TEST: Hyundai i30 N Performance – Ako všetkých obehnúť a vôbec sa nezapotiť
Hyundai i30 N. Hothatch, ktorý pozná asi každý fanúšik motorizmu. Máloktoré auto sa dostalo do povedomia ľudí tak rýchlo. Ako je možné, že vozidlo, ktoré nemá žiadneho priameho predchodcu, zaznamenalo taký úspech? Bude za tým obrovská snaha marketingového oddelenia, vďaka ktorej sa o tomto aute môžete dočítať už aj v dámskych magazínoch? Alebo to budú jazdné vlastnosti a kvalita, na ktoré spievali oslavné ódy takmer všetci novinári? Táto otázka nám vŕtala v hlave natoľko, až sme sa ho rozhodli otestovať druhýkrát.
Ako to však urobiť? Voziť sa po meste? Nie nie, na to sú stvorené iné autá. Okruh? Auto by tam rozhodne excelovalo, ale hlások v našej hlave nám dookola opakoval, že na okruh sú taktiež iné autá. Preto sme sa rozhodli zobrať ho na výlet na ďaleký východ. Počas tejto cesty sme otestovali, ako sa auto správa na diaľnici, na rozbitých okreskách, ale aj na horských priesmykoch. Cieľ cesty bol jasný. Obec Tašuľa, vzdialená 530 kilometrov od nášho hlavného mesta. Ale poďme pekne poporiadku.
Dizajn
Dizajn Hyundaiu i30 N je známy. Od civilnejšej verzie ho odlišuje niekoľko jedinečných prvkov. Vpredu je to športovejší nárazník s červenou linkou a čierne pozadie predných svetiel.
Na boku pribudli rozšírené prahy, veľké brzdové kotúče s červenými brzdičmi a špeciálne 19- palcové N disky.
A na to, aby ste vedeli, že vás práve predbehlo Nko, si stačí všimnúť malé krídlo, dve veľké koncovky výfuku a opäť športový zadný nárazník s červenou linkou.
Celkovo auto pôsobí viac prikrčenejšie, športovejšie a agresívnejšie. Rozdiely od modelu i30 NLine sú decentné, takže z tohto auta je takmer dokonalý sleeper. Obzvlášť v nenápadnej farbe Micron Gray, ktorú sme mali na testovanom aute. Podľa môjho názoru je to najlepšia farba, akú si môžete vybrať, nakoľko na jednej strane necháva vyniknúť červeným doplnkom, no na druhej strane robí auto nenápadným.
Motor
A čo motor? Benzínový 4-valec s objemom 2 litre a výkonom 275 koní a 353 Nm (s Overboostom až 378 Nm). Najväčší kopanec dostanete po prekročení hranice 4000 otáčok a ťahať vydrží takmer rovnomerne až do červeného poľa. Z 0 na 100 km/h zvládne za 6,1 sekundy. Pritom nie je žiadny problém pri zaradenej trojke a vytočenom motore atakovať zakázané rýchlosti.
Vďaka špeciálnemu výfukovému potrubiu má úžasný, doslova až návykový zvuk. Hlavne praskanie a streľba z výfukov po ubratí plynu je niečo, čo vás dostane. Naschvál budete pridávať a uberať plyn, aby ste to mohli počuť. A je jedno, či stojíte na križovatke alebo idete 130 na diaľnici. Je to zvuk, z ktorého vám nabieha husia koža a stavajú sa chĺpky na rukách. Vôbec by som sa nečudoval, ak by si niektorí z majiteľov Nka kúpil auto iba kvôli tomu zvuku.
Motor však rozhodne nie je etalónom v oblasti spotreby. Ľúbi si vypiť trošku viac, takže celkovú priemernú spotrebu sme mali 13,1-litra na 100 kilometrov. Samozrejme, jazdili sme agresívnejšie a športovejšie, teda tak, ako si to Nko vyžaduje a zaslúži. S tým je spojená aj ďalšia slabina, a to malá, iba 50-litrová nádrž. V štandardnej i30tke, kde vám pod kapotou pracuje štvorvalec s objemom 1,4 litra a výkonom 140 koní je možno dostačujúca. Pri najvýkonnejšej verzií je malá nádrž alarmujúca a na pumpe strávite viac času ako by ste chceli.
