TEST: Mercedes-Benz A 180 – aká je vstupná brána do sveta Mercedes-Benz?
Mercedes-Benz triedy A predstavuje vstupnú bránu do sveta trojcípej hviezdy. Obľúbené Á-čko prešlo ľahkým faceliftom, s ktorým prišli aj nové technológie. Aký je atraktívny hatchback?
Dizajn
Už na prvý pohľad je jasná skvelá optimalizácia aerodynamiky. Ako je už zrejmé z ostatných modelov značky, uhladené línie spolu s dokonalo zapracovaným a funkčným dizajnom prispievajú k skvelej spotrebe a zároveň aj atraktívnemu dizajnu. Dokonca, ak siahnete po dizajnovom balíku AMG Line, už tak dobre zvládnutý dizajn bude doplnený o ostré črty so športovými ambíciami.
V rámci faceliftu sa z exteriérového hľadiska zmenila grafika predných či zadných svetiel a jemná úprava nárazníkov. Nami testovaný kúsok sa nesie na 18-palcových diskoch, ktoré sú ideálnym kompromisom medzi dobrým jazdným komfortom a príťažlivým vzhľadom.
O svetelný dosvit sa starajú Multibeam LED svetlomety, ktoré v rámci triedy patria bezpochyby medzi špičku. Ich svetelný dosvit, práca automatických svetiel či funkcia vyrezávania je bezchybná a doslova robia z noci deň. Jednoznačne odporúčam si za ne priplatiť.
Interiér
Kabína omladeného Á-čka je najsilnejším argumentom, prečo je také skvelé. Celkové spracovanie, dizajn či použitie materiálov je opäť v rámci triedy jedno z najlepších. Osobne sa mi nesmierne páči, pretože všetko je jednoduché, na dosah ruky a zároveň aj pohľadné.
Keďže ide “len“ o facelift, koncepcia palubnej dosky ostáva stále zachovaná. Dominantu tvorí dvojica displejov pod jedným liatym sklom, ktorá má brilantnú grafiku. Infotainment MBUX je intuitívny a prehľadný, veľmi jednoducho a rýchlo sa v ňom orientuje. Po novom pribudla aj funkcia bezdrôtového pripojenia Apple CarPlay, ktorá pred faceliftom nebola možná.
Mrzí ma, že po facelifte zmizol dotykový touchpad zo stredového tunela, s ktorým sa ovládal displej infotainmentu. Po novom ho je možné ovládať len dotykovo, prostredníctvom volantu alebo hlasového ovládania. Keď už sme pri tom volante, nezdá sa vám podobný s triedou S? Totižto aj v najmenšom Á-čku môžete mať totožný volant, ako v prípade toho najlepšieho, čo vie trojcípa hviezda ponúknuť. Sedadlá v AMG Line kombinujú kožu a alcantaru s dostatočným bočným vedením či už v sedacej alebo chrbtovej časti. Ani po dlhých diaľničných kilometroch som nepocítil diskomfort.
➡️NEPREHLIADNITE: TEST prvého elektrického AMG!
Akonáhle sa zotmie, interiér sa rozžiari farbami ambientného osvetlenia, pri ktorom vám spadne sánka. Takto prepracované náladové osvetlenie je bezkonkurenčné a v noci vytvára príjemnú atmosféru. Doslova vás bude nútiť sadnúť a jazdiť počas nočných hodín.
Digitálny kľúč
Aplikácia „Mercedes me“ disponuje všetkými údajmi o vozidle, či už ide o spotreby, stave vozidla alebo servisných prehliadkach. Nesmiem vynechať ani možnosť digitálneho kľúča. Čo to znamená? Vysvetlím na príklade. Ak by ste niekam odlietali a chceli by ste, aby vám niekto zobral auto z letiska, kľúč od vozidla necháte v stredovom tuneli a prostredníctvom aplikácie na diaľku kľúč deaktivujete a auto zamknete. Akonáhle vám prídu vozidlo prebrať, jednoducho opäť prostredníctvom aplikácie vozidlo odomknete a aktivujete kľúč, aby bolo vozidlo použiteľné na prevádzku. Tak jednoduché a účelné.
