Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 Top Selection – beztak perfektné SUV teraz ešte lepšie
Tento rok sa na cesty dostala netrpezlivo očakávaná druhá generácia podareného rodinného SUV Škoda Kodiaq, ktoré je obzvlášť v našich zemepisných šírkach extrémne obľúbené a už pri prvej generácii nastavilo latku veľmi vysoko. Tím PodlahaNews samozrejme nemohol pri teste tejto novinky z českých Kvasín chýbať a odskúšali sme si ho hneď v našľapanej, prostrednej výbave Top Selection a v päťmiestnej verzii.
Čo má nové?
Keďže sa nejedná o facelift ale novú, druhú generáciu, ide o kompletne prepracovaný dizajn a konštrukciu vozidla. Hoci je celkový dizajn trochu jemnejší a oblejší ako v prípade predošlej generácie, dizajnéri neostali autu nič dlžní a už z diaľky je možné rozoznať, že sa stále jedná o ikonický, najväčší a jediný voliteľne sedemmiestny škodovácky model Kodiaq. Vpredu si možno všimnúť markantnú aktívnu mriežku chladiča so svetelným pásom, matrix LED druhej generácie, zboku do očí udrie na strieborno lakovaný D-stĺpik a aerodynamicky navrhnuté príplatkové 20-palcové disky „Rila Aero“.
Zozadu si možno všimnúť prepracované grafické svetlomety prepojené elegantnou svetelnou lištou, ktorá v dnešnej dobe už nemôže chýbať. To sa však, žiaľ, už nedá povedať o koncovkách výfuku. Tie v sa v nami testovanej konfigurácii nekonajú a aj pri najdrahšej športovej výbave Sportline sa jedná iba o atrapy. Ostáva nám preto len dúfať, že prídu pri verzii RS. Pozornému oku neunikne ani nová metalická farba „zlatá Bronx“, ktorá sa niekomu obzvlášť zapáči a niekomu naopak vôbec, no v každom prípade upúta pozornosť a to je dôležité.
Interiér zameraný na účelovosť a komfort
Škoda je známa tým, že vyrába autá, ktoré slúžia ľuďom a nie ľudia im. Škoda Kodiaq nie je žiadnou výnimkou a jeho interiér je predovšetkým zameraný na extrémne množstvo priestoru a je doplnené o kopec rôznych príjemných „jednoducho múdrych“ vychytávok, ako napríklad dáždnik integrovaný do dverí vodiča, užitočné smetné koše v dverových obkladoch, množstvo odkladacích priehradok vrátane dvoch bezdrôtových nabíjačiek s chladením, USB-C zásuvky snáď pre každého pasažiera prípadne palubnú kameru za spätným zrkadlom, držiaky na tablety pre zadných pasažierov alebo napríklad stierka na leštenie dotykového displeja. Síce sú to drobnosti, ale neskutočne zútulnia vozidlo.
Prístrojová doska prešla kompletnou modernizáciou a obsahuje farebný 10-palcový prístrojový panel s head-up displejom za príplatok. Voliaca páka sa už nenachádza v stredovej konzole, ale za volantom vpravo namiesto páčky stieračov. V strede sa nachádza 13-palcový tablet s bleskurýchlymi reakciami a intuitívnym ovládaním bez obťažujúcich otázok a hlášok. Na prvý pohľad je tento displej možno až priveľký, ale v celkovom meradle sa takmer 4,8 metra dlhému SUV hodí.
Čerešničkou na torte sú, okrem elegantného ambientného podsvietenia a štýlového prešívania obkladov a panelov, najmä inteligentné okrúhle ovládače klimatizácie a jazdných režimov „Škoda Smart Dials“. Akonáhle si na ne človek po chvíli zvykne, je vďaka integrovaným farebným displejom s prekvapivo vysokým rozlíšením a kvalitnej spätnej väzbe ovládačov radosť si tam „niečo šťukať“. Nami testovaný model bol vybavený základným, cool vyzerajúcim dvojramenným volantom, ktorý ešte obsahuje tlačidlá a otočné ovládače namiesto dotykových plôšok. Za neveľký príplatok je možné zaobstarať si trojramenný kožený volant s moderným nápisom Škoda namiesto emblému.
