Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI – obľúbený kombík s nenápadným faceliftom
Medzi tohtoročné letné testy sa nám podarilo zakomponovať aj SEAT Leon štvrtej generácie po čerstvom facelifte a v kombi verzii Sportstourer a základnej výbave Style Family. Mnohí by si navonok žiadnu zmenu ani nevšimli, no nejaké úpravy, najmä technické, sa predsa udiali. Poďme si ich spoločne prezrieť.
Dizajn bezo zmeny
Ako sme už spomenuli v úvode, facelift Leona nepriniesol žiadne markantné zmeny, teda čo sa dizajnu týka. To však vôbec nevadí, pretože Leon Mk. 4 je už aj napriek 5 rokom, čo brázdi ulice s rovnakým dizajnom, stále veľmi elegantný a nadčasový, a v niektorých aspektoch si ho z diaľky možno pomýliť s jeho športovo orientovanou dvojičkou Cupra Leon. Nami testovaný kus bol nalakovaný do síce základnej, no pútavej tmavej, zelenomodrej farby Fiord Blue. Príjemným prekvapením pre nás bolo obutie 17-palcových pneumatík s rozmerom 225/45, za aké sa v prípade iných vozidiel danej triedy často pripláca.
Čo teda facelift priniesol?
Najmä technologické zmeny. Z hľadiska exteriéru môžeme spomenúť možnosť prikúpiť si Matrix LED svetlomety s vyrezávaním oprotiidúcich vozidiel. Nami testovaný Leon mal iba základné parabolové LEDky, no ich výkon bol až prekvapivo dobrý a matrixy by som v tomto prípade dokázal úplne oželieť. Ďalším nezanedbateľným rozdielom sú nové motorizácie. Leon už nie je dostupný s trojvalcovými motormi, na výber sú iba štvorvalcové dieselové a benzínové agregáty so šesťstupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou „suchou“ dvojspojkovou prevodovkou. Tie automatické sú v prípade pohonu na benzín navyše jemne hybridné.
V rámci interiéru a kabíny sa toho veľa nezmenilo, najhlavnejším rozdielom je úplne nová generácia infotainmentu s pekným, dobre navrhnutým 10,4″ dotykovým displejom (možnosť dokúpiť až 12,9-palcový). Táto základná verzia však veľkosťou bohato stačí a poteší rýchlymi reakciami a prehľadnosťou. Samozrejmosťou je možnosť bezdrôtového zrkadlenia mobilu, čo však zamrzí je nutnosť ovládať klimatizáciu cez displej resp. na dotyk. Obrovský palec hore si zaslúži možnosť skratiek na displeji pre rýchle nastavenia (napr. Start-Stop) a v neposlednom rade multifunkčný volant, ktorý je verný tradičným tlačidlám a neobsahuje dotykové plôšky.
Vyhotovenie interiéru a sedadiel pôsobí v základnej výbave Style Family trochu lacnejším dojmom, sú použité často aj tvrdé plastové materiály, ale napriek tomu sú spracované veľmi kvalitne. Jedným z príkladov sú aj gumené koberčeky, ktoré však zďaleka nemožno považovať za lacnú alternatívu velúrových, nakoľko s dizajnom behúňa pneumatiky vyzerajú štýlovo a navyše sú účelné. Množstvo odkladacích priehradiek vrátane možnosti odložiť si 1,5-litrovú fľašu sa taktiež zachovalo a mnohým užívateľom spraví radosť. Batožinový priestor aj v základnej výbave ponúka kufrový manažment a spraví tak z Leona nielen štýlový, ale najmä užitočný „kombík“ so základným objemom kufra až 620 litrov.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Seat Leon 1.5 TSI (pred faceliftom)
Oplatí sa základná motorizácia?
Ako sme už spomenuli, pôvodnú základnú motorizáciu 1.0 TSI 81 kW nahrádza štvorvalcový benzínový motor 1.5 TSI Evo 2. Oproti trojvalcu dosahuje štvorvalec v 85 kilowattovej verzii o 20 Nm a 5 koní viac. Vďaka štyrom valcom ponúka jemne krajšiu kultúru chodu a možnosť vypínania dvoch valcov pre dodatočnú úsporu paliva, no svojou výkonovou charakteristikou sa veľmi podobá trojvalcu. Ponúka príjemný ťah už aj od nižších otáčok až po stredné otáčky, no podobne ako pri 1.0 TSI vôbec neobľubuje akceleráciu do vysokých otáčok.
