšieho súrodenca, model Leon, tak ten ovláda klimatizácie výhradne cez displej infotainmentu. Väčšie Tarraco je zástancom klasickejšieho riešenia – oddeleného panelu klimatizácie s dotykovým ovládaním. Toto riešenie už dobre poznáme so súrodeneckých modelov VW Group a naozaj niet sa čomu sťažovať. Displej infotianmentu dosahuje uhlopriečku 9,2 palca s veľmi peknou grafikou a intuitívnym ovládaním. Pre moje potešenie, disponuje bezdrôtovým CarPlay.
➡️ NEPREHLIADNITE: Aký je nový Mercedes-Benz triedy GLC?
Druhý rad sedadiel má miesta na rozdávanie, a to pri akomkoľvek type postáv a ich výšky. Sedadlá sú variabilné, majú nastaviteľnú opierkovú časť a sú aj pozdĺžne posuvné. Tým pádom poskytujú pasažierom druhého radu dostatočný komfort. Za príplatok je dokonca možnosť siahnuť aj po 7-miestnej verzii. Pri 5-miestnom usporiadaní dostanete kufor o objeme 760 litrov. V prípade 7-miestnej verzie to bude len 230 litrov.
Dvojlitrové EVO
Pod kapotou sa ukrýva azda najúspornejší variant naftového agregátu. Ide konkrétne o dvojlitrové EVO s výkonom 110 kW (150 k), ktorý poháňa výhradne prednú nápravu skrz 7-stupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku DSG. Od 1500 ot/min. sa vie pekne oprieť o 360 Nm krútiaceho momentu. Štvorvalec je čistokrvný bez akejkoľvek elektrickej pomoci či 48 V siete.
Výkonovo bol vcelku dostatočný, na bežnú prevádzku ide o skvelý kompromis medzi spotrebou a pohodlím. Jeho chod je skvelý, takisto inžinieri popracovali aj na odhlučnení motora, ktoré závažnejšie zlepšili. Tiež sa mi páčilo spriahnutie s DSG prevodovkou. Síce poznáme jej neduhy podtáčania pod 1500 ot/min., ktoré sa prejavilo miernym rezonovaním, aj napriek tomu radí presvedčivo a hladko. Prvotné pohyby sú veľmi plynulé vďaka olejovému kúpeľu prevodovky. Ak by vás zaujímalo zrýchlenie, tak 10,1 sekundy nie je prevratná hodnota, no počas týždňového testu som pri štandardnej jazde nepociťoval nedostatok sily. Jedinou absenciou je to, že po novom sa už nedá kombinovať s pohonom oboch náprav.
Ak by ste chceli siahnuť po pohone oboch náprav, ten je k dispozícii len pri silnejšej verzii motora s väčším turbodúchadlom a iným softvérom, ktorého maximálny výkon je na úrovni 147 kW (200 k). Avšak to sa odzrkadlí na cene + 4000 eur.
Podvozok Seat Tarraco FR
Nami testovaný kúsok nemal priplatený adaptívny podvozok. Jeho štandardné naladenie je tuhšieho charakteru, čo sa mi osobne nesmierne páči. Spolu s progresívnym riadením bola jazda presná s minimálnymi náklonmi karosérie. Aj s 19-palcovými diskami kolies filtruje naše rozbité úseky ciest s prehľadom. Ako sme už zhodnotili pri najsilnejšej 245-koňovej verzii, naladenie podvozka je skvelé, v tomto prípade je ďaleko rýchlejší podvozok ako motor. Preto aj pri svižnejších prejazdoch zákrut vám bude chýbať len porcia výkonu. Pri benzínovej 245-ke bol priplatený aj adaptívny podvozok, ktorý vedel jazdu vyšperkovať plavnejším a komfortnejším dojmom. Osobne nepovažujem za nutné si priplácať za DCC podvozok, no ak neobľubujete tvrdšiu jazdu v prípade verzie FR, vrelo ho odporúčam, pretože jeho práca a zmeny medzi jednotlivými nastaveniami sú značne cíteľné.
Spotreba
Práve kvôli nízkym prevádzkovým nákladom na pohonné hmoty by som siahol po 150-koňovom agregáte. Na okresných cestách nemá problém pokoriť 6-litrovú hranicu na 100 kilometrov. Pri diaľničnej 130-tke potiahne z nádrže 7,6 l / 100 km, tachometrovú 140-tku zvládne s 8,2 l/ 100 km. V kombinovanom režime sa mi počas celého testu spotreba ustálila na hodnote 6,6 litra, čo na danú rozmerovú a váhovú kategóriu je bravúrna hodnota.
Záver a cena
Seat Tarraco FR je s 2-litrovým EVO motorom bezpochyby tou najúspornejšou verziou. Je pohodlný na dlhých trasách, priestranný a s verziu FR aj s trochou športového korenia. Ak jazdíte úsporne, nepotrebujete pohon oboch náprav a páčia sa vám prvky výbavy FR, Tarraco s EVO motorom je tou správnou verziou.
Doposiaľ najväčší Seat je dostupný od 31 240 eur s 1.5 TSI o výkone 150 koní a 6-stupňovým manuálom. Vstupná brána do sveta FR začína na 37 500 eurách, taktiež s benzínovou 1.5-kou, no s výhradne automatickou prevodovkou. Naša EVO verzia štartuje na cene 40 790 eur.
Seat Tarraco FR | Škoda Kodiaq | VW Tiguan Allspace | |
Motor/palivo | 2.0 / nafta | 2.0 / nafta | 2.0 / nafta |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 968 / 4 | 1 968 / 4 | 1 968 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 110 / 150 | 110 / 150 | 110 / 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 360 | 360 | 360 |
Prevodovka | 7-st. DSG | 7-st. DSG | 7-st. DSG |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,7 / 6,6 | 5,3 – 5,8 | 5,6 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 754 | 1 705 | 1 760 |
Objem batožinového priestoru (L) | 760 | 835 | 760 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 196 | 204 | 199 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,1 | 9,6 | 9,8 |
Cena verzie od / testoveného modelu od(€) | 36 800 /40 790 | 35 640 | 40 190 |
Foto: Samuel Zaťko