Jeep Compass – hybridný dobrodruh
Ikonická značka Jeep ponúka vo svojom portfóliu okrem drsných offroadov aj pohodlné a praktické kompaktné SUV na každý deň, Jeep Compass. Značka sa prispôsobuje dnešnej dobe o čom svedčí aj testovaný variant s ekologickou technológiou e-Hybrid s pohonom predných kolies. Ako jazdí a aké sú jeho silné stránky?
Robustný vzhľad
Silueta a charakteristická predná maska s typickými siedmimi otvormi sú jedinečné znaky, ktoré odlišujú Jeep od jeho konkurentov. Tento dizajnový prvok je ikonickým symbolom značky Jeep a okamžite evokuje pocit dobrodružstva a terénnej schopnosti. Vďaka tomu je Jeep ľahko identifikovateľný aj z diaľky a poskytuje svojim majiteľom pocit hrdosti a prepojenia k dlhej histórii tejto legendárnej značky.
Náš kúsok zdobili na čierno lakovaná strecha, nápisy, spätné zrkadlá a kolesá, ktoré dodávali vozidlu štipku športovosti a elegancie. Čierna farba resp. tmavý podklad pokračoval aj na predných, ako aj zadných svetlometov čím sa farebne pekne prepojili.
Naopak odkaz na offroadové schopnosti nájdeme predovšetkým v prednej časti vozidla ako nálepka s tigrím vzorom na prednej kapote a dôležitým predpokladom na prejazd terénom je zvyšený podvozok. Klasické odstávajúce ostrekovače čelného skla beriem ako dizajnový retro element pripomínajúci originálny Jeep.
Pohodlie v interiéri
Na aktuálne trendy reaguje aj značka Jeep a ponúka dvojicu displejov. Virtual kokpit má špecifickú grafiku, ktorá pôsobí retro dizajnom a veľký stredový displej dokáže bezdrátovo zrkadliť Apple CarPlay. Občas mu však trvá kým sa pripojí. Váš smartfón viete nabíjať buď bezdrátovo alebo pomocou rôznych USB-portov. Pochváliť musím veľké zobrazenie pohľadu zadnej kamery pre lepšiu viditeľnosť.
V interiéri sa cítite komfortne vďaka vyvýšenému posedu a pohodlným sedadlám, ktoré sa pýšia recyklovateľnými materiálmi. Celkovo je interiér priestranný a dostatok miesta je aj pre zadných cestujúcich či v batožinovom priestore. Mäkčené materiály a prešívanie kontrastnou tyrkysovou farbou, vrátane sedadiel so špecifickým vzorovaním, interiér oživujú a celkovo sa starajú o dojem hodnotnejšieho interiéru. V chladných mesiacoch poteší kožený vyhrievaný volant a oceňujem aj plnohodnotné rezervné koleso.
Ambientné osvetlenie je celkom strohé, osvetlené sú kľučky, dverové priehradky a stredová konzola. Ak by som mohol vylepšiť jednu vec na Compasse tak by to bolo umiestnenie páčky smeroviek. Pri aktivovaných automatických diaľkových svetiel je ľavá páčka tak ďaleko od volantu, že pri vyhodení smeroviek ledva na ňu dočiahnete prstami.
Technológie
Full-LED svetlomety majú režim automatických diaľkových, takže sa automaticky pri oproti idúcich vozidlách vypnú, aby ich neoslňovali. Asistenčné systémy ako udržovanie v pruhoch, či adaptívny tempomat fungujú na dobrej úrovni, aj keď automatické pribrzdenie by mohlo mať jemnejší a plynulejší nástup.
Hybrid výkon a spotreba
V porovnaní s tradičným systémom Mild Hybrid poskytuje technológia e-Hybrid úplný zážitok z hybridnej jazdy s podporou elektromotora, typickými okamžitými reakciami a vysokým krútiacim momentom aj pri nízkych rýchlostiach. Motor je spriahnutý so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou, ktorá radí hladko a poháňaná je predná náprava.
