Renault Captur po facelifte – je mild hybrid lepšia alternatíva ako full hybrid?
Renault Captur, ako vstupná brána do sveta crossoverov značky Renault, sa konečne dočkal faceliftu po 4 rokoch. Aj keď svojimi proporciami a interiérom vychádza z menšieho Clia, exteriér preberá dizajn z väčšieho Scenicu. Keďže sme len nedávno testovali nový Captur v hybridnej verzii E-Tech, tak ho veľmi dobre vieme porovnať s verziou mild hybrid a uľahčiť vám voľbu pri kúpe najvhodnejšieho pohonu.
Verzia mild hybrid
Renault Captur mild hybrid (MHEV) má dostatok výkonu aj na diaľnici. 7-stupňový automat radí hladko a pri rýchlosti 130 km/h udržuje motor na 2 200 otáčkach. Kombinovaná spotreba na úrovni približne 7 litrov na 100 km počas testu mi však príde pomerne vysoká. Aj keď WLTP norma hovorí o 6 litroch na 100 km, počas zimnej prevádzky sa mi ju nepodarilo dosiahnuť.
Jazda je príjemná a pohodlná, vďaka ergonomickému posedu za volantom. Výhľad z miesta vodiča je výborný, čo prispieva k lepšej kontrole nad vozidlom. Odhlučnenie kabíny je na dobrej úrovni, no podvozok jemne, ale citeľne poskakuje na nerovnostiach, preto by som zvažoval použitie menších diskov s vyšším profilom pneumatík na zvýšenie komfortu. Asistenčné systémy, ako sú udržiavanie v jazdných pruhoch a adaptívny tempomat, fungujú spoľahlivo a prispievajú k bezpečnosti a pohodliu.
Verzia E-Tech – full hybrid
Pod kapotou pracuje časom overený 1.6-litrový atmosférický štvorvalec o výkone 94 konských síl. Náhradou za turbo je elektromotor o výkone 49 konských síl a štartér generátor s výkonom 20 konských síl. Ich kombinovaný výkon je na úrovni 143 konských síl, čo je o 15 koní menej ako verzia MHEV. Pri rekuperácii systém ukladá nahromadenú elektrickú energiu do 1,2 kWh batérie, z ktorej následne vie čerpať niekoľko kilometrov na čistú elektrinu.
Do mesta sa ideálne hodí hybrid. Každý rozbeh rieši elektromotor (keďže prevodovka nemá spojku) a až pri vyššej záťaži alebo pri vybitom akumulátore sa pridáva spaľovací motor. Na dynamiku sa nemôžeme sťažovať, veď predsa prvotne zatiahne elektromotor s 205 Nm krútiaceho momentu a do toho sa pridá spaľovací motor, ktorý umocní pocit zrýchlenia.
Pri vyššej záťaži alebo diaľničných tempách vedel hybrid sem-tam zaváhať. Prevodovka zbytočne podradzovala na nižší prevodový stupeň pri ustálenom stlačení plynového pedála, vďaka čomu sa motor dostával do maximálnych otáčok pri konštantnej rýchlosti. Celkovo však hybrid fungoval presvedčivo a hlavne úsporne. Okresné cesty s ľahkou nohou zvládne za 4,5 l 100 km. Tvrdé mestské podmienky s hustou premávkou do 6 l / 100 km a na diaľnici treba počítať necelých 7 l / 100 km. Inak v prázdnej premávke v meste nemá problém atakovať 4-litrovú hranicu.
Kedy si vybrať MHEV alebo E-Tech?
Cenový rozdiel medzi nimi je iba 600 €, takže sa treba pozrieť na iné dôležité parametre. Pri pohľade na tabuľku nižšie vám do oka padnú tri zásadné rozdiely.
- Prvou je, že hybridný variant má podstatne menší batožinový priestor kvôli uloženiu batériu v zadnej časti vozidla.
- Druhým faktom je, že hybridný variant má paradoxne nižší výkon ako aj pomalšie zrýchlenie z 0 na 100 km/h.
- Tretím rozdielom je priemerná spotreba, ktorá je v hybridnom variante samozrejme lepšia keďže pri brzdení motor rekuperuje a dobíja energiu do batérie. Treba mať však na pamäti, že full hybrid funguje najlepšie v mestách pri častom brzdení kedy sa batéria dobíja. To znamená, že ak často jazdíte na diaľnici, účinnok hybridného ústrojenstva sa razantne znižuje.
Takže ak je pre vás dôležitá nižšia spotreba, tým pádom aj nižšie prevádzkové náklady, jazdíte prevažne v meste a menší batožinový priestor vám nebude chýbať, tak hybrid môže byť pre vás správny krok.
