Alfa Romeo Tonale PHEV – najšportovejšie kompaktné SUV v segmente?
Alfa Romeo Tonale môžeme zaradiť medzi kompaktné SUV. Aj napriek ostrej nemeckej konkurencii ako BMW X1 alebo Mercedes-Benz GLA si vás Tonale dokáže získať svojím expresívnym dizajnom a ostrým riadením.
Dizajn, ktorý vás chytí za srdce
Alfa Romeo Tonale sa vyznačuje dynamickým a nezameniteľným dizajnom, vďaka ktorému vytŕčate z davu. Dravý pohľad zpredu tvoria Full-LED matrix svetlomety a typická maska písmena V. Full-LED matrixové svetlomety sú súčasťou základnej výbavy a neoslňujú oprotiidúcich vodičov. Fungujú bez problémov, reakcie a tieňovanie sú na veľmi dobrej úrovni. K highlightom modelu Tonale jednoznačne patria Full-LED zadné svetlá s dokonale prepracovanou grafikou svetelného pásu, ktoré predovšetkým v noci zvýrazňujú športový charakter Tonale.
Dôkazom, že Alfa myslí na detaily, sú napríklad červené brzdové strmene s nápisom Alfa Romeo, alebo elektrifikované logo hada na ľavom zadnom bočnom okne. 19-palcové disky s originálnym dizajnom pridávajú na atraktivite celého vozidla. Nie sú príliš nízkoprofilové a ponúkajú komfort na každý deň. Oceňujem aj prekryté prahy, ktoré vás chránia pred ušpinením nohavíc pri vystupovaní.
Interiér nabitý technológiami
V interiéri ma najviac zaujali pohodlné sedadlá s dobrým bočným vedením a vygravírovaným logom na opierke hlavy. Aj keď sedadlá nie sú ventilované, v lete pomôže perforácia sedadiel, vďaka ktorým sú viac priedušné. Sedadlá sú potiahnuté perforovanou alcantarou a koženkou.
Ihneď na to vám padne pohľad na prepracovaný volant s rozmernými pádlami za volantom. Za takéto poctivé kovové pádla by sa nemuseli hanbiť ani tie najdrahšie superšporty na svete. Volant s fyzickými tlačidlami pre najjednoduchšie ovládanie zahŕňa aj štartovacie tlačidlo a športový charakter vozidla dotvárajú hliníkové pedále a prahové lišty.
Oproti nedávno testovanej Alfa Romeo Giulia má Tonale prepracovanejšie ambientné osvetlenie. Na palubovej doske sa nachádza osvetlená ozdobná lišta s voliteľnými farbami. Prístrojová doska je potiahnutá alcantarou s kontrastným prešívaním, čo pridáva na športovosti a útulnosti v kabíne. Taktiež už nemusíte káblom prepájať Apple CarPlay, lebo v Tonale je bezdrátový. Stredový ako aj displej pred vodičom majú vysoké rozlíšenie a kvalitnú grafiku a celkovo je infotainment prehľadný a rýchly.
Ak by som mohol niečo vylepšiť v interiéri, tak by to bolo pridanie mäkčeného materiálu v oblasti kolena. Inak sa vám pri dlhšej jazde odiera koleno o stredový panel.
➡️ NEPREHLIADNITE: Alfa Romeo Giulia 2.2 diesel – úsporná a vzrušujúca Talianka
Najšportovejšie kompaktné SUV v segmente?
Alfa je známa tým, že vás s ňou baví jazdiť bez ohľadu na pohon. A je to tak aj v prípade modelu Tonale. Pri prejazde prvými zákrutami ihneď pocítite responzívne, presné a ostré riadenie volantu. Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 je vďaka svojmu riadeniu s prevodovým pomerom 14,8 na špičke segmentu C-SUV. Riadenie v Tonale ma viac bavilo ako napr. v Porsche Macan S (2024).
Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 má nezávislé zavesenie všetkých kolies na tlmičových vzperách McPherson s adaptívnymi tlmičmi pruženia FSD (Frequency Selective Damping), ktoré zabezpečuje perfektnú kombináciu ovládateľnosti a komfortu. Zadná náprava má navyše trojprvkové závesy so špecifickou geometriou umožňujúcou rýchly prejazd zákrutami. Pri športovej jazde vynikne tuhosť podvozka a na rozbitých cestách ich možnosť adaptovať sa a filtrovať nerovnosti. Brembo brzdový systém zabezpečoval rýchly nástup brzdového účinku a taktiež je dobre dávkovateľný.
Elektro do práce a benzín na výlety
Alfa Romeo Tonale je dostupná s benzínovým, naftovým alebo najvýkonnejším Plug-in hybridným pohonom so štvorkolkou. Náš testovací kúsok je práve spomínaný Plug-in hybrid s výkonom až 280 koní. Je to zároveň aj najdrahší variant a stojí oproti 160 koňovému benzínu o 10 000 € viac. Ako sa správne rozhodnúť ktorý pohon je optimálny?
Osobne by som sa rozhodol pre obyčajný spaľovací motor hlavne kvôli cene. Buď by som zobral najlacnejší naftový agregát, ak často jazdím dlhšie cesty, alebo potom výkonnejší 160 koňový benzínový agregát s krajším zvukom a ladnejšou odozvou motora. Za akých podmienok dáva plug-in hybrid zmysel?
Plug-in hybrid by som si vybral, ak by som predovšetkým mal možnosť nabíjať doma v garáži cez wallbox. Nabíjať na verejných nabíjacích staniciach vás kvôli preparkovávaniu baviť nebude. Alfa Romeo Tonale PHEV viete v podstate využívať ako elektrické auto bez zapnutia spaľovacieho motora. Spaľovací motor môžete prakticky využiť iba na dlhé cesty na dovolenku. A presne to je výhoda Plug-in hybridu.
Jazda bez obmedzení
Výhoda jazdy na elektriku
Jazda na elektriku je tichá a krútiaci moment je ihneď dostupný. To znamená, že stlačíte pedál akcelerátora a Tonale bezprostredne vystrelí bez čakania na zaradenie správneho prevodu a potrebných otáčok, ako to je pri spaľovacích motoroch. Po meste budete jazdiť násobne lacnejšie ako na benzín, keď budete nabíjať doma. Cena pre domácnosti je stále atraktívna, avšak finančná návratnosť je veľmi dlhá odhliadnuc od vyššej obstarávacej ceny.
Je to teda skôr o tom či zaplatíte vyššiu obstarávaciu cenu na začiatku a postupne sa vám peniaze vďaka nižším prevádzkovým nákladom postupne vracajú alebo si kúpite lacnejší spaľovací motor, ale s vyššími výdavkami za palivo.
Úplné nabitie pomocou nabíjačky s výkonom 7,4 kW trvá 2,5 h a elektrický dojazd je podľa výrobcu na úrovni 82 km. Počas testovacieho týždňa sa teploty hýbalo okolo 10 stupňov čo malo priamy vplyv na reálny dojazd. Ten sa pohyboval okolo 50 kilometrov čo je na bežné každodenné jazdenie úplne dostačujúce.
V prípade modelu Tonale prináša plug-in hybrid pohon všetkých 4 kolies, ktorý zaručuje vysokú trakciu na všetkých povrchoch cesty. Predné kolesá poháňa turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec MultiAir 1,3 litra s výkonom 132 kW (180 k) spriahnutý so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Zadné kolesá poháňa elektromotor s maximálnym výkonom 90 kW.
Maximálny systémový výkon pohonu je na úrovni 206 kW (280 k), vďaka ktorému Tonale Plug-in Hybrid Q4 zrýchľuje 0-100 km/h iba za 6,2 sekundy. Ak sa batéria s kapacitou 15,5 kWh vybije, spaľovací pohon spotrebuje v kombinovanej prevádzke okolo 7-8 litrov na 100 km. Batéria sa pri častom brzdení stíha dobíjať a elektrickú energiu následne využíva pri rozjazde, kedy sa môže najviac ušetriť palivo.
