TEST: Kia Sorento Hybrid [veľký užívateľský test]
Vlajková loď automobilky z ďalekého východu namiešala nový dizajnový jazyk, od ktorého sa budú odvíjať ďalšie modely. Keďže sme od Sorenta mali obrovské očakávania, poďme sa pozrieť na to, či ide len o „wau efekt“ alebo naozaj patrí na vrchol segmentu.
Dizajn zo zámoria
Kia Sorento nie len vyzerá ako kus veľkého auta, ona ním je. Dôkazom toho sú aj masívnejšie proporcie, ktoré narástli oproti predchodcovi. Je o 10 mm dlhšie, širšie o 10 mm a rázvor náprav sa natiahol o 35mm. Celý dizajn sa nesie v duchu amerického trhu, keďže hranaté partie s ostrými líniami zdokonaľujú tvar karosérie.
Prémiové spracovanie
Okamžite po nasadnutí som ostal v nemom úžase. Nádherne tvarovaná palubná doska s použitím kvalitných materiálov vytvárala prémiový dojem. Všade som našiel mäkčený plast, no hlavnú úlohu malo kožené čalúnenie. O spracovaní výplní dverí by sa dala napísať samostatná kapitola. Konkurenčné automobilky zabúdajú na výplne dverí, doslova na nich šetria. Kia? Precízne čalúnenie, hliníkové materiály s decentným a originálnym ambientným osvetlením. Zadné dvere boli vypracované tak isto prémiovo ako predné, za čo si zaslúžia palec hore.
Interiér
Priamo pred vodičom sa nachádza digitálny prístrojový panel o veľkosti 12,3 palca, ktorý ponúka viaceré druhy zobrazenia. Graficky je veľmi dobre zvládnutý a plne konfigurovateľný. 10,25-palcový displej infotainmentu je natiahnutý do šírky. Obával som sa, že nebude vedieť roztiahnúť CarPlay na celú šírku, no moje obavy sa nenaplnili. Je pekne spracovaný a ponúka všetko o čom chcem byť informovaný. Panel klimatizácie je zvládnutý bravúrne, pretože ponúka fyzické ovládače spolu s dotykovými tlačidlami, čo je na dnešnú dobu moderné no hlavne praktické.
Pohodlie
Sorento je ako stvorené na dlhé trasy. Toľko priestoru čo ponúka v každom rade sedadiel je obdivuhodné. Trošku mi vadila hrúbka kože čalúnenia sedadiel, pretože v mrznúcich dňoch sa vyhrievanie sedadiel prejaví až po dlhšom čase. Na druhú stranu, je to super z hľadiska dlhodobého používania, pretože sa len tak ľahko nepretrhne. Lavica v druhom rade sedadiel je posúvateľná a operadlá dokážu meniť sklon. Vďaka natiahnutému rázvoru o 35 mm je v druhom rade priestoru na rozdávanie. Naša testovaná verzia bola v 7-miestnom prevedení, za ktoré si priplatíte 1000 eur. Do tretieho radu sedadiel sa nastupuje náročnejšie, ani vysoká podlaha mi sedenie nespríjemňovala. Jednoducho tretí rad slúži ako núdzový pre dospelé postavy, pre deti ako stvorené aj na dlhšie trasy.
Motorizácia
Pod kapotou sa nachádza 1,6-litrový benzínový štvorvalec o výkone 132 kW / 180 koní a 265 Nm. Dopuje ho elektromotor o výkone 44 kW / 60 koní a 264 Nm. Kombinovaný výkon je na úrovni 169 kW / 230 koní a 350 Nm. Motor je spojený so 6-stupňovým automatom a poháňa všetky 4 kolesá. Do karosérie sa kvôli hybridnej verzii nezasahovalo, pretože batéria s kapacitou 1,49 kWh je schovaná pod sedadlom spolujazdca. Batéria sa dobíja len prostredníctvom spaľovacieho motora a slúži len na prvotný rozbeh či pomalú jazdu s ľahkou nohou na plyne.
