TEST: Cupra Formentor 1.4 TSI ehybrid – ekológ a športovec
Po krátkej dobe sa mi do rúk opäť dostala Cupra Formentor. Tentokrát však v hybridnej verzii kombinujúcej benzínový spaľovák a plug-in hybrid. Na tento Formentor som bol osobne veľmi zvedavý, nakoľko rovnaký pohon som už mal možnosť vyskúšať v Audi Q3, a chcel som vedieť, či Cupra pridala dávku svojej ,,mágie” aj do plug-in hybridu. Poďme sa na to spoločne pozrieť.
Pohon
Dizajn Formentoru sme viac krát detailne rozobrali v predošlých testoch napr. TU, preto prejdem rovno k srdcu plug–in hybridného Formentoru, ktorý pod svojou prednou kapotou ukrýval 1.4 litrový benzínový štvorvalec produkujúci 150 konských síl.
Elektromotor v tomto prípade generuje dalších 109 koní, čo vo výsledku znamená maximálny systémový výkon 204 konských síl a 350 Nm krútiaceho momentu. Pohonná sústava posiela výkon výhradne na prednú nápravu prostredníctvom 6-stupňovej automatickej prevodovky DSG.
Hybrid a nabíjanie
Akumulátor s kapacitou 12,8 kWh postačuje v realite na prejdenie 50 kilometrov, čo plne postačuje na pokrytie každodenných presunov po meste. Nabíjací výkon palubnej nabíjačky je na úrovni iba 3,6 kW. Takže plné nabitie batérie potrvá zhruba 3,5 hodiny, čo je za mňa najväčším mínusom hybridného systému.
Určite vás najviac zaujíma kombinovaná spotreba paliva. Tá sa pri plne nabitej batérii pohybuje na úrovni 2,5 litra na sto kilometrov. Po vybití pri ekologickej jazde je Formentor schopný jazdiť kombinovane za 5,3 litra na sto kilometrov. Ak si však začnete naplno užívať potenciál pohonu, spotreba sa vie vyšplhať kľudne až ku 8 l na 100 kilometrov.
Podobne ako koncernový príbuzný, aj Formentor sa po vybití batérie správa ako bežný hybrid, ktorý realizuje rozbehy a posúvanie v kolóne na elektriku.
Jazda
Cupra je známa tým, že aj v najzákladnejšej motorizácii ponúka určitý druh emócie, či už je to dizajn, alebo naladenie podvozku. Inak tomu nie je ani v prípade plug-in hybridu. Podvozok ponúkne ideálny kompromis medzi každodenným komfortom a dávkou športovosti, ktorá vás poteší najmä pri dynamickejších prejazdoch zákrut. Minimum výrazných náklonov karosérie, systém ESP dobre redukujúci nedotáčavosť a presné riadenie dokážu z každej jazdy spraviť zážitok.
Aj keď výkon 204 konských síl nie je v dnešnej dobe ničím výnimočným, Formentor dokáže zrýchliť z pokoja na 100 km/h za 7,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 210 km/h. Dynamika Formentoru je však pocitovo lepšia, za čo vďačí elektromotoru a jeho okamžitému nástupu krútiaceho momentu.
Pre porovnanie dávam do pozornosti testy dalších motorických variánt Formentoru:
Cupra Formentor 2,0 TSI 4DRIVE
CUPRA Formentor 2,0 TDI 150 6-G
Z môjho pohľadu výzoru Formentora najviac sedia benzínové motory. Ak niekto chce nízku spotrebu a potrebuje často pokryť dlhé trasy samozrejme je výhodnejšia nafta.
No ak si chcete Formentor užiť so všetkým čo k tomu patrí, osobne by som poškuľoval po 245 koňovom TSI a najmä po 310 koňovej verzii s pohonom oboch náprav. Práve posledná zmienená verzia je najvšestrannejšia. Či už z hľadiska dynamiky, alebo využiteľnosti v zimnom období.
Záver
Formentor ponúka nespočetné množstvo rôznych pohonov a kombinácii, čo z neho robí auto naozaj pre každého. Testovaný plug-in hybridný kúsok však určite splní účel v rodine, ktorá sa presúva prevažne na krátke vzdialenosti, no pri výletoch a dovolenkách sa nechce žiadnym spôsobom obmedzovať. V takomto prípade sa auto odvďačí nízkymi prevádzkovými nákladmi. Treba ale rátať aj s dlhším nabíjaním, takže sa hodí mať nablízku buď nabíjací bod, alebo vlastný wallbox.
Technická špecifikácia
Cupra Formentor Plug-in | Audi Q3 45 TFSI e | |
Motor/palivo | benzín + elektro | benzín + elektro |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1395/4 | 1395/4 |
Systémový výkon (kW/k) | 150/204 | 180/245 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 400 |
Prevodovka | Automatická 6 st. | Automatická 6 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 1.4/2.5 | 1.6 / 3.5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1694 | 1815 |
Objem batožinového priestoru (L) | 345 | 380 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 210 | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,8 | 7,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 40 720/46 518 | 49 280 / 52 890 |