Ford Tourneo Custom – pohodlný spoločník na cesty
Ďalším účastníkom testovania rodinných vozidiel kategórie VAN/MPV sa stal Ford Tourneo Custom. Táto kategória slúži nielen rodinám, ale aj podnikateľom prepravujúcim väčšie skupiny osôb. Poďme sa pozrieť čo ponúka.
Mnoho alternatív
Tourneo prišlo na trh vo viacerých alternatívach pokrývajúcich rôzne požiadavky zákazníkov. K dispozícii je hybrid alebo naftový motor, pohon prednej nápravy alebo štvorkolka, dve alternatívy dĺžky a rôzne usporiadania interiéru. Ford sa, na rozdiel od konkurencie, rozhodol pre iný prístup a namiesto predĺženia zadného previsu pri dlhšej verzii (L2), predĺžil rázvor o 400 mm. Výhodou je poskytnutie nadštandardného vnútorného priestoru pre pasažierov a jazdná stabilita.
Nami testovaná verzia bola vybavená naftovým dvojlitrovým motorom s automatom (8-stupňový hydrodynamický menič), 4×4 a dlhším rázvorom. Výbava Titanium s 8-miestnym vyhotovením, a trojzónovou klimatizáciou bola vybavená pár ďalšími doplnkami k základnej výbave.
Dizajn
Dizajn exteriéru je jednoduchý a funkčný. Predné svetlá sú v prevedení LED, ale na prednej maske nenájdete LED pás tiahnúci sa celou šírkou ako pri konkurencii. Chýba možnosť viacfarebných vyhotovení karosérie, no k dispozícii sú žiarivé farby, napr. Artisan Red alebo Digital Aqua Blue. Za zmienku stojí zachovanie celkovej výšky vozidla pod 2 metre, čo umožňuje bezproblémový vjazd do podzemných garáží a s tým súvisiace zníženie podlahy pre zachovanie vnútornej výšky pre pasažierov. Po otvorení dverí vám uľahčí nastupovanie integrovaný nášlapný schodík.
Interiér
Interiér je vybavený modernými technológiami. Dominuje mu 13” stredový displej s integrovanými ovládacími prvkami a podporou bezdrôtového Apple CarPlay a Android Auto. Pred vodičom je umiestnený 8” digitálny prístrojový panel. Na prvý pohľad si všimnete absenciu voliča prevodovky, ktorý je netradične umiestnený na volante. Kvalita použitých materiálov je primeraná, hoci sú použité aj tvrdšie plasty. K dispozícii je veľkorysý počet odkladacích priestorov, priestorov pre nápoje a USB konektorov pre všetkých pasažierov.
Ako je v súčastnosti štandardom, klimatizácia je ovládaná priamo cez infotainment. Pri vyšších rýchlostiach bolo potrebné venovať nastaveniu klimatizácie zvýšenú koncentráciu, čo odvádza pozornosť od jazdy. Tretiu zónu klimatizácie možno ovládať analógovým panelom na strope, pričom cestujúci v zadných radoch ocenia nastaviteľné výduchy pre každú radu sedadiel. Pre vyšší komfort sú pre nich k dispozícii viaceré USB-C porty, držiaky na nápoje a reproduktory.
Variabilita interiéru
Koľajnicový systém sedadiel zabezpečuje širokú variabilnosť konfigurácie interiéru pre rôzne potreby (či už hovoríme o sklopení, vyberaní, posúvaní alebo otáčaní) a umožňuje aj otočenie 2 a 3 rady sedadiel k sebe, do konferenčného usporiadania. Sedadlá s tvrdším polstrovaním poskytujú dostatočný komfort aj na dlhšie cesty. Predné sedadlá majú okrem elektrického ovládania aj možnosť manuálneho nastavenia dĺžky sedáka. Škoda však krátkych nenastaviteľných sedákov v zadných radoch. Aj napriek 3 radám sedadiel nebudete mať problém s veľkosťou batožinového priestoru, je totiž obrovský. Hodnota jeho objemu po výšku operadiel varíruje od 2 285 do 632 litrov, podľa konfigurácie sedadiel.
Technológie
Infotainment aj prístrojový panel sú počas dňa dobre čitateľné a relatívne rýchlo sa prispôsobujú zmene intenzity vonkajšieho osvetlenia. Systém pracoval počas testu spoľahlivo, bez výpadkov alebo oneskorenia. Rovnako dobre fungovalo aj prepojenie so smart telefónom. Zamrzí neprítomnosť automaticky zatmavovacieho spätného zrkadla v interiéri a elektrických dverí batožinového priestoru. Pre zabezpečenie útulnejšieho prostredia by bolo vhodné zvážiť pridanie ambientného osvetlenia do výbavy, nakoľko sú aktuálne osvetlené len nástupné schodíky po otvorení dverí.