Pri naštartovaní sa aktivuje iba elektromotor a približne pri 15 km/h sa aktivuje aj spaľovací motor. Elektromotor pomáha pri rozbehoch, kedy je spotreba najvyššia. Okrem rozbehov vie udržovať rýchlosť v zápche aj pri vyšších rýchlostiach, kedy je spaľovací motor vypnutý. A taktiež vie plachtiť, to znamená, že sa spaľovací motor automaticky vypína ak sa blížite napr. na križovatku. Prechod medzi elektrickým a spaľovacím pohonom je citeľný, ale celkovo je to plynulé.
Efektívna rekuperácia zabezpečuje rýchle dobíjanie energie v mestskom prostredí. Batéria je vždy na polovicu nabitá. Hybridný pohon má najvyšší účinok pri jazde v meste, kedy sa elektrická energie pri častom brzdení získava naspäť pomocou rekuperácie.
Výsledkom hybridného systému je ohliadnuc na veľkosť vozidla nízka kombinovaná spotreba podľa WLTP na úrovni 5,7 l. Ja som jazdil prevažne svižne a moja reálna dlhodobá spotreba bola na úrovni 6,9 litra na 100 km, takže ak by som jazdil ekonomickejšie verím, že by som vedel jazdiť za rovných 6 litrov na 100 km.
1.5 MHEV s výkonom 130 koní a 240 Nm zrýchľuje z 0 na 100 km/h za rovných 10 sekúnd a maximálnu rýchlosť dosahuje 193 km/h. Výkon je na bežné používanie postačujúce hlavne v mestskom prostredí kam je toto vozidlo aj určené. Pri zrýchľovaní na diaľnici vo vyšších rýchlostiach už bola cítiť hmotnosť na úrovni 1,6 tony a odpor vzduchu.
Jeep Compass si viete objednať aj ako plug-in hybrid, ktorý viete nabíjať aj káblom a čisto elektrický dojazd je na úrovni až 56 km. Tu je celkový výkon podstatne vyšší na úrovni 240 koní a ponúka aj pohon všetkých kolies.
Nespútaná jazda
Jazda je komfortná, vďaka dobre vyladenému podvozku. Veľmi schopne filtruje nerovnosti a patrí jednoznačne k highlightom tohto vozidla. Prekvapilo ma, ako dobre jazdí aj cez zákruty, vozidlo bolo stabilné, robustné a celkovo jazda príjemná. Jeep Compass je v podstate stále v kľude a garantuje pokojnú jazdu. Taktiež pozitívne hodnotím citlivé riadenie s ktorým vás baví jazdiť. Celkovo odozva na plyn alebo na brzdu je živá a dobre sa dávkuje.
Na nespevnených cestách sa cíti ako doma. Podvozok zvláda nerovnosti bravúrnym spôsobom. Má iba jeden univerzálny jazdný režim a popravde mi iné nastavenie na charakter tohto auta a využitia vôbec nechýbal. Rôzne režimy sú dostupné až vo vyššej verzii s pohonom všetkých kolies 4xe.
Technická špecifikácia a konkurencia
Jeep Compass | Kia Sportage | Hyundai Tucson | |
Motor/palivo | 1,5 MHEV / benzín | 1,6 T-GDI HEV / benzín | 1,6 T-GDI HEV / benzín |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 469/4 | 1 598/4 | 1 598/4 |
Výkon motora (kW/k) | 96 / 130 | 169 / 230 | 169 / 230 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 240 | 350 | 350 |
Prevodovka | Automatická 7-st. | Automatická 6-st. | Automatická 6-st. |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 5,7/6,0 | 6,2 | 6,2 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 575 | 1 682 | 1 634 |
Objem batožinového priestoru (L) | 438 | 587 | 616 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 193 | 193 | 193 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,0 | 8,2 | 8,3 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 33 990/ | 32 390 | 29 090 |
Foto: Dominik Martanovič