Príplatkové kožené sedadlá „Ergo Seat“ ponúkajú okrem elektronického nastavenia, výhrevu a vetrania aj pneumatickú masáž, a ponúkajú kompromis medzi priestorom a bočným vedením. Jednoznačne sa jedná o nadštandardné sedadlá s luxusným dizajnom. Kodiaq samozrejme ponúka aj možnosť priplatiť si 1 110 eur za tretí rad sedadiel. V takom prípade by sa objem batožinového priestoru zmenšil z 910 litrov na (stále dobrých) 340 litrov. Po sklopení druhého radu sedadiel sa batožinový priestor zväčší na neuveriteľných 2 105 litrov (resp. 2 035 pri sedemmiestnej verzii).
➡️ NEPREHLIADNITE: TEST: Seat Tarraco XPERIENCE 2.0 TSI 4Drive
Výborný podvozok a dostatočný ťah
Nami testovaný Škoda Kodiaq obsahoval príplatkový balíček „Performance“, v rámci ktorého dostanete dvojventilové adaptívne tlmiče DCC Plus, progresívne riadenie a režim offroad. Podvozok nás veľmi prekvapil, poradil si hravo aj so značnými výmoľmi a nestratil ani kúsok stability. Rovnako to bolo aj pri ostrejšom prejazde zákrutami kedy podvozok zvládol viac, ako by človek odhadol. Treba však spomenúť, že aj napriek perfektnej práci podvozku sa v kombinácii s „dvadsiatkami“ pri jazde nerovnosťami neraz ozývali údery, čo je daň za spomínanú stabilitu. Režim offroad sme si vyskúšali na stredne strmom štrkovom kopčeku a výjazd zvládol aj na letných pneumatikách s hladkým dezénom na výbornú.
Motor 2.0 TDI s výkonom 142 kW (193 koní) je dostatočne živý a Kodiaq s hmotnosťou 1 940 kilogramov zrýchli z nuly na sto za 7,8 sekundy, za čo sa nemusí hanbiť. Pri pokojnej jazde je motor výborne odhlučnený, počuť z neho však je neustále istú dávku slabého rapkania, čo by mohlo niekomu prekážať. Pochvalu si zaslúži sedemstupňová DSG, ktorá nám počas týždňového testu motor ani raz nepodtáčala. Spotreba sa našom teste ustálila na veľmi potešujúcej hodnote okolo šesť litrov na sto kilometrov. S nádržou o objeme 58 litrov sa teda pri pokojnej jazde na dlhé trasy dá atakovať hranica dojazdu 1 000 km.
Zhrnutie Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq novej generácie nesklamal a posunul už beztak vysoko nastavenú latku ešte vyššie. Obhájil status praktického rodinného, ale aj reprezentatívneho auta. Ponúka slušný výber benzínových, dieselových aj plug in hybridných motorizácií, výborný podvozok, neskutočne priestranný interiér a ak si človek priplatí, tak aj značnú dávku luxusu. Pokiaľ by sa Kodiaq dodával so šesťvalcovým motorom a vzduchovým podvozkom, vedel by veľmi znepríjemniť život drahším konkurenčným SUV. Začiatočná cenovka Kodiaqa v základnej výbave sa pohybuje okolo 43 tisíc eur, nami testovaný našľapaný model však stál už vyše 64 tisíc eur. Pre porovnanie, štartovacia cenovka Volkswagenu Touareg (V6 TDI) sa v čase testu drží na hodnote 58 990 €.
Technické údaje a konkurencia
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4×4 | KIA Sorento Diesel | |
Motor/palivo | Turbodúchadlom preplňovaný vznetový s priamym vstrekovaním a medzichladičom, 16V | Turbodúchadlom preplňovaný vznetový s priamym vstrekovaním a medzichladičom, 16V |
Zdvihový objem (cm3)/počet valcov | 1 968/4 | 2 151/4 |
Výkon motora (kW/k) | 142/193 pri 3 500 – 4 200 ot./min | 142/193 pri 3 800 ot./min |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 pri 1 750 – 3 250 | 440 pri 1 750 – 2 750 ot./min |
Kombinovaná spotreba l/100 km (test/výrobca) | 6,3/6,0-6,6 (WLTP) | -/6,6 (WLTP) |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová DSG | Automatická 8-stupňová DSG |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 792 – 1 964 | 1 812 – 1 966 |
Objem batožinového priestoru (l) | 910/2 105 | 697 – 902/2 085 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 220 | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,8 | 9,7 |
Cena verzie od/test (€) | 43 210/64 225 | 51 990/- |
Foto: Gabriel Bezuška