V prípade 1.5 TSI tu doslova cítiť softvérové obmedzenie výkonu. Papierovú akceleráciu tohto základného motora z 0-100 km/h výrobca udáva 10,7 sekundy, no v prípade obsadenia vozidla viacerými pasažiermi a batožinou to subjektívne pripadá byť priam až večnosť.
Kombinovaná spotreba benzínu počas nášho testu sa ustálila na hodnote 6,4 litra na sto kilometrov, zatiaľ čo papierová spotreba WLTP sa pohybuje medzi 5,8 až 6,3 l/100 km. Aj napriek faktu, že sa jednalo o vozidlo ešte v zábehu, je nami dosiahnutá spotreba vyššia, ako by som u vozidla s výkonom (iba) 115 koní, s manuálnou prevodovkou a hmotnosťou 1 392 kg očakával.
Príplatková motorizácia 1.5 TSI o výkone 110 kW (150 k) ponúka o takmer dve sekundy lepšie zrýchlenie z nuly na sto (9,0 s) a papierová spotreba je tu rovnaká ako u verzie 85 kW. Pri kúpe nového Leona by som dôrazne odporučil zvážiť radšej výkonnejší variant.
Komfort
Leon aj v základnej výbave ponúka prekvapivú dávku komfortu. Okrem spomínaného nového infotainmentu spomeniem parkovaciu kameru, trojzónovú klimatizáciu, digitálny (grafický) panel prístrojovej dosky, kožený vyhrievaný volant, vyhrievané predné sedadlá s bedrovou opierkou, adaptívny tempomat, audiosystém so siedmymi reproduktormi alebo 18″ dojazdové koleso.
Na komforte jazdy sa faceliftom nič nezmenilo a tak, ako sme to hodnotili v teste predfaceliftovej verzie, Leon má tichý, skôr do tvrdšia/bezpečnosti odladený podvozok ale ešte stále s dostatočnou dávkou komfortu a to všetko napriek tomu, že pri slabších výkonových verziách využíva iba jednoduchú zadnú nápravu s vlečenými ramenami.
Zhrnutie
Seat Leon Sportstourer je podarené kombi s dávkou moderného dizajnu a po poslednom facelifte prichádza s novými motormi a vynovenými funkciami najmä čo do konektivity. Ponúka vynikajúce LED svetlomety, dobre odladený podvozok, množstvo priestoru a dostatočnú úroveň základnej komfortnej výbavy a to všetko pri veľmi zaujímavej počiatočnej cenovke.
Čo nás však na vozidle počas testu nepresvedčilo, je základná verzia motora 1.5 TSI s výkonom 85 kW. Jedná sa o softvérovo „priškrtený“ motor z dôvodu zníženia spotreby a emisií, spotreba je však na papieri iba o „jedno deci“ benzínu na 100 km nižšia oproti verzii 110 kW, no ten chýbajúci ťah je markantný. Odporúčanie redakcie je teda určite zvážiť buď výkonnejší variant, prípadne sa poobzerať po dieselovej verzii, ktorá aj pri základnej verzii 2.0 TDI (rovnako 85 kW) ponúka pomerne zaujímavých 300 Nm krútiaceho momentu.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Cupra Leon Sportstourer 2.0 TDI 4DRIVE
Technické údaje a konkurencia
SEAT Leon Sportstourer 1.5 TSI 85 kW 6-G | KIA Ceed Sportswagon | FORD Focus Kombi Titanium | |
Motor/palivo | Turbodúchadlom preplňovaný zážihový s priamym vstrekovaním, VVT, 16V | Turbodúchadlom preplňovaný zážihový, s priamym vstrekovaním, 16V | Turbodúchadlom preplňovaný zážihový s priamym vstrekovaním, Ti-VCT, 12V |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 498/4 | 1 482/4 | 999/3 |
Výkon motora (kW/k) | 85/115 pri ? ot./min | 103/140 pri 5 500 ot./min | 92/125 pri 6 000 ot./min |
Max. krútiaci moment (Nm) | 220 pri 1 500 – 3 000 ot./min | 253 pri 1 500 – 3 000ot./min | 240 pri 1 400 – 4 500 ot./min |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 6,4/5,7-6,3 (WLTP) | -/5,8 (WLTP) | -/5,1-6,4 (WLTP) |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová | Manuálna 6-stupňová | Manuálna 6-stupňová |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 392 | 1 302 – 1 418 | 1 413 |
Objem batožinového priestoru (l) | 620/1 620 | 625/1 694 | 635/1 653 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 197 | 197 | 198 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,7 | 9,7 | 10,5 |
Cena verzie od/test (€) | 21 990/23 026 | 20 690/- | 26 390/- |
Foto: Dominik Martanovič