Mercedes-Benz S 580 4MATIC MANUFAKTUR – široké možnosti výbavy a mimoriadne schopný podvozok
Mercedes-Benz S 580 4MATIC ukrýva pod kapotou výkonný benzínový osemvalec, ktorý je synonymom hladkého chodu a výkonovej rezervy. O dokonalé jazdné vlastnosti sa stará špičkový podvozok s príplatkom približne 8 000 eur, ktorý výrazne prispieva k suverénnemu komfortu na palube.
Testovaná verzia nesie podpis programu individuálneho prispôsobenia MANUFAKTUR, ktorý ponúka širokú škálu exkluzívnych lakov a luxusných prvkov interiéru – od prémiových materiálov až po dizajnové detaily šité na mieru. Ide o predĺženú verziu modelu s tzv. riadiacim balíkom, navrhnutú predovšetkým pre maximálny komfort zadných pasažierov. V tejto konfigurácii je S 580 ideálnou voľbou pre klientelu, ktorá uprednostňuje profesionálneho šoféra a limuzínu ako mobilnú obývačku.
MANUFAKTUR – luxus na mieru
Pre tých najnáročnejších zákazníkov ponúka Mercedes-Benz individuálny program „MANUFAKTUR Made to Measure“, dostupný aj pre Triedu S. Tá ponúka až 12 exkluzívnych lakov a 5 unikátnych interiérových kombinácií. Vo výrobnom závode MANUFAKTUR v Sindelfingene sa ručne spracúvajú najkvalitnejšie materiály podľa prianí zákazníkov. Možná je aj úplne individuálna konfigurácia na mieru mimo štandardnej ponuky. Vďaka veľkému dopytu sa program neustále rozširuje. Ak zákazník nenájde to, čo hľadá, k dispozícii sú osobní poradcovia na doladenie detailov.
➡️ NEPREHLIADNITE: Mercedes-Benz CLE 300 kabrio – komfort, luxus a vietor vo vlasoch
Exteriér
Model testovaný v exkluzívnom prevedení nočnej čiernej MANUFAKTUR magno, matného laku za príplatok 7 200 €, okamžite zaujme vzhľadom. Tento špeciálny lak nielenže podčiarkuje majestátnosť limuzíny, ale zároveň pôsobí nenápadne – presne tak, ako by ste od luxusného sedanu očakávali. O maximálny akustický a tepelný komfort sa stará špičkové vrstvené bezpečnostné sklo GUARD 360° s integrovanou tepelno- a zvukovo-izolačnou vrstvou, ktoré zároveň zvyšuje odolnosť voči vlámaniu. Sklá majú jemný modrastý odtieň, ktorý ešte viac umocňuje ich „inkognito“ charakter a luxusný dojem z jazdy. S 580 stojí na výrazných diskoch s rozmermi 255/35 R21 vpredu 285/30 R21 vzadu a prekvapil ma vysoký komfort aj napriek nízkemu profilu.
Interiér na najvyššej úrovni
MANUFAKTUR koža napa Exklusiv
V modeli Mercedes-Benz S 580 sa interiér mení na zážitok. Medzi najvýraznejšie prvky výbavy patrí exkluzívne čalúnenie kožou MANUFAKTUR napa v kombinácii sýto bielej a čiernej, doplnené o precízne kosoštvorcové prešívanie. Detailistov poteší aj vyšitá hviezda Mercedes na vankúšoch opierok hlavy. Prémiová koža MANUFAKTUR sa nachádza aj na lakťových opierkach dverí, stredových paneloch výplne dverí, stredovej konzole vrátane lakťových opierok, ako aj v dolnej časti palubnej dosky. Volant MANUFAKTUR je v kombinácii drevo/koža, pričom povrch venca je zušľachtený čiernym klavírovým lakom. Zaujímavosťou je, že aj napriek drevenému povrchu sa volant nešmýka a ruky sa na ňom nepotia. Vodiča oslovuje nielen vizuálne, ale aj hmatovo – pod prstami cíti jemnú kožu i hladké drevo, čo umocňuje pocit luxusu. Tento volant v sebe spája moderný dizajn s nostalgiou po minulosti – odkazuje na éru klasických drevených volantov, ktoré sú ikonou automobilovej histórie.