Na úkor batérie a hybridného pohonu sa zmenšil objem palivovej nádrže o 12,5 l na celkovú kapacitu 42,5 l a oproti čisto benzínovému variantu má zvýšenú hmotnosť až o 310 kg. Plug-in hybridný variant dosahuje celkovú hmotnosť až na úrovni 1 910 kg.
Rôzne jazdné režimy DNA
Režim Dynamic (D) využíva elektromotor na maximálnu podporu spaľovacieho motora pre dosiahnutie športových jazdných výkonov.
Normálny režim (N) optimalizuje výkon a minimalizuje spotrebu paliva kombinovaným využívaním spaľovacieho motora a elektromotora.
Režim vysokej efektivity (A) je vyhradený výlučne pre elektrický pohon, ideálny na jazdu v mestských centrách s dopravnými a emisnými obmedzeniami.
Režim ESC OFF kombinuje úplne mechanické ovládanie vozidla s vysokou výkonnosťou režimu Dynamic.
Okrem režimov DNA je vo verzii PHEV dostupný tzv. E-SAVE, ktorý umožňuje ovplyvňovať úroveň nabitia batérie pri pohone vozidla spaľovacím motorom. Má dva režimy:
- udržiavanie batérie, ktorý udržiava danú úroveň nabitia, keď vozidlo poháňa iba spaľovací motor.
- dobíjanie batérie, ktorý dobíja batériu na 3 voliteľné úrovne nabitia s využitím kombinovaného elektrického generátora poháňaného spaľovacím motorom.
Digitálny certifikát NFT zvyšuje hodnotu vozidla pri ďalšom predaji
Digitálny certifikát NFT môže vďaka technológii Blockchain registrovať údaje vozidla a tým vytvorí jedinečný a nefalšovateľný záznam o živote vozidla. Tento záznam zaručuje, že vozidlo bolo udržiavané v súlade s predpisom výrobcu, čo má pozitívny vplyv na zostatkovú hodnotu vášho automobilu Alfa Romeo. Na trhu jazdených automobilov certifikát NFT predstavuje dodatočný zdroj dôveryhodnosti pre zákazníkov a predajcov.
Záver
Alfa Romeo Tonale s plug-in hybridným motorom je zaujímavou voľbou pre tých, ktorí hľadajú spojenie elegantného dizajnu, športového riadenia a úsporného pohonu. Počas každodenného dochádzania do práce môžete Tonale PHEV využívať ako elektromobil a na dovolenku vyraziť bez stresov a hľadania nabíjačiek. Jeho kombinovaný výkon ponúka dostatok sily na dynamickú jazdu, zatiaľ čo jeho úspornosť znamená nižšie náklady na prevádzku. Štýlový exteriér v kombinácii s pôsobivým interiérom robia z tohto vozidla výnimočnú voľbu.
Technická špecifikácia a konkurencia
Alfa Romeo Tonale PHEV | BMW X1 xDrive25e | Mercedes-Benz GLA 250 e | |
Motor/palivo | 1.3 Turbo PHEV/ benzín a elektromotor | 1.5 Twinturbo/ benzín a elektromotor | 1.3 /benzín a elektromotor |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1332 / 4 | 1 499/ 3 | 1 332 / 4 |
Výkon motora (kW/k) | 206 / 280 (z toho 90 kW elektromotor) | 180 / 245 (z toho 80 kW elektromotor) | 160 / 218 (z toho 80 kW elektromotor) |
Max. krútiaci moment (Nm) | 270 Nm benzín, 250 Nm elektro | 230 Nm benzín, 247 Nm elektro | 270 Nm benzín a 300 Nm elektro |
Prevodovka | Automatická 6 st. | Automatická 7 st. | Automatická 8 st. |
Spotreba výrobca/elektr. dojazd | 1,5 l / 61 km | 1,1 l / 71 km | 1,1 l /69 km |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 910 | 1 930 | 1 800 |
Objem batožinového priestoru (L) | 385 | 490 | 385 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 206 | 190 | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,2 | 6,8 | 7,9 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 37 990/ 58 410 | 40 700/49 260 | 41 910 / 51 546 |
Foto: Pbcarphotos