Interiér
Aké to je v interiéri? Vodič má pred sebou športový volant s dobre tvarovaným vencom, veľkými tlačidlami na výber jazdného režimu a prístrojovku, ktorej dominuje tachometer ocajchovaný až do 300 km/h a otáčkomer. Medzi budíkmi nájdeme menší TFT displej, na ktorom sa zobrazujú všetky podstatné veci.
Telo podržia športové, ale stále pohodlné, elektricky ovládané sedadlá s dobrými bočnicami. Radiaca páka manuálnej prevodovky dobre padne do ruky a navyše má veľmi pekný dizajn. Celkovo interiér pôsobí organizovane a jednoducho. Na veľký dotykový displej si môžete zrkadliť váš telefón vďaka funkciám AppleCar a Android Auto. Model i30N má navyše špeciálny N mód, v ktorom si dokážete prispôsobiť auto presne podľa seba.
Avšak, čo by som možno vytkol, je nevýraznosť interiéru. Stačila by jedna červená linka ako na nárazníkoch a interiér by značne ožil. Kufor má objem 381 litrov. Niekomu to možno príde málo, pre nás bol však dostačujúci.
Jazda
Aká je jazda na tomto hothatchi? Jednoducho skvelá. Auto je neskutočne živé, podvozok stabilný. V ostrých zátačkách auto pevne drží, po dotknutí sa brzdy sa stáva jemne pretáčavé. Cez volant dostávate dostatočné množstvo informácií. Navyše, vďaka zvuku a automatickým medziplynom vás baví neustále radiť a celkovo sa s autom hrať. Skvelý podvozok chyby odpúšťa a ak by aj nie, kvalitné a účinné brzdy pomôžu chybu odčiniť.
To, že poháňané sú predné kolesá, ucítite najmä pri rozbehu. Volant sa jemne krúti a treba ho držať pevne oboma rukami. Predsa len, preniesť taký výkon na predné kolesá nie je len tak, aj keď k tomu značne dopomáha elektronický samosvor.
Hyundai i30 N navrhoval sám Albert Biermann, človek, ktorý navrhol dnes už legendárne BMW M3 E46. A poviem vám, na pokrútených okreskách vám toto BMW rozhodne neutečie.
Od i30 N sa neočakáva bohvieaká pohodlnosť. Má byť pevný, športový a tvrdý. O to viac ma prekvapilo, s akou ľahkosťou dokáže Nko kopírovať nerovnosti a jamy, ktorých nájdeme na našich cestách plno. Samozrejme, neoplýva pohodlnosťou luxusných korábov, ale na ostrý hothatch to je rozhodne viac ako dobré. Pasažieri vpredu a dokonca aj vzadu majú dostatok miesta na nohy a nevystupujú ubolení ani polámaní. To beriem ako značné plus, keďže časť majiteľov bude Nko používať denne. Samozrejme, neplatí to po zapnutí režimu N, kedy sa z dovtedy pohodlných tlmičov stane kameň a na väčších nerovnostiach drkocete zubami.
Záverečný verdikt
Aký je konečný verdikt? V redakcii sme sa jednohlasne zhodli, že Hyundai i30 N je úžasné auto, ako stvorené pre petrolheada. Zrýchľovanie je opojné a následné ubranie plynu a s tým spojená delostrelecká kanonáda z výfuku silne návyková. Nko sa vám za to odvďačí skvelými jazdnými vlastnosťami a dokonca aj každodennou praktickosťou. A to všetko už za 30 190 Eur.
Osobne si dokonca dovolím povedať, že je to viac ako auto. Viac ako pár plechov, skiel a náplní. Pretože, a nikdy som si nemyslel, že toto poviem, Hyundai i30 N má dušu. A to je najväčšie ocenenie, aké môže auto odo mňa dostať.
Foto: Samuel Zaťko & Anton Majerský