Okrem vyhrievaných sedadiel je možnosť vybaviť vozidlo aj vyhrievaným volantom a čelným oknom. Úložný priestor pre telefón (s doplnkovým bezdrôtovým nabíjaním) je umiestnený nízko – až na podlahe stredovej konzoly, pričom by mohol byť zamenený za držiak na nápoje v hornej časti konzoly. Ford ponúka k vozidlu aplikáciu FordPass, kde je možné pri spaľovacích motoroch a automatickej prevodovke vychladiť alebo predhriať vozidlo pred príchodom.
Pohon
Dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 170 koní postačuje pre potreby každodennej jazdy v meste aj na diaľnici. Nemáte pocit, že by sa vyslovene trápil, keď od neho žiadate vykonať vopred naplánovaný predbiehací manéver, ale športové výkony nečakajte. Prevodovka je naladená ako celé auto, rekreačne, a reaguje pomalšie. Niekedy nečakane podradí o viac prevodových stupňov ako by bolo vhodné, s plynom narábajte preto opatrne. Spotreba sa pri kombinácii mesta, diaľnice aj jazdy mimo mesta, pohybovala jemne nad 9 litrami.
Podvozok
Nezávislé zavesenie na zadnej náprave zabezpečuje lepšiu stabilitu na nerovnom povrchu a príjemný komfort cestujúcich. Podvozok efektívne tlmí nerovnosti pri rôznych úrovniach zaťaženia, či už idete sám alebo s rodinou, neprenáša zbytočný hluk do interiéru, a nemá tendenciu poskakovať na nerovnostiach. Nepozorovali sme vŕzganie interiérových plastov ani iné neželané zvuky. Pri vyšších rýchlostiach je stabilné a príjemne prekvapí tlmením aerodynamického hluku.
Vzájomné spolužitie
Príjemne ma ako šoféra prekvapila manévrovateľnosť. Časť ide na vrub výbornému výhľadu z miesta vodiča. Sedíte relatívne vysoko, pozeráte sa do veľkých delených zrkadiel a nemáte problém nazrieť aj cez okná na bočných dverách. Vďaka slušnému polomeru otáčania, parkovacím senzorom (vpredu aj vzadu) a parkovacej kamere zvláda úzke uličky aj parkovanie. Musíte však rátať s celkovou dĺžkou 5 450 mm a šírkou, cez 2 metre. Jediným neduhom tak zostane výber dostatočne dlhého parkovacieho miesta, aby ste nepretŕčali. Ak aj nájdete relatívne užšie miesto, nemusí to byť pre vás problém. Jednoducho totiž prejdete zo svojho sedadla do druhej rady a otvoríte si bočné dvere. Na túto výhodu som si rýchlo zvykol a pravidelne ju využíval.
Chvíľu mi trvalo adaptovať sa na volič prevodovky umiestnený pod volantom. Nie je realizovaný dodatočnou (treťou) páčkou pod volantom, ale nahrádza jednu zo štandardných. Na ľavej je umiestnené všetko ovládanie (vrátane ostrekovačov čelného skla). Vo výsledku stojí uvoľnené miesto na stredovej konzole za to. Predné svetlomety sú síce vybavené LED technológiou, avšak pri prepínaní diaľkových a stretávacích svetiel nevyužívajú vypínanie jednotlivých segmentov. Konkurencia je v tomto smere ďalej. Kladne hodnotím adaptívny tempomat, ktorý fungoval aj v stojatých kolónach. Pri rozbehu z miesta ma párkrát vyzval na potvrdenie rozjazdu, no zvyšok zvládol sám.
Zhrnutie: Ford Tourneo Custom
Ak hľadáte nadštandardný vnútorný priestor, pohodový jazdný prejav a komfort pre všetkých pasažierov, Ford Tourneo Custom by mal byť vo vašom hľadáčiku. V ponuke rôznych modelov a konfigurácii si určite dokážete zvoliť to pravé pre vás.
Technická špecifikácia a konkurencia
Ford Tourneo Custom | Volkswagen Multivan | Renault Trafic SpaceClass | Hyundai Staria | |
Motor/palivo | 2.0 EcoBlue / nafta | 2.0 TDI / nafta | Blue dCi 170 EDC / nafta | 2.2 CRDi / nafta |
---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1996 / 4 | 1968 / 4 | 1997 / 4 | 2199 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 125 / 170 | 110 / 150 | 125 / 170 | 130 / 177 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 390 | 360 | 380 | 430 |
Prevodovka | 8-st. aut. | 7-st. aut. | 6-st. aut. | 8-st. aut. |
Pohon | AWD | FWD | FWD | AWD |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 8,7 / 9,3 | 8,2 / 7,2 | 7,9 / 8,5 | 8,9 / – |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2 388 | 2 139 | 2 101 | 2 222 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 49 990 / 61 992 | 51 636 | 44 500 | 53 490 |
Foto: @samkoza