Jazda
Prvotný záťah elektromotora krásne eliminoval turbodieru a následne sa spaľovací motor mohol naplno prejaviť. Ťah bol príjemný, no niekedy som mal pocit, že 1,6-litrový motor je malý na tak veľkú masu. Veď predsa má takmer 2 tony. Mám výhrady k riadeniu, z ktorého nešla spätná väzba tak isto, ako v prípade Hyundaiu Tucson predchádzajúcej generácie. Pri ostrejšom prejazde zákrut sa karoséria výrazne nakloní, no stopu vie podržať excelentným spôsobom. Aj na snehovom podklade je hmotnosť cítiť hlavne na brzdách, zotrvačnosť robí svoje. Odhlučnenie bolo na vysokej úrovni, avšak pri posypaných cestách sa kamienky odrážali do podblatníka s neskutočne hlučnou kulisou. Inak je samotná jazda veľmi plavná a komfortná.
Spotreba
Počas celého testu sa spotreba ustálila na hodnote 9 l/100 km, kde prevládala najmä diaľnica. So Sorentom sa dá s kľudnou nohou jazdiť za 7,5 l /100 km v kombinovanom cykle. Kameňom úrazu bola diaľnica, na ktorej sme sa len tak tak dostali pod hranicu 10 l /100 km. Podľa mňa by určite stál za zmienku naftový 2,2-litrový štvorvalec spriahnutý s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Na výber je aj plug-in hybridná verzia s výkonom 265 koní.
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Hyundai SantaFe Smart
Pohon 4×4
Veľmi ma prekvapilo prerozdeľovanie krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá. Sorento sme otestovali v hlbšom snehu, no elektronika s tým nemala žiaden problém. Po prepnutí na režim „snow“ štvorkolka pracovala príkladne a nechávala priestor elektromotoru. Teda rozbeh bol veľmi plynulý a sila sa dala jemne dávkovať. Výsledkom bola dokonalá prechodnosť. Jediný problém nastal pri prekrížení, kedy štvorkolka nedokázala poslať dostatočnú porciu výkonu na zaťažené koleso. Preto rozjazd s prekríženými nápravami jej robil menší problém.
Pár zaujímavostí
Zaujímavosťou je, že aj tretí rad ponúka výduchy klimatizácie s ovládaním intenzity. Obe krajné sedadlá v druhom rade disponujú kotvením pre autosedačku, to isté sa deje aj v treťom rade. Na palube sa nachádza až 8 USB portov a veľmi som ocenil držiaky na nápoje v madlách dverí.
Záver
Sorento je dokonalé rodinné auto. Ponúka všetko to, čo rodina potrebuje, a to za prijateľnú sumu. Benzínový hybridný pohon by som odporučil len v jedinom prípade, pokiaľ denno-denne jazdíte krátke mestské trasy, po ktorých napr. rozvážate deti do škôl. Tam vynikne malý elektromotor a zbytočne by ste nedusili naftový agregát v mestskom prostredí. Avšak jednoznačne by som volil 2,2-litrový naftový agregát, pretože do tak majestátneho vozidla sa to jednoducho hodí a silu krútiaceho momentu, spotrebu či precízny 8-stupňový automat jednoznačne oceníte.
Nuž, a aká je cenovka? Sorento štartuje na cene 43 999 eur, v našej výbave Gold sme sa dostali na hodnotu 46 999 eur. Ak siahnete po najvyššej výbave, dostanete zobrazovanie mŕtveho uhla na digitálnom paneli, audiosystém BOSE, ventilované sedadlá či 360-stupňovú parkovaciu kameru vo výslednej cene 49 999 eur. Cenovo vychádza hybridný a naftový pohon za rovnakú sumu.
Technická špecifikácia
Kia Sorento | Hyundai SantaFe | Honda CR-V | |
Motor/palivo | 1,6 T-GDI Hybrid / benzín | 1,6 T-GDi Hybrid /benzín | 2,0 i-VTEC /benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1598/4 | 1598/4 | 1993/4 |
Výkon motora (kW/k) | 169/230 | 169/230 | 135 / 184 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 350 | 350 | 315 |
Prevodovka | Automatická 6-st. | Automatická 6-st. | CVT |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 7,2 / 9,0 | 7,1 | 5,3 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1847 | 1931 | 1685 |
Objem batožinového priestoru (L) | 697 | 634 | 561 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 193 | 187 | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,0 | 9,1 | 8,6 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 43 999 / 46 999 | 42 490 | 36 490 |
Text: Filip Beňadik
Foto: Samuel Zaťko