Renault Scenic E-Tech – komfort, štýl a prekvapivý dojazd
Opäť ďalší testovací týždeň a opäť francúzske auto. Tentokrát sa mi do rúk dostal úplne nový Renault Scenic, ktorý je vo svojej najnovšej generácii plne elektrický, fokusovaný na moderné technológie a čo najvyšší dojazd. Na vedľajšiu koľaj nebol v tomto prípade odsunutý ani moderný a mimoriadne štýlový dizajn.
Dizajn
Renault Scenic E-Tech prináša moderný a dynamický vzhľad, ktorý zaujme na prvý pohľad. Exteriér sa vyznačuje elegantnými líniami a aerodynamickým tvarom, ktorý pridáva autu športový nádych. Predná maska je zameraná na čo najmenší odpor vzduchu s minimálnym množstvom rušivých prvkov. Doplnená je štýlovými full LED svetlami s výbornou svietivosťou a jedinečným svetelným podpisom. Bočný profil ponúka atraktívne tvary a výrazné prelisy, ktoré dodávajú autu robustnosť. Zadná časť auta je taktiež vybavená LED koncovými svetlometmi s úplne novým tvarom a grafikou.
Pohon
Nový, plne elektrický Scenic je dostupný výhradne s jedným variantom pohonu. Základ tvorí elektromotor s maximálnym výkonom 220 konských síl, ktorý posiela výkon výhradne na prednú nápravu prostredníctvom jednostupňovej automatickej prevodovky. Testovaný kúsok bol vybavený akumulátorom s kapacitou 87 kWh, čo podľa výrobcu postačuje pri plnom nabití na prejdenie 625 kilometrov.
Akumulátor je už od počiatku zamýšľaný na prekonávanie väčších vzdialeností, čomu bolo zamozrejme prispôsobené nabíjanie. Konkrétne bola optimalizovaná krivka nabíjacieho prúdu pri použití rýchlonabíjacích staníc, čo znamená, že auto dokáže prímať vyšší nabíjací výkon po dlhší čas. V reči čísel to znamená, že batériu dobijete z 15 % na 80 % v priebehu 37 minút. Za približne pól hodinu sa teda batéria doplní o 57 kWh. Samozrejmosťou je potom aj 22 kW palubná nabíjačka pre nabíjanie z klasického domáceho wallboxu.
Pochváliť musím aj veľmi účinnú rekuperáciu, ktorej účinok viete regulovať páčkami pod volantom. Ak si na jej účinnosť zvyknete, dokážete aj pred bežnou križovatkou s jej použitím vrátiť do batérie aj 2-3 kilometre dojazdu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Video Renault Austral poriadne zamiešal karty v SUV segmente
Jazda
Scenic je vo svojej najnovšej generácii fokusovaný okrem efektívnosti aj na čo najvyšší možný komfort jazdy. Vďaka použitiu modulárnej platformy CMF–EV bolo možné uložiť akumulátor čo najbližšie k zemi, čím bolo dosiahnuté veľmi nízke ťažisko. Jazda v zákrutách je tak mimoriadne stabilná aj pri vyšších rýchlostiach a na minime sú aj náklony karosérie. Pochváliť musím aj vcelku presné a komunikatívne riadenie, čo v dnešnej dobe už nie je samozrejmosťou. Pri športovej jazde je smerová stabilita podčiarknutá aj rozmiestnením jednotlivých kolies úplne do rohov karosérie.
Dlhší rázvor kolies zasa pridáva na komforte jazdy, ktorému pomáha aj prekvapivo dobré odhlučnenie interiéru či už od podvozku, alebo aerodynamického šumu.
➡️ NEPREHLIADNITE: Recenzia FIAT 600e La Prima
Technologickú pokročilosť nového Scenicu podčiarkuje až 30 asistenčných systémov vodiča, ktoré vás strážia naozaj v každej situácii. Pri jazde môžte na palubnej doske pred vodičom navoliť grafiku zobrazujúcu modelovaný pohľad na premávku pred autom a odhadnúť tak zásahy jednotlivých systémov. Po ukončení jazdy vám dokonca auto zobrazí vaše bezpečnostné skóre, kde zohľadňuje vaše reakcie a zásahy počas jazdy a v prípade potreby vám auto odporučí zlepšenia vášho jazdného štýlu.
Interiér
Kabína Scenicu ide ruka v ruke so zvyškom auta. Značka aj v tomto prípade použila kokpit, ktorý uz môžme poznať z iných modelov, takže sme svedkami rozmernej palubnej dosky s dvojicou veľkých displejov o rozlohe až 774 cm². Infotainment taktiež využíva systém Google či už na navigovanie, alebo hlasové ovládanie. Interiér celkovo pôsobí vzdušným a priestranným dojmom, ktorý podčiarkujú pohodlné sedadlá či panoramatické strešné okno Solarbay s plochou vyše 1,5 metra štvorcového, ktorého vychytávkou je možnosť zatmavovania až v štyroch rôznych kombináciách.
Zhrnutie
Nový, plne elektrický Scenic je všestranným rodinným autom, ktoré splní svoj účel pri krátkych jazdách v meste, ale jeho hlavnou prednosťou budú dlhšie trasy a diaľničné presuny, kde vďaka svojej vysokej efektivite vyniká. Ako bonus určite poteší aj na túto kategóriu auta prijateľná cenovka, za ktorú dostanete veľmi solídny kus moderného auta.
Technické údaje a konkurencia
Renault Scenic E-Tech | Škoda Enyaq Coupé 80 | Tesla Model Y RWD Long range | |
Motor/palivo | BEV – elektrické vozidlo | BEV – elektrické vozidlo | BEV – elektrické vozidlo |
Výkon motora (kW/k) | 160/220 | 150 / 204 | 255 / 347 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 300 | 310 | hodnota neudávaná |
Kombinovaná spotreba WLTP kWh na 100 km (test/výrobca) |
17,8/17,3 | 16,6 / 27 (zima) | 15,5 / – |
Kombinovaný dojazd WLTP (km) | 625 | 545 | 600 |
Akumulátor (technológia/kapacita) | 87 kWh | 82 kWh | 78,1 kWh |
Max. prijateľný výkon dobíjania (kW) | 150 | 135 | 250 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 890 | 2 119 | 1 959 |
Objem batožinového priestoru (l) | 545 | 570 | 117 vpredu, 854 vzadu |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 150 | 160 | 217 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 170 | 8,5 | 5,9 |
Cena verzie od/test (€) | 49 700 / 53 450 | 54 300 / | 47 500/ |
Foto: Gabriel Bezuška