Ak jazdíte radi svižne, potrebujete väčší batožinový priestor a jazdíte aj diaľnice, tak rozhodne by som preferoval mild hybrid. A možno aj s menej a cenovo dostupnejšou výkonnou verziou. No musím priznať, že mať 160 koní v Capture je veľmi príjemný pocit a na zvýšenú dynamiku som si rýchlo zvykol.
Technická špecifikácia
Renault Captur mild hybrid | Renault Captur E-Tech | Kia Niro Hybrid | |
Motor/palivo | 1.3 benzín | 1.6 benzín + elektro | 1.6 benzín + elektro |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 333/ 3 | 1 598 / 4 | 1 580 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 116 / 158 | 105 / 143 | 95 / 129 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 270 | 250 | 134 + 170 |
Prevodovka | automatická multimódová | automatická multimódová | DCT 6-stupňová |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 6,0 / 7,1 | 4,8 / 5,6 | 4,4 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 298 | 1 370 | 1 399 |
Objem batožinového priestoru (L) | 553 | 440 | 451 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 180 | 170 | 165 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,5 | 10,6 | 11,3 |
Cena verzie od (€) | 25 900 | 26 500 | 29 990 |
Exteriér
Aktuálne portfólio francúzskej automobilky kombinuje dva typy dizajnových jazykov. Prvý zdieľajú najväčšie modely značky – Austral a Espace. Mestské crossovery Captur, Symbioz či elektrický Scenic kombinujúce druhý dizajnový jazyk vyzerajú z prednej časti takmer rovnako. Rozlišujú ich najmä veľkostné proporcie a druhy pohonov.
Captur vyzerá naozaj bravúrne. Najvýraznejšou zmenou je úplne nová predná maska. Plne LED-kové svetlomety sú natiahnuté vertikálne až po spodnú časť nárazníka vo veľmi peknom grafickom vyhotovení. Ide o parabolické LED predné svetlomety s funkciou automatických diaľkových svetiel, ktoré mimochodom fungujú veľmi dobre. Tak isto chválim šírku svetelného lúča v stretávacom režime, ktorý dostatočne osvetľuje krajnicu. Facelift zadnú časť takmer obišiel. Spoznáte ho vďaka priesvitnému krytu zadných svetiel.
Interiér
Nedávno nám prešlo redakčným testom aj faceliftované Clio, z ktorého Captur preberá interiér. Avšak až na pár podstatných zmien. Prvou je panel klimatizácie, ktorý je presunutý do displeja infotainmentu a nahrádza nami obľúbené otočné ovládače. Na druhú stranu funguje veľmi fajn, takže počas celého testu sme prednastavenú teplotu nemuseli meniť.
Druhou podstatnou zmenou je vynovený softvér, ktorý v Cliu žiaľ chýbal. Vďaka nemu umožňuje plne digitálny prístrojový panel pred vodičom viacero zobrazení, dokonca aj zobrazenie mapy. Displej infotainmentu je výrazne rýchlejší, ešte krajšie spracovaný a disponuje vstavanou Google navigáciou, vďaka ktorej je orientácia v neznámom prostredí jednoduchšia. Mimoriadne nás potešilo práve použitie nového softvéru, pretože v Cliu sme to vnímali ako podstatný nedostatok.
Plne elektrické a vyhrievané látkové sedadlá nielenže zaujmú svojim jedinečným a štýlovým vzorom, ale zároveň poskytujú komfort. Veľmi praktickým riešením, bola možnosť posúvania zadných sedadiel v rozsahu 16 cm. Pri úplnom posunutí lavice dopredu vzniká batožinový priestor s objemom solídnych 536 litrov MHEV a vo verzii E-Tech 440 litrov. Keď však na zadných sedadlách cestujú vyššie osoby a posunú si sedadlá úplne dozadu, objem batožinového priestoru sa zásadne zmenší, a to na 326 litrov (pri Capture MHEV 422 litrov).
Interiér vozidla vizuálne zväčšuje panoramatická strecha, ktorá dodáva priestoru pocit vzdušnosti a otvorenosti. Audiosystém Harman Kardon poskytoval pri počúvaní hudby obstojný výkon, a ambientné osvetlenie je umiestnené výhradne v predných dverách, pričom jeho farbu je možné prispôsobiť podľa osobného vkusu. Cestujúci na zadných sedadlách si tiež užijú dobrú úroveň komfortu, čo prispieva k príjemnej jazde aj na dlhšie vzdialenosti. Batožinový priestor je hlboký, čím poskytuje dostatok miesta na prepravu objemnejších vecí.
Foto: Ivan Rovňák