Doplnky a detaily, ktoré tvoria celok
Čierne podlahové rohože MANUFAKTUR s vysokým vlasom a osvetlené nástupné lišty s nápisom „Mercedes-Benz“ dodávajú každému nastúpeniu ten správny nádych. Na palube nechýbajú ani komfortné predné a zadné opierky hlavy s dodatočnými vankúšmi, ktoré zabezpečia maximálne pohodlie. Stredová konzola v čiernom sklenenom vyhotovení je ozdobená nápisom MANUFAKTUR v lesklom chróme, písaným ručným písmom, ktoré podčiarkuje zmysel pre remeselný detail. Rovnaký nápis sa nachádza aj na zadnej odkladacej ploche, viditeľný cez spätné zrkadlo – maličkosť, ktorá robí rozdiel.
Zadné sedadlá: trieda sama o sebe
Riaditeľský balík ponúka špičkový zážitok pre pasažierov na zadných sedadlách. Samozrejmosťou je plne elektrické nastavovanie, klimatizácia sedadiel, masážne programy vrátane masáže lýtok a tieniace roletky. Sedadlo za spolujazdcom možno ovládať aj z pozície vodiča a umožňuje sklopenie až do 43,5°, s výsuvnou opierkou na nohy – ideálne pre dlhé cesty či pracovný oddych. Zadný tablet je elegantne zasunutý v stredovej lakťovej opierke a je vyberateľný.
Zvuk, ktorý cítiš
Za príplatok 6 500 € dostanete 4D Burmester® High-End Surround ozvučovací systém, ktorý pozostáva z 31 reproduktorov, 8 taktilných meničov a výkonu až 1 750 W. Tento systém prináša dokonalý 4D zvukový zážitok – vrátane basov integrovaných v sedadlách s nastaviteľnou intenzitou, ktoré posúvajú vnímanie audia na úplne novú úroveň. Nechýba ani podpora formátu Dolby Atmos®, ktorý prináša priestorový zvuk s nevídanou hĺbkou.
Pohon a prevodovka
Pod kapotou sa ukrýva výkonný 4,0-litrový vidlicový osemvalec, ktorý ponúka skvelý výkon, no zároveň je vyladený predovšetkým na pokojnú a plynulú jazdu. Podporený je miernym hybridným pohonom (MHEV), ktorý pomáha pri rozjazdoch a znižuje spotrebu bez toho, aby narušil charakter auta.
Automatická 9-stupňová prevodovka 9G-TRONIC je zameraná na maximálny komfort. Radenie je hladké, jemné a prakticky nepostrehnuteľné – dokonca aj v športovejšom režime Sport+ zostáva prevodovka pokojná a bez akýchkoľvek trhnutí. Zaujímavosťou je, že neponúka samostatný režim S (Sport) – výrobca zrejme vyhodnotil, že aj dynamická jazda má byť v prípade S-triedy o elegancii. Výfukový systém s klapkami síce naznačuje športový potenciál, no v praxi je jeho zvuková kulisa veľmi decentná. S 580 si tak zachováva dôstojnosť luxusnej limuzíny, aj keď má pod kapotou stádo silných koní.
Jazda s Mercedes-Benz S 580 – technologický vrchol
Podvozok ako z iného sveta
Najväčším highlightom Mercedesu S 580 je bezpochyby jeho aktívny podvozok E-ACTIVE BODY CONTROL (príplatková výbava za cca 8 000 €). Ide o špičkový systém, ktorý v reálnom čase reguluje sily pruženia a tlmenia individuálne na každom kolese. Vďaka tomu výrazne obmedzuje nakláňanie karosérie v zákrutách, pri brzdení aj pri zrýchľovaní, čo zásadne zvyšuje komfort a zároveň stabilitu vozidla. V porovnaní s konkurenciou sa vozidlo v zákrutách výraznejšie nakláňa smerom dovnútra – podobne ako motorka. Tento režim náklonu je nastaviteľný v troch úrovniach a znižuje priečne preťaženie, čím zvyšuje komfort posádky.
Technológia snímania povrchu a ochrany posádky a jazdné režimy
Súčasťou systému je aj Road Surface Scan, teda kamerové snímanie vozovky pred vozidlom, ktoré predvída nerovnosti a včas upravuje nastavenie podvozka. Okrem komfortu prispieva aj k bezpečnosti: v prípade hroziaceho bočného nárazu sa vozidlo v priebehu milisekúnd mierne nadvihne, čím presmeruje nárazové sily na pevnejšie časti karosérie. Ide o súčasť ochranného systému PRE-SAFE® Impulse Side. Vodič má k dispozícii nasledujúce jazdné režimy v systéme DYNAMIC SELECT: Komfort, Zákruty, Šport, ECO, Sport a Sport plus. Režim „Zákruty“ ponúka nastaviteľnú úroveň náklonu v troch stupňoch, čím si jazdné vlastnosti možno doladiť podľa preferencií. Na prekonanie väčších nerovností či obrubníkov sa dá vozidlo manuálne zdvihnúť pomocou tlačidla.
