SsangYong Torres EVX – oplatí sa elektrika viac ako spaľovák?
Najnovší model Torres EVX od kórejskej značky Ssangyong zaujal pútavým dizajnom a tentokrát výrobca predstavil aj jeho elektrický variant. Aké sú jeho výhody oproti klasickému spaľovaciemu motoru a oplatí sa finančne?
Exteriér
Exteriér modelu Torres EVX zaujme hranatým dizajnom, ktorý kombinuje dizajnové prvky inšpirované rôznymi značkami, ako sú Hummer, Range Rover a Jeep. Predné svetlomety, ozdobené denným LED svietením a prepojené LED pásmi, výrazne osviežujú vzhľad vozidla. LED svetlomety disponujú funkciou automatického sklápania diaľkových svetiel, čo zabezpečuje, že neoslňujú protiidúcich vodičov. Hoci vozidlu chýba Matrix funkcia, ktorá vypína len jednotlivé segmenty svetla namiesto celých svetiel, stretávacie svetlomety poskytujú dostatočnú svietivosť.
Zadné svetlomety majú jemne pozmenenú grafiku, vďaka čomu pôsobia moderne. Medzi praktické prvky patrí aj funkcia automatického zamknutia po vzdialení sa od vozidla a elektricky ovládané veko batožinového priestoru.
Interiér
Interiér modelu Torres EVX pôsobí prémiovo a už na prvý pohľad zaujme kombináciou mäkčených materiálov a kontrastného prešívania na palubnej doske a dverách. Rôzne ozdobné dekory oživujú celkový vzhľad interiéru a ambientné osvetlenie vytvára príjemnú a uvoľnenú atmosféru. Kvalitný audio systém ponúka výbornú čistotu zvuku bez nežiaducich rezonancií v kabíne, no Apple CarPlay a Android Auto sú žiaľ dostupné len cez kábel. Jediným drobným mínusom je volant, ktorý môže v porovnaní so súčasnými trendmi pôsobiť trochu zastaralo.
Sedadlá sú pohodlné a okrem vyhrievania ponúkajú aj funkciu klimatizácie, čo zabezpečuje maximálny komfort v každom ročnom období. Zadní pasažieri ocenia vyhrievané sedadlá, USB-C porty na nabíjanie a možnosť nastaviť si sklon sedadiel. Batožinový priestor je priestranný a plne postačujúci na rodinné výlety. Pri diaľničných rýchlostiach je však počuť mierne zvýšený aerodynamický hluk, čo je jediná malá nevýhoda. Vysoký posed však poskytuje skvelý výhľad na okolie, čo prispieva k bezpečnému a pohodlnému riadeniu.
Jazda
Jazdný zážitok v modeli Torres EVX je zameraný predovšetkým na pohodlie, pričom podvozok je dokonale vyladený tak, aby poskytoval mäkkú a komfortnú jazdu. Výkon vozidla je dostatočný na jeho hmotnosť a aj pri vyšších rýchlostiach pôsobí auto svižne a stabilne. Vozidlo vám umožňuje pomocou pádiel za volantom nastaviť účinok rekuperácie, čo zvyšuje pocit kontroly nad energiou pri brzdení.
Mierne ma prekvapila oneskorená odozva na akcelerátor, čo je jav, s ktorým sa skôr stretávame u spaľovacích motorov. Je pravdepodobné, že toto oneskorenie je úmyselné, aby sa zvýšila efektivita a predĺžil dojazd na jedno nabitie.
Adaptívny tempomat v kombinácii so systémom udržiavania v jazdných pruhoch funguje na veľmi dobrej úrovni. Vďaka nemu si môžete vychutnávať bezpečnejšiu jazdu, pričom máte pocit, že ešte niekto ďalší vám pomáha sledovať situáciu na ceste. Jedinou slabšou stránkou je predný pohon, ktorý pri prudkom zrýchlení občas prešmykuje. EVX je totiž dostupný len s predným náhonom.
V čom je lepší oproti variante so spaľovacím motorom a oplatí sa finančne?
Elektrický pohon modelu Torres EVX prináša niekoľko významných výhod oproti jeho spaľovacej verzii. Hlavnou prednosťou je okamžitý nástup výkonu, ktorý eliminuje potrebu čakania na podradenie prevodov či optimálne otáčky motora. Výkon je dostupný okamžite, čo znamená svižnú akceleráciu a celkovo plynulejšiu jazdu. Okrem toho je elektrický variant mimoriadne tichý, čo výrazne prispieva k pohodlnému a príjemnému cestovaniu. Torres EVX je najvýkonnejší model v ponuke, s akceleráciou z 0 na 100 km/h za 8,11 sekundy, pričom jeho hmotnosť 1,9 tony je na veľkosť vozidla prijateľná.
Na druhej strane, jedným z hlavných obmedzení elektromobilov je stále relatívne nízky dojazd a dlhší čas nabíjania. Nabitie batérie z 10 na 80 % trvá minimálne 37 minút, čo môže byť nepraktické pri dlhších trasách. Preto je dôležité zvážiť spôsob používania vozidla – ak plánujete často absolvovať jazdy nad 500 km, môže to predĺžiť vaše výlety, zvlášť vzhľadom na nedostatok nabíjacích staníc s vysokým výkonom v niektorých oblastiach. Na porovnanie KIA EV6 dokáže vďaka 800 V architektúre nabíjať už za 18 minút.
Koľko má stojí cesta 100 km?
Benzínový Torres: 9,1 l na 100 km * 1,50 € = 13,65 € na 100 km
Elektrický Torres EVX: 18,7 kWh na 100 km * 0,10 € = 1,87 € na 100 km (cena pri domácom nabíjaní)
Kedy nastane break-even-point?
50 000 km * 0,1365 € = 4 778 € náklady na tankovanie pri jazde na naftový pohon
50 000 km * 0,0187 € = 935 € náklady na nabíjanie pri jazde na elektrický pohon (cena pri domácom nabíjaní)
➡️NEPREHLIADNITE: SsangYong Torres – dokonalé rodinné SUV s jediným nedostatkom
Záver
Torres EVX v plnej výbave, v zaujímavej farbe, 20-palcových kolesách a pútavým dizajnom budí pozornosť ľudí, ktorí si nepotrpia na prémiovej značke, ale chcú dostať za peniaze čo najviac auta/výbavy. Benefitom elektrického pohonu sú nižšie náklady na údržbu. Prevádzka je taktiež úspornejšia, keďže elektrina je spravidla lacnejšia než benzín alebo nafta. Z hľadiska financií je potrebné zohľadniť vyššiu počiatočnú investíciu, ktorú však môžu kompenzovať rôzne dotácie a úspory z nižších prevádzkových nákladov.
Technická špecifikácia
SsangYong Torres 4×4 | SY Torres EVX | Kia EV6 | |
Motor/palivo | 1.5 / benzín | elektrika | elektrika |
Zdvihový objem (m3)/počet valcov | 1 497 / 4 | 73,4 kWh | 58 kWh |
Výkon motora (kW/k) | 120 / 163 | 152 / 207 | 125 / 170 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 280 | 339 | 350 |
Prevodovka | 6-st. automatická | automat | automat |
Spotreba výrobca/test (WLTP) | 9,08 / 11 | 18,7/20 | 16,6/ |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 618 | 1 915 | 1 731 |
Objem batožinového priestoru (L) | 839 | 839 | 652 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 191 | 175 | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | výrobca neudáva | 8,1 | 8,5 |
Cena verzie od / testoveného modelu od(€) | 34 970 /40 027 | 34 990/43 240 | 38 990/ |
Foto: Ivan Rovňák