Nové Audi A5 2.0 TDI MHEV Plus – transformácia na všetkých frontoch
Nové Audi A5, ktoré nahrádza model A4, predstavuje úplne novú kapitolu v histórii značky. Už nejde o klasický sedan, ale o štýlový liftback so zvažujúcou sa strechou, ktorého najväčším prekvapením sú výrazne vylepšené jazdné vlastnosti. S novým pohonom MHEV Plus umožňuje manévrovanie v čisto elektrickom režime a interiér konečne dorovnal štandardy najnáročnejšej konkurencie. Je Audi A5 momentálne najsofistikovanejšou a najkrajšou limuzínou na trhu?
„Audisteer“ je minulosťou
Ako som naznačil v úvode, najväčšou prednosťou novej generácie sú jej jazdné vlastnosti. Povestná nedotáčavosť (známa aj ako „audisteer“) bola konečne odstránená. Predná náprava teraz poskytuje výborný grip, vďaka čomu vozidlo v ostrých zákrutách stabilne drží stopu. Pri rýchlom nájazde do zákruty už nepociťujete, že vás vozidlo vynáša von, pretože predné kolesá poskytujú dobrú trakciu.
Audi A5 je celkovo agilnejšie a presnejšie, dokonca aj v bežných motorových verziách. Tento progres dosiahla značka vďaka prepracovanej prednej náprave a jej tuhšiemu uloženiu. Na výber máte klasický podvozok, znížený športový podvozok alebo športový podvozok s adaptívnym pružením.
Testovaný model mal znížený športový podvozok bez možnosti úpravy tvrdosti, ktorý napriek slovenským cestám pôsobil stabilne a pohodlne. Osobne by som však preferoval adaptívny podvozok pre ešte vyšší komfort v režime komfort a tuhší režim v režime šport.
Nový naftový motor s technológiou MHEV Plus
Audi A5 prichádza s novým dvojlitrovým naftovým motorom s výkonom 204 koní, posilneným o mild hybridnú technológiu s prídavným elektrickým výkonom 24 koní a krútiacim momentom 230 Nm. Vďaka rekuperácii dokáže 48 V batéria nahromadiť dostatok energie na pohyb v čisto elektrickom režime, napríklad v podzemnej garáži.
Auto vie tiež plachtiť s vypnutým motorom, udržiavať rýchlosť a jemné rozjazdy realizuje elektricky, čím sa znižuje spotreba paliva. Normovaná spotreba podľa WLTP je skvelých 5,0 l/100 km, čo je na 2-tonové vozidlo úctyhodný výsledok.
Dynamika vozidla nezaostáva – zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 6,9 sekundy, pričom maximálna rýchlosť dosahuje 241 km/h. Navyše, systém umožňuje chod klimatizácie aj pri vypnutom motore. Nová dvojspojková prevodovka radila hladko a bez zaváhania.
Aj napriek tomu, že športový diferenciál je dostupný len pre model Audi S5, pohon všetkých štyroch kolies v Audi A5 fungoval skvelo. Dokonca sa mi podarilo na ploche zvládnuť osmičkový šmyk, pričom vozidlo bez problémov udržalo kontrolovaný šmyk. Aj keď bol povrch mokrý a klzký, ide o niečo, na čo sme pri starších modeloch Audi neboli zvyknutí.
Uhladený, dynamický a elegantný dizajn exteriéru
Audi A5 stojí na úplne novej platforme PPC (Premium Platform Electric). Oproti predchodcovi narástlo o 6,7 cm do dĺžky, 1,3 cm do šírky a 2,4 cm do výšky. Liftback karoséria ponúka lepší prístup do batožinového priestoru a uľahčuje nakladanie väčších predmetov.
Medzi dizajnové lahôdky patrí efektný zadný svetelný pás s OLED technológiou a nové zapustené kľučky. Audi, známe svojimi špičkovými svetlometmi, ani tentokrát nič nenechalo na náhodu. Matrix svetlomety fungovali bezchybne a je možné si vybrať z rôznych svetelných podpisov podľa preferencií.
➡️ NEPREHLIADNITE: BMW X5 xDrive50e – lepší ako nafťák?
Moderný a prémiový interiér
Interiér prešiel zásadnou modernizáciou. Mäkké, vizuálne atraktívne materiály s kontrastným prešívaním na prístrojovej doske a dverách pôsobia prémiovo. Veľký zakrivený displej ponúka výbornú grafiku a intuitívne ovládanie, aj keď displej pred vodičom by mohol mať viac možností konfigurácie.
Za príplatok je možné objednať aj tretí displej pre spolujazdca, ktorý môže počas jazdy sledovať videá z YouTube. Ambientné osvetlenie, vrátane lišty pod čelným sklom, prispieva k príjemnej atmosfére pri nočnej jazde. Celkový dojem z interiéru je jednoznačne luxusný.
➡️ NEPREHLIADNITE: Audi Q8 e-tron Dakar – terénna štýlovka
Záver
Nové Audi A5 predstavuje komfortnú limuzínu s výnimočne efektívnym pohonom a jazdnou dynamikou, akú táto značka dosiaľ neponúkla. Jeho atraktívny dizajn a luxusný interiér z neho robia vážneho kandidáta na kúpu pre každého, kto hľadá nové vozidlo
Technické údaje a konkurencia
Audi momentálne ponúka najsofistikovanejší systém MHEV Plus v rámci svojej konkurencie. Spotreba paliva je však porovnateľná s ostatnými značkami. Výrazný rozdiel sa prejavuje pri zrýchlení z 0 na 100 km/h, kde Audi dosahuje najlepšie výsledky. Čo sa týka dizajnu, nové Audi A5 už nepatrí medzi klasické sedany, a preto ho porovnávam s BMW 420d Gran Coupé.
Audi A5 2.0 TDI | BMW 420d xDrive Gran Coupé | MB C220d 4Matic | |
Palivo | nafta | nafta | nafta |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1968/4 | 1995/4 | 1993/4 |
Výkon motora (kW/k) | 150/204 | 140/190 | 145/197 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 400 | 400 | 440 |
Prevodovka | Automatická 7 st. | Automatická 8 st. | Automatická 9-st. |
Spotreba podľa WLTP | 5,0/5,5 | 5,3-6,0/- | 4,6-5,3/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 960 | 1 835 | 1 845 |
Objem batožinového priestoru (L) | 417/1271 | 470/1290 | 455 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 241 | 233 | 239 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,9 | 7,6 | 7,6 |
Cena verzie od/testovaného modelu (€) | 54 300/- | 59 670/- | 60 817/- |