Pohon
Nami testovaný kúsok poháňa základná motorizácia, ktorá nesie označenie 180. Ide o 1,33-litrový benzínový štvorvalec o výkone 100 kW (136 k) a 230 Nm krútiaceho momentu. Sekunduje mu aj mild-hybridný 48V systém o výkone 10 kW (14 k). Tým pádom dokáže pri ubratí plynového pedálu plachtiť s vypnutým motorom, aby čo najviac znižoval spotrebu. Vďaka týmto parametrom akceleruje na 100 km/h len za 8,8 sekundy, čo na základnú motorizáciu vôbec nie je zlé! Práve naopak.
Ak by vám nestačilo 136 konských síl, na výber sú aj silnejšie motorizácie, a to až po 421 konských síl. Dokonca v ponuke nechýbajú ani naftové motorizácie a ani verzie s pohonom oboch náprav. Paleta motorov a pohonov je široká, stačí si len vybrať podľa vlastných preferencii.
Jazda
Začne hneď zhurta. V prípade tejto konkrétnej verzie je podvozok ďaleko rýchlejší ako motor. To, ako je krásne tuhý, stabilný a predvídateľný je balzam na dušu. V každej zákrute pekne cítite, ako sa správa. S minimálnymi náklonmi a vďaka ľahkému motoru na prednej náprave pekne poslúcha volant a udržiava si predvídateľnú smerovú stabilitu. To isté aj na rozbitých cestách, 18-palcové disky kolies majú ako taký dostatočný profil pneumatiky a z môjho pohľadu sú vrchnou hranicou pre dostatočný komfort.
Ak sa vám zdá 136 koní málo, verte, že mu to stačí. Veľkú zásluhu na tom má aj štartér generátor, s ktorým je motor pružný a má chuť ísť vpred. Pri vysokých otáčkach, kedy klesá aj krútiaci moment je cítiť, že výkonu nemá na rozdávanie, no na bežnú prevádzku je zďaleka dostačujúci. To aj z hľadiska spotreby.
Spojenie motora a prevodovky je jedna veľká báseň. Možno si hovoríte, že to je 1,33-ka od Renaultu, no naladenie softvéra motora, odhlučnenie a spojenie s prevodovkou je úplne niekde inde. Prevodovka zamatovo radí bez prenikavých zvukoch motora do interiéru a prekvapivo nepodtáča motor, ako to býva zvykom konkurencie. Motor drží v optimálnych otáčkach, aby bol krútiaci moment ihneď k dispozícií. Na motor s prevodovkou nemám dôvod povedať jediné krivé slovo.
Spotreba
Nesmierne som ostal prekvapený po tom, ako som jazdil na spotrebu. Počas celého testu, v ktorom prevládali diaľnice sa spotreba ustálila na famóznych 6,2 litra. Mestskú spotrebu sme absolvovali každé ráno a poobedie v špičke. Po 100 km v mestskej premávke palubný počítač deklaroval spotrebu 7,1 l / 100 km a na okreskách s ľahkou nohou si odpije z nádrže do 4,5 litra. Jazdil som najmä v režime eco, v ktorom Mercedes plachtil s vypnutým motorom. A ako je to s tou diaľnicou? Do 6,5 l / 100 km bez problémov. Len pre porovnanie, toto sú spotreby, aké nezvládajú mať jednolitrové trojvalce vo výrazne menších vozidlách.
Záver a cena
Mercedes-Benz triedy A je dôvodom, že aj malý hatchback môže byť voľbou pre najnáročnejších. Atraktívny dizajn, dokonalý interiér, presvedčivé jazdné vlastnosti a brilantná spotreba sú vlastnosti, pre ktoré by som si najmenšie Á-čko kúpil.
Základná verzia triedy A štartuje na cenovke 33 960 eur a nami vybavený kúsok stojí 46 596 eur.
Technická špecifikácia
Mercedes-Benz A 180 | BMW 118 i | Audi A3 35 TFSI | |
Motor/palivo | 1.33 / benzín | 1,5 / benzín | 1.5 / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1332 / 4 | 1499 / 3 | 1498 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 100 / 136 | 100 / 136 | 110 / 150 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 230 | 220 | 250 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. | Automatická 7-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,1 / 5,8 | 5,7 | 5,8 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1440 | 1395 | 1395 |
Objem batožinového priestoru (L) | 370 | 380 | 380 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 215 | 213 | 224 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,8 | 8,8 | 8,4 |
Cena verzie od/testovaného modelu od(€) | 33 960 / 46 596 | 31 527 | 31 980 |
Foto: Samuel Zaťko