➡️ NEPREHLIADNITE: Videorecenzia Mercedes-AMG GT 63 Coupé – výnimočná dynamika a všestrannosť
Riadenie zadnej nápravy, brzdový systém a asistenčné systémy
Riadenie zadnej nápravy výrazne prispieva k obratnosti: zadné kolesá sa natáčajú až o 4,5° – pri nižších rýchlostiach v opačnom smere ako predné, pri vyšších v rovnakom. Výsledkom je lepšie držanie stopy, agilita a jednoduchšie manévrovanie, napríklad pri parkovaní. Brzdová sústava v prevedení AMG Line ponúka väčšie kotúče, čo zvyšuje účinnosť a istotu pri brzdení. Aktívny asistent udržiavania jazdného pruhu pracuje spoľahlivo aj v miernych zákrutách. Dopĺňa ho funkcia automatickej zmeny jazdného pruhu – po aktivácii smerovky vozidlo samo vykoná plynulý prechod do vedľajšieho pruhu, ak je to bezpečné.
Záver
Mercedes-Benz S 580 4MATIC je dôstojný predstaviteľ luxusnej limuzíny. Vďaka kultivovanému V8 motoru, výnimočne schopnom podvozku E-ACTIVE BODY CONTROL s režimom Zákruty a detailne prepracovanému interiéru v rámci programu MANUFAKTUR ponúka zážitok, ktorý spája technickú vyspelosť s luxusom. V tejto konfigurácii ide o ideálne vozidlo pre tých, ktorí preferujú komfort zadných sedadiel, profesionálneho šoféra a tichú silu bez okázalosti. S 580 nešokuje – presviedča precíznosťou, pokojom a istotou.
Technické údaje Mercedes-Benz S 580 4MATIC a konkurencia
Benzínový osemvalec sa z ponuky BMW radu 7 vytratil a nahradil ho radový šesťvalec s výkonom 381 koní, ktorý dopĺňa elektromotor s výkonom 197 koní. Výsledkom je plug-in hybrid s elektrickým dojazdom približne 80 kilometrov. V podobnom cenovom pásme a s porovnateľným výkonom ponúka Porsche Panamera verziu 4 E-Hybrid, ktorá taktiež kombinuje benzínový šesťvalec s elektromotorom. V jej prípade je deklarovaný elektrický dojazd až 90 kilometrov.
Napriek tomu, že osemvalec v Mercedese S 580 patrí medzi najúspornejšie vo svojej triede – na diaľnici dokáže jazdiť s priemernou spotrebou okolo 10 litrov – osobne mi z pohľadu spotreby dáva väčší zmysel BMW M760e xDrive. Jeho plug-in hybridný pohon prináša výhodu tichej a bezemisnej jazdy v každodennej premávke, čo oceníte najmä v meste. Odozva na akcelerátor je okamžitá a jazdný komfort zostáva na veľmi vysokej úrovni.
Interiér triedy S pôsobí majestátne a konzervatívne – presne tak, ako sa na vlajkovú loď značky patrí. BMW prináša futuristickejší prístup interiérového dizajnu, zatiaľ čo Porsche Panamera je, ako býva zvykom, najšportovejším zástupcom tejto trojice. Zároveň ponúka zaujímavú alternatívu pre tých, ktorí hľadajú dynamiku, no nechcú sa vzdať určitej miery praktickosti. Všetky tri modely predstavujú špičku vo svojej triede. Výber preto závisí najmä od osobného vkusu – dizajnu a toho, či máte doma možnosť nabíjať plug-in hybrid. Práve dostupnosť nabíjania totiž môže výrazne ovplyvniť rozhodnutie.
S 580 4MATIC | BMW M760e xDrive | Porsche Panamera 4 E-Hybrid | |
Pohon/palivo | AWD/benzín + mild hybrid | AWD/benzín + hybrid | AWD/benzín + hybrid |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 3982/8 | 2988/6 | 2894/6 |
Výkon motora (kW/k) | 370+17/503+23 | 420/571 | 346/470 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 700 | 800 | 650 |
Prevodovka | Automatická 9 st. | Automatická 8 st. | Automatická 8 st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 10,8/ 11 | 1,1/- | 3,0/- |
Prevádzková hmotnosť EU (kg) | 2 160 | 2 525 | 2 305 |
Objem batožinového priestoru (L) | 535 | 525 | 430 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 | 250 | 280 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,4 | 4,3 | 4,1 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 149 408 / 224 788 | 146 820/ | 140 598/- |
Foto: Samuel